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공액보 방법을 이용한 교량 손상도 평가기법

Title
공액보 방법을 이용한 교량 손상도 평가기법
Other Titles
A Damage Assessment Technique for Bridges Using Conjugate Beam Theory
Author
조효남
Keywords
손상도추정; 정적처짐; 최적화; 공액보; 손상 폭; damage assessment; system identification; static displacement; optimization; conjugate beam; damage width
Issue Date
2003-12
Publisher
한국강구조학회
Citation
한국강구조학회 논문집, v. 15, no. 6, page. 603-610
Abstract
본 논문에서는 공액보이론을 이용한 교량의 손상추정 기법을 제시하였다. 정적처짐과 강성과의 관계식으로부터 최적화기법을 도입하여 손상위치 및 정도를 추정하였다. 제안된 기법의 타당성 검증을 위하여 수치모형을 통한 손상도 추정을 수행하였으며, 일반적으로 손상추정결과의 정확도를 감소시키는 노이즈의 영향을 분석하기 위하여 정적응답자료에 백색잡음을 추가하여 손상도 평가를 수행하였다. 또한, 개발된 기법의 현장 적용성을 검토하기 위하여 실내실험을 실시하고, 실험데이터를 이용하여 손상도 추정을 수행하였다. 또한, 손상의 정도 및 손상 폭이 손상 추정결과에 미치는 영향을 검토하기 위하여 다양한 손상 폭을 갖는 경우에 대하여 손상을 추정하였으며, 이들 결과를 바탕으로 제시된 기법의 적용성과 한계에 대하여 기술하였다. 등록된 정보가 없습니다.A damage identification technique using static displacement data is developed to assess the structural integrity of bridge structures. As such, the relationship between static displacement and stiffness is derived, and the optimizaion technique utilized. Comparisons with numerical and experimental tests are performed to investigate the practical applicability of the proposed method. Various damage scenarios are considered by varying damage-width as well as damage-degree. The influence of noise in identifying the damage is also numerically investigated. Finally, the applicability and limitation of the proposed method are dicussed.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07509965https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/156545
ISSN
1226-363X; 2287-4054
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(건설환경공학과) > Articles
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