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의료기관 서비스스케이프가 지각된 가치, 의료관광 이미지, 관광 만족, 재방문 의도에 미치는 영향

Title
의료기관 서비스스케이프가 지각된 가치, 의료관광 이미지, 관광 만족, 재방문 의도에 미치는 영향
Other Titles
The Impacts of Medical Institution Servicescape on Perceived Value, Medical Tourism Image, Tourism Satisfaction, and Revisit Intention
Author
안은정
Alternative Author(s)
AHN EUNJEONG
Advisor(s)
정철
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 국제관광대학원
Degree
Master
Abstract
This study aimed to activate Korea’s medical tourism after the COVID-19 pandemic. This study intends to apprehend the impacts of servicescape of Korean medical institutions on perceived value, medical tourism image, tourism satisfaction, and revisit intention of foreign patients experiencing its medical tourism. This study conducted a survey in medical institutions attracting international patients of foreign patients experiencing medical tourism in Korean medical institutions, used SPSS Statistics 26 and Process macro v4.2 for statistical analysis, and judged statistical significance, using a significance level of .05. The analysis results were as follows. servicescape of the medical institution had a significant impact on perceived value and medical tourism image and also had a significant impact on tourism satisfaction directly. Both perceived value and medical tourism image had a significant impact on tourism satisfaction. Tourism satisfaction had a significant impact on revisit intention. Consequently, this study could identify a positive impact of servicescape of the medical institution on revisit intention by mediating perceived value, medical tourism image, and tourism satisfaction. This study empirically analyzed the impacts of servicescape of Korean medical institutions on perceived value, medical tourism image, tourism satisfaction, and revisit intention. Although the importance of servicescape of the medical institution is being brought up, there were few previous studies on servicescape of the medical institution. So, this study was presented as empirical data to provide efficient services for fostering and activating a medical tourism industry along with an academic development. This study could identify that servicescape of the medical institution was an important clue to increase perceived value, medical tourism image, tourism satisfaction, and revisit intention about medical tourists’ medical tourism products. This means not only differenciated service but also competitive service like servicescape are required even in the physical and social environment. This study presents the importance of servicescape while medical tourism industry competition is increasing all over the world after the COVID-19 pandemic and draws implication to increase international patient attraction and their revisit rate for Korea’s medical tourism activation. This study presents servicescape is clearly an important element of medical tourists’ perceived value and is expected to activate Korea’s medical tourism through an efficient management and improvement. Keywords: Medical tourism, Servicescape, Perceived value, Medical tourism image, Tourism satisfaction, Revisit intention|본 연구는 코로나19 팬데믹 이후 한국 의료관광 활성화를 위해 연구하였다. 한국 의료기관 서비스스케이프가 한국 의료관광을 경험한 외국인 환자가 느끼는 지각된 가치, 의료관광 이미지, 관광 만족, 재방문 의도에 미치는 영향을 파악하고자 한다. 한국 의료기관에서 의료관광을 경험한 외국인환자 대상으로 해외환자 유치 의료기관에서 설문조사 하였으며, 수집된 자료는 통계분석을 위해 SPSS Statistics 26과 Process macro v4.2를 활용하였고, 유의수준 .05를 기준으로 통계적 유의성 여부를 판단하였다. 분석 결과 의료기관 서비스스케이프가 지각된 가치, 의료관광 이미지에 유의한 영향을 미쳤고, 관광 만족에도 직접적으로 유의한 영향을 미쳤다. 지각된 가치는 관광 만족에 유의한 영향을 미쳤고, 의료관광 이미지도 관광 만족에 유의한 영향을 미쳤다. 그리고 관광 만족은 재방문 의도에 유의한 영향을 미쳤다. 결과적으로 의료기관 서비스스케이프가 지각된 가치, 의료관광 이미지, 관광 만족을 매개하여 재방문 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것임을 알 수 있었다. 한국 의료기관 서비스스케이프가 지각된 가치, 의료관광 이미지, 관광 만족, 재방문 의도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 의료기관 서비스스케이프 중요성이 계속 제기되고 있음에도 불구하고 의료기관 서비스스케이프에 대한 선행연구는 거의 없는 것으로 확인되었기에 본 연구는 학술적인 발전 뿐만 아니라 향후 의료관광산업 육성 및 활성화를 위하여 효율적인 서비스를 제공하기 위한 실증자료로 제시되었다. 한국 의료기관을 방문하는 의료관광객의 의료관광 상품에 대한 지각된 가치와 의료관광 이미지, 관광 만족, 재방문 의도를 높이기 위해서는 의료기관 서비스스케이프가 고객이 지각하는 가치에 매우 중요한 단서가 된다는 것을 알 수 있었다. 의료서비스 수준에서의 차별화 뿐만 아니라 의료기관 서비스스케이프 등 서비스에 대한 물리적·사회적 환경에서도 경쟁력을 갖춰야 한다는 것을 의미한다. 본 연구를 통해 코로나19 팬데믹 이후 의료관광산업의 경쟁이 전 세계적으로 심화되고 있는 현재 시점에서 의료기관 서비스스케이프 중요성을 제시하고 한국 의료관광 활성화를 위한 해외환자유치 및 재방문율을 높이기 위한 시사점을 도출하였다. 의료기관의 서비스스케이프 역시 의료관광객이 지각하는 가치에 중요한 요소임을 제시하고, 효율적인 관리 및 개선을 통해 한국 의료관광 활성화에 기대해 본다. 핵심 용어: 의료관광, 서비스스케이프, 지각된 가치, 의료관광 이미지, 관광 만족, 재방문 의도
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000726662https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189279
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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