200 0

의료진의 커뮤니케이션 스타일과 증상의 심각성 수준이 환자의 신뢰, 만족, 순응도에 미치는 영향

Title
의료진의 커뮤니케이션 스타일과 증상의 심각성 수준이 환자의 신뢰, 만족, 순응도에 미치는 영향
Other Titles
The effect of healthcare provider's communication style and severity of symptoms on patient's trust, satisfaction and compliance
Author
김성호
Keywords
커뮤니케이션 스타일; 증상 심각성; 신뢰; 만족; 순응도; 의료 서비스; Communication style; Severity of symptoms; Trust; Satisfaction; Compliance; Healthcare Service
Issue Date
2020-07
Publisher
한국고객만족경영학회
Citation
고객만족경영연구, v. 22, no. 2, page. 61-84
Abstract
본 연구의 목적은 의료 서비스에서 환자 증상의 심각성과 의료진의 커뮤니케이션 스타일의 상호작용을 분석하고, 환자의 신뢰, 만족, 순응도에 미치는 영향을 규명하는 데 있다. 이를 위해 의료진의 커뮤니케이션 스타일에 따른 고객 반응을 살펴보고, 증상의 심각성과 커뮤니케이션 스타일이 신뢰, 만족, 순응도에 미치는 영향을 검증하였다. 또한, 신뢰와 만족이 순응도에 미치는 영향을 통합적으로 분석하였다. 해당 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 의료진의 커뮤니케이션 스타일이 협력적인지 통제적인지에 따라 신뢰, 만족, 순응도에는 통계적으로 유의하지 않았다. 둘째, 의료진의 커뮤니케이션 스타일과 증상의 심각성 수준 간의 상호작용 효과는 신뢰와 만족에는 유의하였으며, 순응도에는 유의하지 않았다. 셋째, 의료진의 신뢰와 만족은 순응도에 정의 영향을 미치고, 신뢰가 만족보다 더 큰 효과가 있는 것으로 나타났다. 이를 바탕으로, 의료진의 커뮤니케이션 스타일은 이분법적으로 어떤 커뮤니케이션이 좋다고 볼 수 없다는 점을 실증적으로 입증하고, 환자 증상의 심각성을 고려한 상황별 최적의 커뮤니케이션 스타일을 도출했다는 점에서 의미가 있다. 또한, 의료진의 커뮤니케이션 능력을 높일 수 있는 전략 수립을 위해 실무적인 시사점을 제시한다. This study analyzes the interaction between the severity of a patient’s symptoms and the communication style of healthcare providers in medical services and proves how it affects the patient’s trust, satisfaction, and compliance levels. To achieve this objective, this study examines patient reactions to various communication styles of healthcare providers and verifies the impact of symptoms’ severity and communication styles on trust, satisfaction, and compliance. It also comprehensively analyzes the impact of trust and satisfaction on compliance. The following results are obtained. First, whether healthcare providers’ communication styles are cooperative or controlling does not have a statistically significant effect on trust, satisfaction, or compliance. Second, the interaction effect between healthcare providers’ communication styles and the severity of symptoms has a significant effect on trust and satisfaction but not on compliance. Third, healthcare providers’ trust and satisfaction have a significant positive effect on compliance and this effect is greater for trust than satisfaction. Based on the above results, this study empirically shows that there is no definite answer as to the best communication style for a healthcare provider. This study is important as it derives an optimal communication style for each level of severity of a patient’s symptoms. Lastly, it presents practical implications for building strategies to improve healthcare providers’ communication styles.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3812577https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169131
ISSN
1229-859X; 2713-5667
DOI
10.34183/KCSMA.22.2.4
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE