294 0

음악 교육과정에서 이해와 활동영역의 상호작용에 관한 연구

Title
음악 교육과정에서 이해와 활동영역의 상호작용에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Interaction between an Understanding and Activity Areas in Music Curriculum
Author
이수진
Alternative Author(s)
Lee, Su-Jin
Advisor(s)
이종구
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 현행 초등학교 5·6학년 음악 교과서를 중심으로 가창에 따른 이론, 기악 및 감상 등의 자료에 대한 상호 연관성을 고찰한 것이다. 그 결과, 제재곡의 구성이 이론, 기악 및 감상과 무관한 경우가 있었고, 관련성이 있다 하여도 리듬, 국악 장단, 화성이론, 연주법 등에서 제재곡과 연계성이 명확하지 않거나 여러 가지 오류의 사례도 많이 발견되었다. 이러한 오류는 7차 교육과정의 교사 및 지도자가 숙지하고 개선하여 교육하여야 하기에 조속히 그 개선책을 마련하고 지침을 전달하여 교육에 반영하여야 하겠으며, 8차 교육과정에서 개선되어야 할 사항으로 반영하여야 할 사항임을 지적하고 있다.; This study examined the mutual relations among materials of vocal, instrumental and appreciation music in music textbooks for fifth and sixth grade primary school students. According to the research result, compositions of some themes were not relevant to vocal, instrumental and appreciation music. Even when they were relevant, many of them were not explicitly linked to songs of the themes in rhythm, Koran traditional rhythmic patterns, harmony theory and playing method. The study suggested that Teachers in 7th National Education Curriculum need to be well aware of and improve these mistakes. It also observed that the mistakes should be eliminated in 8th National Education Curriculum.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150900http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406307
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE