340 323

대학 PBL 수업 활성화 촉진 전략 탐색 : A대학교의 사례를 중심으로

Title
대학 PBL 수업 활성화 촉진 전략 탐색 : A대학교의 사례를 중심으로
Other Titles
Exploring Activation Strategies for PBL Class in University Education: Based on the Case of A University
Author
오현숙
Keywords
대학교육; PBL; 사례연구; University Education; PBL; Case Study
Issue Date
2020-03
Publisher
한국교육정보미디어학회
Citation
교육정보미디어연구, v. 26, no. 1, page. 1-23
Abstract
대학교육은 급격한 사회 변화를 따라가지 못하고, 사회를 필요한 인재를 양성해내지 못한다는 비판에 직면해있다. 이에 교수자 중심, 강의식 수업을 벗어나 학습자 중심의 구성주의적 학습으로의 패러다임 전환이 요구되는 상황이다. PBL은 이러한 변화에 부응하는 대표적인 교수학습 방법으로서 여러 대학에서 전략적으로 확산되고 있다. 그런데 정작 PBL로 수업을 해야 하는 교수들은 PBL에 대해 잘 알지 못하거나, PBL이란 교수학습 방법을 통해 어떻게 수업을 해야 할지 막막한 경우가 많다. 이에 본 연구는 PBL 수업이 잘 정착되었다고 인정받는 A대학교에 대한 사례연구를 통해 대학교육에서 PBL 수업 활성화 전략을 도출하고자 하였다. 이를 위해 A대학교에서 진행 중인 8개 PBL 수업에 대한 참여관찰, 교수 8명 및 학생 14명 대상으로 한 심층면담 등을 진행하고 그 결과를 질적연구를 통해 분석하였다. 그 결과 수업의 초반-중반-후반에 걸쳐 3개의 상위 범주 및 7개의 하위 범주를 도출하였다. 이를 통해 PBL 수업에서 적용해야 할 활성화 전략은 첫째 수업 방향의 분명한 제시, 둘째 학생 잠재력에 대한 신뢰, 셋째 도전적 과제를 통한 열정 자극, 넷째 학습자 참여 방안 구축, 다섯째 학생 고유의 관점 제시와 독려, 여섯째 결과물에 대한 발표 기회 부여, 일곱째 학습을 통한 성취감 획득 등이 필요했다. 본 연구를 통해 PBL 수업과 관련된 대학교육혁신 관계자와 교수자 등이 PBL에 대한 불필요한 오해를 걷어내고 실제로 질높은 수업을 구현하기 위한 방법을 찾아가는데 의미있는 시사점을 찾을 수 있기를 기대한다. University education is facing criticism that it cannot keep up with rapid social changes and train outstanding individuals that are needed for society. Therefore, it is necessary to change the paradigm from instructor-centered and lecture-based classes to learner-centered constructive learning. PBL is a typical teaching and learning method that meets these changes and is spreading strategically in various universities. However, professors who have to teach with PBL often do not know about PBL or how to teach through PBL. This study aims to derive activation strategies for PBL classes in university education through case studies on A University, which is recognized as well settled for PBL classes. For this purpose, the participants were observed in 8 PBL classes in A University, and in-depth interviews with 8 professors and 14 students were conducted and the results were analyzed through qualitative research. As a result, three upper categories and seven lower categories were derived from the early, middle, and late stages of the class. The activation strategies to be applied in PBL class were (1) clear presentation of direction, (2) confidence in student potential, (3) stimulation of passion through challenging tasks, (4) establishment of learner participation plan, (5) presentation and encouragement of student's unique viewpoint, (6) presentation opportunity, and (7) acquisition of achievement through learning. Through this study, it is expected that university education innovation officials and professors related to PBL class will find meaningful implications for finding out ways to realize high quality class by eliminating unnecessary misconceptions about PBL.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002569659https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169117
ISSN
1229-7291
DOI
10.15833/KAFEIAM.26.1.001
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S](교무처) > Center for Creative Convergence Education(창의융합교육원) > Articles
Files in This Item:
대학 PBL 수업 활성화 촉진 전략 탐색 A대학교의 사례를 중심으로.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE