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생애 신뢰성에 기초한 강교의 LCC최적설계

Title
생애 신뢰성에 기초한 강교의 LCC최적설계
Other Titles
Lifetime reliability based life-cycle cost effective optimum design of steel bridges
Author
조효남
Keywords
생애주기비용,; 강교; 최적화; 간접비용모델; 시간이력; 신뢰성; 부식모델
Issue Date
2004-10
Publisher
대한토목학회
Citation
대한토목학회논문집 v. 26. No. 1 A, Page. 75-89
Abstract
본 논문에서는 생애주기동안 발생하는 부식이나 일평균교통량 및 중차량의 통행량와 같은 사용환경에 의존하는 강교의 생 애신뢰성에 기초한 생애주기비용(Ufe-Cycle Cost: 이하 LCC) 최적설계 방법론을 제안하였다. 강교 최적설계를 위한 LCC는 초기비용,생애주기 기대유지관리 비용,생애주기 기대직접복구비용과 인적 혹은 물적손실비용,도로이용자비용,그리고 사회 - 경제 손실비용을 포함히는 간접 복구비용을 현재가치의 합으로 정식화하였다 . 이러한 LCC 비용항목 중에서 생애주기 복구비용 의 산정을 위해서는 하중과 저항이력에 의존하는 누적손상확률로부터 산정되는 연파손확률이 고려되어야한다. 이를 위해 본 논문에서는 Nowak의 활하중 모델(1993)과 부식개시,부식률,그리고 재도장영힘을 고려한 수정된 부식모델을 제안하였다. 이와같이 본 연구에서 제안된 ᄂCC 최적설계 방법론은 3 경간연속ᅢ애 미+해 미+각이지비해 미ᅵ의 실제 강박스거더교에 적용되 었고,강재종류, 부식환경,교통량 및 할인율에 따른 LCC의 효율성에 대해 비교 ■ 고칠하였다. 적용예를 통해 부식환경,일평 균교통량,그리고 중차량의 통행량, 할인율 둥은 강교 ᄂCC최적설계에 매우 중요한 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있었으며, 이러한 교량의 시용환경인자들은 경우에 따라 LCC 최적설계에 대한 주요 변수로 고려되어야 할 것으로 판단된다.This paper presents a practical and realistic Life-Cycle Cost (LCC) optimum design methodology of steel bridges considering time effect of bridge reliability under environmental stressors such as corrosion and heavy truck traffics. The LCC functions considered in the LCC optimization consist of initial cost, expected life-cycle maintenance cost and expected life-cycle rehabilitation costs including repair/replacement costs, loss of contents or fatality and injury losses, road user costs, and indirect socio-economic losses. For the assessment of the life-cycle rehabilitation costs, the annual probability of failure which depends upon the prior and updated load and resistance histories should be accounted for. For the purpose, Nowak live load model and a modified corrosion propagation model considering corrosion initiation, corrosion rate, and repainting effect are adopted in this study. The proposed methodology is applied to the LCC optimum design problem of an actual steel box girder bridge with 3 continuous spans (40 m+50 m+40 m=130 m), and various sensitivity analyses of types of steel, local corrosion environments, average daily traffic volume, and discount rates are performed to investigate the effects of various design parameters and conditions on the LCC-effectiveness. From the numerical investigation, it has been observed that local corrosion environments and the number of truck traffics significantly influence the LCC-effective optimum design of steel bridges, and thus realized that these conditions should be considered as crucial parameters for the optimum LCC-effective design. Keywords : Life-Cycle Cost, Indirect Cost Model, Steel Bridge, Optimization, Time-variant Reliability, Corrosion Model
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01224839&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/152285
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