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빅데이터를 활용한 ESG의 키워드 연구

Title
빅데이터를 활용한 ESG의 키워드 연구
Other Titles
ESG Keyword Research Using Big Data
Author
박병진
Keywords
ESG; Environment; Social; Governance; Big data.; 환경; 사회; 지배구조; 빅데이터
Issue Date
2022-04
Publisher
한국기업경영학회
Citation
기업경영연구, v. 29, NO. 2, Page. 111-136
Abstract
COVID-19 팬데믹으로 기업의 대외 환경이 급속하게 변화됨에 따라 많은 기업이 리스크 대응 및 관리 차원을 넘어 중장기적인 기업가치 제고를 위해 ESG경영을 선포하면서 ESG 관련 요소들이 기업경영에서 중요하게작용하게 되었다. ESG경영을 위해서는 ‘환경, 사회, 지배구조’ 등 ESG 핵심 요소에 대한 일반적인 인식을 파악할 필요가 있으나 기존 ESG 관련 문헌들 대부분이 ESG 평가지표를 활용한 실증연구를 진행하면서 ESG 주요키워드에 관한 연구가 진행되지 않았다. 이에 본 연구에서는 소셜 미디어에서 언급되는 방대한 양의 빅데이터를 활용하여 ESG 관련 키워드를 도출하여 분석하였다. 그 결과 ESG 언급량이 2015년부터 2020년까지 지속해서 증가하는 것을 확인할 수 있었다. 특히 2018년을 기점으로 ESG 언급량이 이전 해와 비교하여 가파르게 상승하는 모습을 보였는데 이는 ESG 관련 다양한 논의점들이 언론 등을 통해 이슈화되면서 일반 대중들의 관심도가 커졌기 때문으로 분석된다. 본 연구는 빅데이터 분석 도구를 활용하여 소셜 미디어에서 포스팅된 ESG 키워드를 도출하여 최근 논의 중인 ESG 평가지표의 통합에 대한 주요 키워드 제안 및 기업들의 ESG 전략 수립에 대한 기초적인 자료를 제시하였다는 데 의의가 있다.;As the external environment of companies has rapidly changed due to the COVID-19 pandemic, many companies declared ‘ESG management’ not only to manage risks but also to enhance mid- to long-term corporate value and, in turn, ESG-related factors have played an important role in corporate management. To successfully manage ESG strategy, it is necessary to understand the public perception of key ESG factors such as 'Environment, Society, and Governance'. However, looking at existing ESG-related literature, most of the empirical studies using ESG evaluation indicators lack studies on major ESG keywords. Therefore, in this study, we extracted and analyzed ESG-related keywords using a vast amount of big data mentioned on social media. The main results are as follows: the amount of mention of ESG continued to increase from 2015 to 2020. In particular, starting in 2018, the amount of mention of ‘ESG’ rose sharply compared to the previous year, which is attributed to the growing interest of the general public as various ESG-related discussions have become issues through the media. The implications of the study are as follows: It extracts ESG keywords posted on social media using big data analysis tools, presents major keywords for the integration of ESG evaluation indicators that are being discussed recently, and demonstrates basic data for companies' ESG strategy establishment.
URI
https://www.earticle.net/Article/A411615https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/176495
ISSN
1229-957X
DOI
10.21052/KCMR.2022.29.2.05
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS[S](경영대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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