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헬스케어 의료기기 산업 내 국산화 성공요인: 혈당산업을 중심으로

Title
헬스케어 의료기기 산업 내 국산화 성공요인: 혈당산업을 중심으로
Other Titles
Success Factors for Localization In the Healthcare Medical Device Industry: Focusing on Blood Glucose Monitoring System Industry
Author
이상명
Keywords
의료기기 국산화; 국산 의료기기 경쟁력 확보; 의료기기 성공요인; 의료기기 사례연구; ㈜아이센스; Localization of medical devices; Gaining competitiveness of local medical devices; Success factors in medical device market; Case study on Medical devices; I-Sense
Issue Date
2021-05
Publisher
한국경영학회
Citation
Korea Business Review, v. 25, NO. 2, Page. 33-52
Abstract
전 세계적인 고령화 추세와 건강한 삶에 대한 사회적 인식증대로 의료기기 시장은 지난 20년간 지속적으로 성장해왔다. 그럼에도 불구하고 국내 의료기기 산업은 선진국에 비해 짧은 역사와 영세한 기업 구조로 인해 선진국 기업에 비해 낮은 경쟁력을 가지고 있다. 본 논문은 국산화에 성공한 국내 의료기기 기업의 사례를 통해 기업 경쟁력 확보 과정을 확인한다. 먼저, 전 세계 혈당 산업 분야에서 높은 시장 점유율을 차지하고 있는 메이저 4개 회사의 성공요인을 파악하고, 이를 토대로 국내 혈당 산업 분야에서 우수한 품질과 경쟁력 있는 가격정책으로 국산화에 성공한㈜아이센스의 사례를 분석하였다. ㈜아이센스의 국산화 성공요인은 다음과 같다. 첫째 우수한 제품 성능, 둘째 많은특허 보유량, 셋째 안정적인 생산능력, 넷째 독점 혈당스트립 공급 능력, 다섯째 다양한 제품군의 보유이다. 하지만, 아직까지도 국내 의료기기 시장은 영세한 기업구조로 가격경쟁력만을 확보하고 있는 실정이다. 위에 언급한 다섯 가지의 경쟁우위 전략은 비단 혈당측정기 산업뿐만 아니라 의료기기 시장 전체에 충분히 적용될 필요가 있다고 여겨진다. The global medical device market has grown steadily over the past 20 years due to the impact of aging population and increasing social awareness for healthy life. Nevertheless, the local medical device industry in Korea has a lower competitiveness than those of advanced countries due to short history and small firm structure. This paper confirmed the process of gaining competitiveness with case studies of medical device company that already have succeeded in localization. In advance, we analyzed success factors of four major global companies that have biggest market share in blood glucose monitoring system market. And based on those, the case of I-Sense, which succeeded in localization with excellent quality and competitive price strategy in the local blood glucose monitoring system industry market was analyzed. Key success factors for I-Sense’s successful localization were as follows. First, excellent product performance and second, large number of patents and third, stable production capacity and fourth, exclusive strip supply capability and fifth, a variety of product lines. However, most of local medical device companies still have only price competitiveness due to small firm structures. The competitive advantage strategy including five success factors as above would need to be fully applied to Korean medical device market as well as only blood glucose monitoring system market
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10558106https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/176426
ISSN
1226-4997
DOI
10.17287/kbr.2021.25.2.33
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COLLEGE OF BUSINESS[S](경영대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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