418 0

Dewey의 ‘하나의 경험’에 기반한 사례기반학습의 교수전략 탐색

Title
Dewey의 ‘하나의 경험’에 기반한 사례기반학습의 교수전략 탐색
Other Titles
An Exploration on Teaching Strategies of Case-Based Learning from the Dewey's an Experience
Author
채주혜
Alternative Author(s)
Chae, Juhye
Advisor(s)
유영만
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
사례를 중심으로 하는 사례기반학습을 통해 학습자는 교육주제와 관련된 사례를 바탕으로 사례 속에 문제 상황을 파악하고 이에 영향을 미치는 요인들을 찾고, 문제해결을 위한 대안을 탐색하는 과정에서 지식을 습득하고 학습한다. 사례기반학습의 학습자는 사례를 통해 다양한 시각과 입장에서 사례 속 문제 상황을 탐색하는 기회를 획득하게 되고, 다양한 사례들을 축적한다면 유사한 문제 상황에 대하여 비교적 수월하게 문제를 해결하는 문제해결 능력을 강화할 수 있다. 그러나 사례 자체에는 어떤 내용이 중요하고 핵심인지를 설명해 주지 않고, 사례에 포함된 문제에 대한 해결책도 명확하게 드러나지 않는다. 따라서 학습자가 사례를 학습하는 과정에서 사례에 포함된 문제를 해결하는 일은 쉽지 않다. 또한, 실제 교육 현장에서 이루어지고 있는 사례기반학습은 사례를 통한 이론 습득에만 머무르는 이론 중심적이거나, 사례기반학습 전 과정의 종합적 이해와 실천보다는 ‘사례 학습’에만 집중하는 문제가 있다. 사례기반학습에서 학습자가 습득한 지식과 이론은 실천으로 연결되지 못하고 있으며, 학습 과정에서 일어나는 실천적 행동에 따른 반성은 실천의 개선이나 재구성으로 또는 실천적 획득까지 이어지지 못하고 있는 것이다. 이에 본 연구는 사례기반학습 과정에서 겪을 수 있는 학습자의 어려움을 극복하기 위해 효과적인 교수전략이 필요하다고 보았고, 이를 Dewey의 ‘하나의 경험’ 개념과 철학에서 찾고자 하였다. 즉, Dewey의 ‘하나의 경험’ 개념을 사례기반학습 교수전략의 논의에 적용하여, 사례기반학습의 학습자가 겪을 수 있는 어려움을 줄여주고 습득한 지식과 이론이 실천으로 연결되는 효과적인 학습을 촉진하는 교수전략을 탐색하였다. |Through case-based learning (CBL), learners study and acquire knowledge in the process of identifying problem situations in various cases, identifying factors that affect them, and exploring alternatives to solve problems based on cases related to the subject. Learners therefore gain the opportunity to explore problem situations in cases from various perspectives, and through these experiences, enhance their problem-solving abilities, being able to easily solve similar problems. However, the case itself neither explains the key content nor clearly demonstrates the solution to the problem. Therefore, it is not easy for learners to solve the problems in the cases while learning them. Moreover, in practical education, CBL tends to be limited to studying merely theories through cases or focusing only on “case learning” rather than engaging in the comprehensive understanding and practice of the entire CBL process. In CBL, the knowledge and theories acquired by learners are not linked to practice, and reflection on practical actions that occur in the learning process does not lead to improvement or reconstruction of practice, or even practical acquisition. Therefore, this study aimed to find an effective teaching strategy to overcome the difficulties learners experience in CBL through Dewey's concept and philosophy of "an experience.” In other words, by applying Dewey’s concept of “an experience” to the discussion of teaching strategies for CBL, this study explored strategies that could reduce the difficulties that learners may experience and promote effective learning in which acquired knowledge and theory are linked to practice.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498950https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164415
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE