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중국 청년세대의 웹 예능 프로그램 수용에 관한 연구 : <토조대회> (Roast)>를 중심으로

Title
중국 청년세대의 웹 예능 프로그램 수용에 관한 연구 : <토조대회> (Roast)>를 중심으로
Other Titles
A Study on the Acceptance of Web Entertainment Programs by the Young Chinese Generation : Focusing on
Author
이지엽
Alternative Author(s)
LI ZHIYE
Advisor(s)
류웅재
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 뉴미디어 플랫폼의 대중화는 다양한 문화 현상, 사회적 이슈 혹은 일상생활에 대해 ‘토조’(吐槽)하는 새로운 하위문화를 형성시켰다. 이러한 맥락에서 이 연구는 인터넷을 기반으로 하는 토조문화가 매스커뮤니케이션의 시대적 한 문화 현상으로서 어떠한 청소년 하위문화 정경을 구축했는지 탐구하고자 한다. 이를 위해 웹 예능 프로그램 <토조대회>를 사회문화 표본으로 규정하고, 이것의 문화적 의미와 사회적 가치, 즉 ‘토조문화’가 <토조대회>에 존재하는지, 그리고 문화, 정치, 경제와 어떠한 관계성을 맺고 있는지 분석하고자 한다. 나아가 중국 청년세대가 이러한 미디어 수용과정에서 ‘토조문화’를 어떻게 수용하고, 사회문제와 기성세대에 대한 불만을 표출하는지를 밝히고자 하였다. 이를 살펴보고자 이 논문은 버밍엄학파의 딕 헵디지의 하위문화이론으로 접근하여 ‘토조문화’의 저항적인 스타일을 해석하고자 한다. 텍스트분석 결과 <토조대회>는 주로스타들의 일상을 관음하고 싶어하는, 즉, 시청자의 욕구를 충족시킬 수 있는 주제를 주로 선정하고 있었으며, 토조를 주고받는 과정에서 기성세대의 고정관념에 대한 ‘저항’이 드러나고 있었다. 또한, 그들은 자조를 통해 논란으로부터 벗어나고자 하였고, 이는 웃음으로서 상황을 모면하고자 하는 태도를 대중에게 보여주고 있었다. 따라서 수용자들은 <토조대회>에서 표현된 다양한 토조와 표현 방법들을 일상생활의 소통방식으로서 수용하고 있었고 동시에 지속적으로 청년 문화정경을 구축하고 있음을 연구를 통해 알 수 있었다. |Recently, through a new media platform, a new subculture called ‘Tucao’(吐槽) about various cultural phenomena, social issues, or events that occurred in society started to become popular. In this context, this study intends to explore what kind of youth subcultural landscape the Internet-based ‘Tucao culture’ has established as a cultural phenomenon of the era of mass communication. To this end, the web entertainment program is defined as a social and cultural sample, and it is intended to analyze its cultural meaning and social value, that is, whether "Tucao Culture" is in the and how it relates to culture, politics, and economy. Furthermore, it was intended to reveal how the young generation in China accepts ‘Tucao culture’ in this media acceptance process and expresses dissatisfaction with social problems and older generations. In this context, this thesis attempts to interpret the resistant style of ‘Tucao culture’ by approaching the subcultural theory of Dick Hebdige of the Birmingham School. As a result of text analysis, mainly selected topics that could satisfy the needs of viewers, that is, stars' daily lives, and ‘resistance’ to stereotypes of older generations was revealed in the process of Tucao. In addition, they tried to escape from the controversy through self-help, which showed the public an attitude to escape the situation through laughter. Therefore, it was found through the study that the audience were accepting the various Tucao expression methods expressed in the as a communication method of daily life, and at the same time, constantly building a cultural landscape for young people.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000593296https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/168119
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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