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블록체인 기반, 광고산업 변화에 따른 광고홍보학과 교육과정 혁신 및 진로교육 내실화 방안 연구

Title
블록체인 기반, 광고산업 변화에 따른 광고홍보학과 교육과정 혁신 및 진로교육 내실화 방안 연구
Other Titles
A Study on the Curriculum Innovation of Department of Advertising and Career Education Improvement in Blockchain based Advertising Industry
Author
한상필
Keywords
블록체인(Blockchain); 광고홍보학과 교과과정(Advertising curriculum); 진로교육(Career education); 디지털 광고(Digital advertising); 광고산업 변화(Change of advertising industry)
Issue Date
2021-06
Publisher
한국융합학회
Citation
한국융합학회논문지, v. 12, no. 6, page. 113-118
Abstract
본 연구의 목적은 블록체인 기반의 4차 산업혁명시대를 맞이하여 우리나라 광고홍보학과 교과과정 혁신과 전공교육 내실화 방안을 제안하는 것이다. 본 연구는 블록체인 기반의 4차 산업혁명 시대를 맞이하여 광고회사의 인력양성 방향과 대학의 광고홍보학과 진로교육체계에 대한 관심이 높은 광고회사의 인사 담당자, AE, 그리고 제작 담당자 6명을 2개 집단으로 나누어 심층면접조사를 실시하였다. 연구결과, 광고홍보학과 교과과정은 아직 블록체인 기반 광고산업의 변화에 대응하는 교과가 개편되지 않고 진로교육도 전통매체 시대의 방법이 그대로 진행되고 있는 것으로 나타났다. 미래의 광고 전문인력을 양성하기 위해서는 광고홍보교육은 블록체인이라는 혁명적인 변화 동력에 적응할 수 있는 전문가로 양성되도록 교과목을 운영하는 것이 매우 중요하다고 하겠다. The purpose of this study is to develop a program to improve the curriculum of the Department of Advertising and PR and to improve education in the 4th industrial revolution based on blockchain. This study is in charge of human resources department, planning, and production of advertising agencies with a high understanding of the direction of human resource development of advertising agencies and career education of universities. Six people were divided into two groups and an in-depth interview was conducted. It was found that the curriculum of the Department of Advertising and PR has not yet been reorganized, and the method of career education is still progressing in the traditional media era. In order to cultivate future advertising professionals, it is important that advertising education must operate courses and adopt the curriculum so that they can be trained as experts who can adapt to the revolutionary change engine of blockchain.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002725679https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166565
ISSN
2233-4890
DOI
10.15207/JKCS.2021.12.6.113
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학부) > Articles
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