411 0

조부모와 양육 아동의 유대감과 상호작용 형성을 위한 협동 미술체험 프로그램 개발

Title
조부모와 양육 아동의 유대감과 상호작용 형성을 위한 협동 미술체험 프로그램 개발
Other Titles
Development of Cooperative Experiential Program for Bonding and Interaction between Grandparents and Children Raised by Them
Author
현은령
Keywords
조부모 양육; 유대감; 상호작용; 협동 미술체험 프로그램 개발; Grandparents raising grandchildren; Bonding; Interaction; Cooperative Experiential Art Program
Issue Date
2020-08
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 20, no. 15, page. 983-999
Abstract
본 연구에서는 양육 조부모와 아동 간의 유대감과 상호작용 형성에 목적을 두어 접근이 용이한 주제와 매체를 중심으로 협동 미술 체험 프로그램을 개발하였다. 관련 이론을 바탕으로 정의적 영역에 중점을 두어 총 6단계의 ‘사전교육-동기유발-재료탐색-아이디어 구현-최종 결과물 제작-후속 활동 연계’ 순서로 교수-학습 단계를 구성하였다. 개발 프로그램이 함축하고 있는 방향성은 다음과 같다. 첫째, 개인의 예술적인 재능을 발휘하기 위한 미술 활동 프로그램이 아닌 유대감 형성을 위한 상호 소통적이고 보완적인 체험 활동이 주가 되도록 하였다. 둘째, 일시적인 활동이 아닌 지속적이고 다양한 분야에서 확장될 수 있도록 후속 활동을 연계하였다. 셋째, 참여자의 연령, 배경지식, 예술 경험 등의 차이가 다양할 수 있으므로 수업 대상자의 수준에 맞는 난이도와 내용을 선정하였다. 적용대상으로 조부모의 연령대는 한정하지 않았으며, 양육 아동은 초등학교 저학년 학생들로 선정하였다. 결과적으로 본 연구는 협동 미술체험 프로그램 개발을 통해 조부모와 양육 아동의 유대감 형성을 꾀하고 주변의 또 다른 관계, 더 나아가 사회와의 관계 형성에서도 긍정적인 역할을 수행 할 수 있는 능력을 함양하는 것에 궁극적인 목적이 있다. The experiential art program suggested in this study focused on developing a bond between grandparents and children raised by them through a cooperative experiential art program that used mutually easily accessible themes and media. Theories on art education in aging society were applied to the program, and that was developed by being centered on the affective domain to serve the purpose of this study that was to create a bond. A six-stage teaching and learning model was designed: prior education, motivating, exploring materials, implementing ideas, making works and being connected with following activities. The directions of the developed program are as follows: First, it should be centered on communicative activities geared toward bonding, not on art activities that encourage individuals to demonstrate their artistic talents. Second, it should be conducted on a continual basis, not temporarily, and should be extended to various fields and utilized in them. Third, as there may be individual variances in age, background knowledge and artistic experiences, it should be developed by selecting the degree of difficulty and content tailored to the levels of learners. In this study, the cooperative experiential art program was configured by selecting elementary school students as learners, and there was no age limit to grand parents. In particular, this study mainly aimed at producing significant results about positive bonding between grandparents and children raised by them, but ultimately, it also aimed to foster an ability to build good relationships with others and further with society through the relationship building experience.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027855068#https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/170071
ISSN
1598-2106
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.15.983
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE