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소비자의 참여 노력 수준이 온라인 프로모션 만족도에 미치는 영향

Title
소비자의 참여 노력 수준이 온라인 프로모션 만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Consumer Participation Effort Level on Online Promotion Satisfaction:The Moderating Role of Corporate Awareness and Reward Type
Author
장위에
Alternative Author(s)
ZHANG YUE
Advisor(s)
정의태
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 온라인 프로모션의 중요성이 강조되는 현재 상황을 배경으로, 소비자의 참여 노력 수준과 프로모션 만족도 사이의 관계를 탐구하였다. 소비자 참여 노력 수준이 온라인 프로모션 만족도에 미치는 영향을 분석하고, 이 관계에서 기업 인지도와 보상 형태의 조절 효과를 살펴보았다. 분석 결과, 소비자의 참여 노력 수준은 온라인 프로모션 만족도에 유의미한 긍정적인 영향을 미쳤다. 하지만 기업 인지도와 보상형태의 조절효과는 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 소비자가 프로모션에 적극적으로 참여할 때 더 높은 만족도를 경험한다는 것을 의미하며, 기업이 프로모션을 설계할 때 소비자의 능동적 참여를 유도하는 전략이 중요함을 시사한다. 반면, 기업 인지도와 보상 형태는 프로모션 만족도에 대한 유의미한 조절 효과를 보이지 않았다. 이는 프로모션의 성공이 기업의 명성이나 보상의 종류보다는 소비자의 참여 경험 자체에 더 의존할 수 있음을 나타낸다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 기업들에게 프로모션 전략을 설계할 때 소비자 참여 노력을 증가시키기 위한 방안을 고려할 것을 제안한다. 그리고 연구는 기업들이 브랜드 인지도에만 의존하지 않고, 참여적이고 상호작용적인 프로모션 전략을 고려해야 함을 강조한다. 이를 통해 기업들은 소비자 참여를 극대화하고 장기적인 브랜드 충성도를 높일 수 있을 것이다.|This study explores the relationship between consumer participation effort and satisfaction with online promotions, set against the backdrop of the growing importance of online promotions. It analyzes the impact of consumer participation effort on online promotion satisfaction, and examines the moderating effects of brand awareness and reward type in this relationship. The analysis revealed that the level of consumer participation effort had a significant positive impact on online promotion satisfaction. However, the moderating effects of brand awareness and reward type were not significant. This suggests that consumers experience higher satisfaction when they actively participate in promotions, indicating the importance of strategies that encourage active consumer involvement in promotion design. On the other hand, brand awareness and reward type did not show significant moderating effects on promotion satisfaction. This indicates that the success of a promotion may rely more on the consumer's participation experience itself than on the reputation of the company or the type of rewards offered. Based on these findings, the study suggests that companies should consider ways to increase consumer participation effort when designing promotion strategies. It also emphasizes the need for companies to rely not only on brand awareness but also to consider participatory and interactive promotion strategies. This approach can maximize consumer engagement and increase long-term brand loyalty.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000726094https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188996
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
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