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시간영역에서의 교량 강성행렬 및 감쇠행렬의 추정에 관한 연구

Title
시간영역에서의 교량 강성행렬 및 감쇠행렬의 추정에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Estimation of Global Stiffness and Damping Matrices in the Time Domain
Author
조효남
Keywords
damage identification; structural parameters assessment; damage assessment; 손상추정; 구조계수 추정; 성능평가
Issue Date
2001-09
Publisher
대한토목학회
Citation
대한토목학회논문집 A, v. 21, no. 5A, page. 563-571
Abstract
In this paper, a structural damage identification technique is proposed to evaluate the performance of bridges. For this, a computer program is developed to identify the global stiffness and damping matrices of bridge. It is shown that the proposed model is capable of identifying structural parameters with the limited information, which is the main advantage over the conventional approaches where all the input forces are necessary to identify structural parameters. Three numerical examples on typical bridge structures are introduced to verify the applicability of the proposed model. Here, the free vibration of the structures are considered as force constraints of the model and the results show that the damages as well as structural parameters can be explicitly calculated with the proposed model. 본 논문에서는 교량구조물의 가속도, 속도, 변위 등의 시간이력응답자료를 이용하여 보요소의 전체강성행렬과 전체감쇠행렬의 추정하는 시간영역에서의 성능평가기법을 제시하고 관련 프로그램을 개발하였으며, 차량통과후 교량의 자유진동영역을 하중제약조건으로 도입하여 재하하중의 상세정보가 없는 열차주행하중을 받는 세 가지 경우의 철도교 수치예제에 대하여 구조계수를 추정하고 추정결과를 제시하였다. 수치해석을 수행한 결과로부터 제안된 기법을 도입하여 교량구조물의 강성과 감쇠행렬을 상당히 정확하게 추정할 수 있음을 알 수 있었다.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01220984https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/160169
ISSN
1015-6348
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(건설환경공학과) > Articles
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