무용교육이 유아의 신체표현활동에 미치는 영향

Title
무용교육이 유아의 신체표현활동에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Dance Education on Younger Children's Physical Expression Activities
Author
김경희
Alternative Author(s)
Kim, Kyoung-Hee
Advisor(s)
손각중
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아의 무용교육이 신체표현활동에 얼마나 영향을 미치는지를 규명하는데 목적이 있다. 유아의 무용교육이 신체표현활동에 미치는 영향을 5가지 평가영역으로 구분하고 영향척도를 통하여 분석하였다. 5세와 6세의 유아 30명을 선정하여 주 2회씩 한 달간 무용교육을 실시하고, 교육전후의 5단계 평가를 통하여 영향척도를 산출한다. 성별, 연령별, 주제별로 그룹화 하여 영향척도를 계산하고, 이를 토대로 다음의 결론을 도출하였다. 유아 무용교육은 신체표현활동에 긍정적인 영향을 주었고, 유아 무용교육은 남아보다 여아가, 5세보다 6세가, 정적인 주제보다 동적인 주제가 영향 척도가 높았다. 그리고 성별보다는 연령별이, 연령별보다는 주제별이 무용교육의 효과에 더 큰 영향을 미쳤다. 현대 사회에서 유아교육은 그 중요성이 점점 커지고 있으며, 그 중에서도 유아 무용교육은 유아의 연령대에 매우 중요한 신체표현활동에 매우 긍정적인 효과를 나타냄을 알 수 있다.; The purpose of this study was to analyze the effects of dance education on younger children's physical expression activities. For this purpose, the researcher divided the effects into 5 areas and thereby, analyzed the effects using each scale of effects. For this study, the researcher sampled 50 younger children aged 5 and 6 and educated them on dance twice a week for a month, and then, designed the scales of effects through 5-stage tests before and after the education program, and thereby, analyzed the effects of dance education on younger children's physical expression activities. This study could be concluded as follows; Dance education had positive effects on younger children's physical expression activities, and such effects were higher for 6-year-old children than 5-year-old group, while dynamic themes were more effective than static ones. And the dance education was more effective depending on age groups rather than gender, and also more depending on themes rather than age groups. In our modern society, the early childhood education becomes more and more important and particularly, early childhood dance education seems to have very positive effects on younger children's physical expression activities.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150891http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405940
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE