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인지적 어포던스 기반의 인터랙티브 e-퍼블리싱 컨텐츠 디자인에 관한 연구

Title
인지적 어포던스 기반의 인터랙티브 e-퍼블리싱 컨텐츠 디자인에 관한 연구
Other Titles
The Study on the Interactive e-Publishing Contents Design on Cognitive Affordance Basis
Author
김성훈
Keywords
e-Publishing Contents; Cognitive Affordance; Interactive Design
Issue Date
2013-03
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 25, Page. 355-366
Abstract
최근 스마트미디어 환경으로의 진화에 따라 출판 환경 또한 사용자 중심의 e-퍼블리싱 컨텐츠 서비스로 영역이 확대되면서 인터랙티브 디자인을 바탕으로 사용자의 요구를 충족시키기 위한 노력을 엿볼 수 있다. 따라서 본 연구는 e-퍼블리싱 컨텐츠를 중심으로 사용자의 지각과 행동을 인지적 어포던스 개념에 대한 이해를 토대로 사용자가 원하는 인터랙티브 e-퍼블리싱 컨텐츠 디자인으로서의 지향점을 제시하는데 그 목적을 두었다. 이에 출판 환경의 변화와 그에 따른 e-퍼블리싱 컨텐츠 환경을 이해하고, 새로운 접근법으로서의 인지적 어포던스를 기반으로 한 인터랙티브 e-퍼블리싱 컨텐츠 디자인의 필요성과 그 지향점을 제시하고자 하였다. e-퍼블리싱 컨텐츠를 성공적으로 디자인·제작하는 방법은 기존 인쇄 환경의 레이아웃을 탈피하여 사용자의 인지적 어포던스 측면에서 재미와 흥미가 가득한 인터랙티브 요소를 적절하게 효과적으로 디자인 하는 것이다. 공통적으로 요구되는 직관적인 UX 디자인과 화려한 볼거리 즉, 다양한 슬라이드쇼 기능, 입체화 뷰, 적극적인 형태의 버튼 및 스크롤 등을 철저한 기획 아래 방해 요소가 되지 않는 적절한 선에서 적용되어야 하며, 영상과 사운드가 동반된 변화 있는 시나리오가 구성되어야 한다. 또한, 반드시 전달하고자 하는 사용자층을 염두에 두고 컨텐츠의 스타일을 정해 창의적으로 접근하는 것이 무엇보다 중요하다 하겠다.;We can see the efforts to satisfy users" demand based on interactive design, as recently the environment of publishing also gets expanded its area to user-centric e-publishing contents service upon advancement to Smart Media environment. Therefore, this Study aims at suggesting the directing point as interactive e-publishing contents design that users want, based on understanding of users" recognitions and behaviors in cognitive affordance concept, focusing on e-publishing contents. Thus this Study intended to understand the change of publishing environment and e-publishing contents environment and suggest the necessity and directing point of interactive e-publishing contents design based on cognitive affordance as a new approach. The method to successfully design·produce e-publishing contents is to effectively and appropriately design interactive elements full of interest and excitement in user"s cognitive affordance aspect, escaping from the layout of existing printing environment. We should apply commonly required intuitive UX design and luxurious attractions, that is, various slide show function, stereochemic view, active types of button and scrolls under thorough planning within appropriate range, which does not become discouragement., and compose the scenario with change accompanied by video and sound. Also it"s important more than anything to creatively approach the style of contents in consideration of users to deliver.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02138476https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184956
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2013..25.034
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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