187 0

중학생이 지각한 모의 완벽주의적 자기제시와 학업소진 간의 관계에서 모의 학업비교와 학업통제감의 매개효과

Title
중학생이 지각한 모의 완벽주의적 자기제시와 학업소진 간의 관계에서 모의 학업비교와 학업통제감의 매개효과
Other Titles
The Mediating Effects of Mother’s Academic Comparison and Sense of Academic Control on the Relationship between the Middle school student’s Perceived Mother’s Perfectionistic Self-Presentation and Academic Burnout.
Author
문소연
Advisor(s)
하정희
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중학생이 지각한 모의 완벽주의적 자기제시와 학업소진의 관계에서 모의 학업비교와 학업통제감의 매개효과를 검증하였다. 이를 통하여 모의 성향으로 가중되는 중학생의 학업소진 과정을 파악하는데 목적을 두었다. 이를 검증하기 위하여 전국의 중학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 남, 여중학생 364명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였고 3부를 제외한 361부의 자료를 분석하였다. 척도는 완벽주의적 자기제시 척도(PSPS), 학업소진척도(MBI-SS), 부모행동검사 척도(임은미, 1998), 학업통제감 척도(Stupnisky외 2008)를 사용하였다. 수집된 자료 분석을 위해 SPSS Win 28.0 프로그램을 사용하여 기술통계 분석 및 Pearson 상관분석, 신뢰도 분석을 실시하였으며, PROCESS Macro for SPSS(ver.4.0)프로그램을 통해 매개효과를 검증하였다. 또한 유의성 검증을 위해 부트스트래핑 방법을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약한 내용은 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각한 모의 완벽주의적 자기제시는 모의 학업비교, 학업통제감, 학업소진과 통계적으로 유의한 상관관계가 나타났다. 둘째, 중학생이 지각한 모의 완벽주의적 자기제시와 학업소진 간의 관계에서 모의 학업비교는 부분매개 하였고, 모의 완벽주의적 자기제시는 모의 학업비교와 정적상관을 나타내며 학업소진으로 이어지는 것을 확인하였다. 셋째, 중학생이 지각한 모의 완벽주의적 자기제시와 학업소진 간의 관계에서 학업통제감은 부분매개 하였고, 모의 완벽주의적 자기제시는 학업통제감과 부적상관을 나타내며 학업소진으로 이어지는 것을 확인하였다. 마지막으로 중학생이 지각한 모의 완벽주의적 자기제시는 모의 학업비교와 학업통제감을 거쳐 학업소진으로 이어지는 순차적 이중매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 중학생의 학업소진에 이르는 과정을 모의 완벽주의적 자기제시 요인에 따라 기능할 수 있다는 것을 확인하였다. 이를 기반으로 중학생의 학업 소진으로 인한 어려움을 파악하는데 도움이 될 것으로 여겨지며 모의 성향으로 가중되는 학업소진에 대해 명확한 가이드를 가지고 부모 상담에 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다. 아울러 학업비교와 학업통제감의 매개효과 검증을 통해 모의 학업비교가 가중될 경우 자녀 스스로 학업을 통제할 수 있도록 교육 현장이나 상담 현장에서 학업통제감을 높일 수 있는 프로그램의 개발과 보급을 통해 청소년의 학업소진 예방에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다. | This study is to verify mediating effects of simulated academic comparison and academic control in a relationship between simulated perfectionistic self-presentation and academic burnout, which middle school students perceive. Based on it, this study has a purpose to identify the academic burnout procedure of middle school students, which is aggravated by the simulated tendency.   In order to verify it, this study conducted online surveys focusing on 364 students, who are first, second, and third graders, attending in middle school across the nation. It analyzed 361 surveys excluding 3 surveys. It utilized scales, including Perfectionistic Self-Presentation Scale, (PSPS), Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS), Parental Behavior Test Scale (Lim Eun-Mi, 1998), and Academic Control Scale (Stupnisky, 2008). In order to analyze those collected data, it utilized the SPSS Win 28.0 program to conduct descriptive statistical analysis, Pearson correlation analysis, and reliability analysis. It verified mediating effects through PROCESS Macro for SPSS(ver.4.0) program. In addition, it utilized a bootstrapping method to verify significance.   Major results of this study are summarized as follows. First, the simulated perfectionistic self-presentation that middle school students perceive showed statistically significant correlation with simulated academic comparison, academic control, and academic burnout. Second, in the relationship between the simulated perfectionistic self-presentation that middle school students perceive and academic burnout, the simulated academic comparison showed partially mediating effects, and the simulated perfectionistic self-presentation showed positive correlation with simulated academic comparison, and then it led to academic burnout. Third, in the relationship between the simulated perfectionistic self-presentation that middle school students perceive and academic burnout, the academic control showed partially mediating effects, and the simulated perfectionistic self-presentation had negative correlation with academic control and then it led to academic burnout. Finally, the simulated perfectionistic self-presentation that middle school students perceive had sequential dual mediating effects that led to academic burnout through simulated academic comparison and academic control.   Through the results of the research, this study verified that it is possible to function the procedure to the academic burnout of middle school students, depending on factors of the simulated perfectionistic self-presentation. This study has a significance that based on the results it would be helpful to identify difficulties from the academic burnout of middle school students and it would be utilized for parent counseling with a clear guideline of the academic burnout that is aggravated by the simulated tendency. In addition, depending on mediating effect verification of the academic comparison and the academic control, it is expected that this study would be helpful to prevent academic burnout of adolescents by developing and distributing a program to improve the academic control in educational or counseling fields in order to let the children control themselves when the simulated academic control is aggravated. 
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628449https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174309
Appears in Collections:
ETC[S] > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE