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서비스 환경에서 모바일 앱(APP)의 감성적 경험디자인 유형연구 - 서비스 유형별 모바일 앱 사례를 중심으로 -

Title
서비스 환경에서 모바일 앱(APP)의 감성적 경험디자인 유형연구 - 서비스 유형별 모바일 앱 사례를 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Type of Emotional Experience Design for Mobile Applications in Service Environment - Focusing on Mobile Application Cases in Each Service Type -
Author
김성훈
Keywords
감성디자인; 모바일 어플리케이션; 감성적 경험디자인; Emotional Design; Mobile Application; Emotional experience Design
Issue Date
2016-10
Publisher
(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회
Citation
커뮤니케이션디자인학연구, v. 57, Page. 84-94
Abstract
디지털 환경이 도래함에 서비스는 스마트폰의 장점인 모바일 앱과 결합하여 사용자에게 편리함을 제공하고 있으며, 편리한 기능과 함께 디자인을 통해 감성을 전달하고 새로운 감성적 경험을 창출하여 사용자에게 흥미와 다양한 경험을 주고 있다. 이에 본 연구에서는 서비스 유형별 모바일 앱의 감성적 경험디자인 유형과 요인에 대하여 연구하고 도출된 요인에 따라 모바일 앱을 분석하고자한다. 본 연구는 먼저 서비스 환경에서 모바일 앱과 감성적 경험디자인의 개념과 이론을 고찰하고, 선행연구를 통해 모바일 앱에서의 감성적 경험 유형을 ‘직관적 감성경험’, ‘행동적 감성경험’, ‘사고인지적 감성경험’ 유형을 도출하였다. 또한 감성적 경험 유형에 따른 요인을 선행연구에서 도출하고 유형에 따라 분류하였다. 도출된 유형과 요인을 통해 앱 스토어의 상위매출액 모바일 앱을 중심으로 5가지 앱을 선정하여 분석한 결과, 5가지 사례에서 공통적으로 나타난 요인은 직관적 감성경험 유형에서 ‘그래픽이미지’와 사고인지적 감성경험 유형에서 ‘환경,심리, 관계적 경험’요인으로 나타났다. 또한 직관적 감성경험 유형에서 ‘다중감각’요인은 2가지 사례에 적용되었을 뿐, 대부분의 사례에서는 나타나지 않았다. 본 연구의 결과를 통해 현 모바일 앱에서는 사용자의 사고인지적 감성경험과 직관적 감성경험 유형을 통한 서비스를 중심으로 제공하고 있음을 알 수 있었으며, 미래 서비스 환경에서 모바일 앱의 사용자의 흥미와 다른 사용자, 또는 모바일 앱과의 관계적 경험을 주는 것이 중요하며, 다양한 유형의 경험을 창출하는 모바일 앱 연구의 필요성을 재고할 수 있다.;Under the digital environment, service is providing users with convenience through the combination with mobile Apps which is the strength of smart phone. On top of convenient functions, its design gives users interest and diverse experiences by delivering emotion and also creating new emotional experiences. Thus, this study aims to research the type and factors of emotional experience design for mobile Apps in each service type, and then to analyze mobile Apps based on the drawn factors. First, considering the concept and theory of mobile App and emotional experience design in service environment, this study divided the type of emotional experience in mobile Apps into `intuitive emotional experience`, `behavioral emotional experience`, and `cognitive emotional experience` through preceding researches. It also drew factors in accordance with the type of emotional experience from preceding researches, and then they were classified in each type. In the results of selecting/analyzing five Apps focusing on mobile Apps with high-rank sales from App store through the drawn type and factors, the factors commonly shown in five cases were the `graphic image` in the type of intuitive emotional experience, and `environmental, psychological, and relational experience` in the type of cognitive emotional experience. Also, in the type of intuitive emotional experience, the `multiple sensor` factor was just applied to two cases while it was not shown in most cases. The results of this study show that the current mobile Apps provide service mainly through the type of users` cognitive emotional experience and intuitive emotional experience. In the future service environment, it would be important to provide mobile App users with interest and relational experience with other users or mobile Apps. The necessity of researches on mobile Apps creating diverse types of experience could be reconsidered.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3482698https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184933
ISSN
1976-1562
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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