710 0

한중 수교 이후 영화 합작 연구

Title
한중 수교 이후 영화 합작 연구
Other Titles
A Study on the Korean-Chinese Co-production Films after Diplomatic Relations between Korea and China
Author
서효적
Alternative Author(s)
XU XIAODI
Advisor(s)
정태수
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
similarity between Korean and Chinese culture, mutual supplementation of two countries and contract of "Co-production of Korean-Chinese Film Agreement". Through this research, development and situation of Korean-Chinese joint venture films. In addition, this paper looks into the recent changes such as the continuous innovation of the Chinese-Korean joint venture method, the diversification of subject, and the increase in the size and quantity of the joint venture. Through this, it is possible to identify problems existing in the production of Korean-Chinese joint films now and to analyze the main causes. The lack of overly biased genres and innovative ideas, and of co-operative films acknowledged by audience in both countries, have been identified as problems, hampering the development of joint-Korean films. This is mainly because the main audience of the joint venture films is mostly young. Plus, there are differences between the two countries in terms of production environment which leads two countries not to accept each other 's culture flexibly. Finally, marketing for the audience is erroneous. In order to solve the above problems, the paper raises some opinions on the production method of the Korea-China joint venture movie in three ways: diversifying of movie genre selection, fusing of characters and narratives according to the different cultural backgrounds of the two countries, and strengthening of marketing by utilizing the main target audience. Through this study, it will be possible to promote the development of joint venture film production more easily and orderly in future.; 1992년 한중 수교 이래 정치, 경제, 문화 등 방면에서 양국의 교류와 합작은 점점 활발해졌다. 영화는 문화 전파의 중요한 방법 중의 하나로서, 양국 문화교류에서 매우 중요한 역할을 했다. 1994년에 중국 중앙방송국(CCTV)과 한국 방송공사(KBS)는 각각 상대방 국가에서 영화주간를 개최하여 영화분야에서의 교류를 시작하였다. 이후, 1997년부터 중국 국가도서관은 해마다 ‘한국 영화주간’을 개최하였고, 중국 관객들은 이때부터 본격적으로 한국 영화를 접하게 되었다. 한중교류 열풍에 따라 2000년에 중국에서 올 로케이션 한 영화 <아나키스트>와 <비천무>가 한국에서 개봉하면서 한중 영화 합작의 서막을 열었고, 「한중 영화 합작 협정」이 체결되면서 한중 영화 합작이 봇물 터지듯이 밀려와 합작 영화 숫자가 해마다 증가되고 합작의 방법도 점점 다양해지고 있다. 그러나 한중 영화 합작이 나날이 활발해지고 있음에도 불구하고 한중 합작 영화는 흥행수입이 저조하고 영화의 질이 낮은 등 문제들이 나타나 한중 영화 합작의 발전을 저해하고 있다. 그래서 본 논문은 우선 한중 문화의 유사성, 양국 영화의 강점과 상호보완, 「한중 영화 합작 협정」 체결 이 세 방면을 통해 한중 영화 합작의 필연성을 논술하고 한중 영화 합작의 발전과정과 합작 현황을 짚어볼 것이다. 또한 한중 영화 합작 방식의 끊임없는 혁신과 합작 소재의 다양화, 합작 규모와 수량의 증가 등으로 인하여 양국 영화인들의 합작 영화에 대한 활동이 많아지고 있는 등 근래의 변화된 상황에 대해 알아볼 것이다. 이를 통해 한중 합작 영화 제작 내에 존재하는 문제점을 파악하고 주요 원인을 분석할 수 있다. 과도하게 편중된 장르와 참신한 아이디어의 부족, 양국 관객들의 사랑을 받은 합작 영화의 부족 등이 문제점으로 꼽히고 있으며 이는 한중 합작 영화의 발전을 저해하고 있다. 이는 합작 영화의 주요 관객층이 젊은 연령대로 편중되어 있으며 양국의 영화제작 환경에 차이점이 존재하고 서로의 문화를 융통성 있게 받아들이지 못하는 것, 그리고 시장 마케팅의 오류 등을 주요 원인으로 볼 수 있다. 위의 문제들을 해결하기 위하여 한중 영화 합작의 제작 방식에 대한 몇 가지 의견을 제시할 수 있다. 영화 장르 선택의 다양성 확보와 양국의 문화적 배경을 고려한 인물과 서사상의 문화 융합, 그리고 주요 관객층을 고려한 시장 마케팅의 강화 등이 바로 그것이다. 이 연구를 통해 한중 합작 영화 제작을 더욱 수월하게 하고 현재 합작 영화를 제작하는 과정 중에서 새롭게 발견한 기회들을 발판 삼아 앞으로 합작 영화 제작이 더욱 합리적이고 질서 있게 발전하도록 촉진할 수 있을 것이다.; Since the establishment of diplomatic relations between Korea and China in 1992, exchange and cooperation between the two countries have become more active in terms of politics, economy and culture. The film as one of the important methods of cultural propagation played a very crucial role in cultural exchanges between the two countries. In 1994, China Central Television(CCTV) and KBS(Korea Broadcasting Station) held “movie week” in their respective countries and started exchanges in the movie industry. Since 1997, the National Library of China has hosted the "Korean Movie Week" every year, and Chinese audience could watch Korean movies in earnest. In accordance with the hot wind of Korea-China exchanges, as Korean-Chinese film released and the "Co-production of Korean-Chinese Film Agreement" was contracted, co-production of Korean-Chinese movies are increased yearly and varied in the ways. However, even though the Korean-Chinese co-production become active as time goes by, the development of Korean-Chinese joint-venture film is hampered by low revenue from box office and low quality of the movie. This paper examines the necessity of Korean-Chinese joint venture films in three aspects
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75758http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000434133
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE