758 0

어머니의 부모역할과 유아의 놀이성, 문제행동과의 관계

Title
어머니의 부모역할과 유아의 놀이성, 문제행동과의 관계
Other Titles
A Study on the Relationship among Mothers' Parental Roles, Preschoolers' Playfulness and Their Behavioral Problems
Author
권수진
Alternative Author(s)
Kwon, Su-Jin
Advisor(s)
김영주
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 배경변인에 따라 어머니의 부모역할과 교사가 지각한 유아의 놀이성 및 문제행동에는 어떠한 차이가 있는지 확인하고, 어머니의 부모역할이 교사가 지각한 유아의 놀이성과 문제행동에 미치는 영향과 유아의 놀이성이 문제행동에 미치는 영향을 알아봄으로써 올바른 어머니의 부모역할을 제시하고 유아의 문제행동 감소를 위한 놀이를 활성화함으로써 유아의 보다 건강한 성장발달을 돕는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 유아의 배경변인(성별, 연령, 형제순위, 유아교육기관 교육경험기간)과 어 머니의 배경변인(연령, 학력, 취업유무)에 따라 어머니의 부모역할과 유 아의 놀이성 및 문제행동은 차이가 있는가? 2. 어머니의 부모역할이 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 어머니의 부모역할이 유아의 문제행동에 미치는 영향은 어떠한가? 4. 유아의 놀이성이 문제행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 유사한 사회·경제적 배경을 가진 서울특별시 및 경기 지역에 위치한 6곳의 어린이집과 2곳의 유치원에 재원 중인 만 3~6세 원아 377명과 그들의 어머니들을 대상으로 하였다. 연구도구로는 어머니의 부모역할에 대한 평정은 현미숙(2004)이 제작한 부모용 부모역할지능 척도를 사용하였고, 유아의 놀이성에 대한 평정은 Lieberman(1965)의 놀이성 정의에 기초하여 Barnett(1990, 1991)이 제작한 유아의 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale : CPS)를 김영희(1995)가 번안하여 수정하고 보완한 것을 사용하였다. 유아의 문제행동에 대한 평정은 Behar과 Stringfield(1974)가 제작한 만 3-6세 유아를 위한 PBQ(The Preschool Behavior Questionnaire)를 김자숙(2000)이 번안한 것을 수정·보완하여 사용하였다. 자료의 분석을 위하여 SPSS 통계프로그램을 사용하였고, 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's α 계수를 산출하였으며, 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, t-test, One-way ANOVA, 추후검증은 Duncan's Multiple Ranges Test, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 배경변인에 따라 어머니의 부모역할 및 유아의 놀이성과 문제행동에 하위영역별로 의미 있는 차이를 보였다. 둘째, 어머니의 부모역할은 유아의 놀이성에 영향을 미쳤다. 즉, 어머니가 유아의 행동을 적절히 잘 통제 할수록 유아의 신체적 자발성이 높으며, 어머니의 합리적 권위 태도가 높게 발휘될수록 유아의 사회적 자발성도 높았다. 또한 어머니가 유아에게 증진적 태도를 과도하게 보일수록 유아의 즐거움의 표현능력은 감소하며, 적절한 통제의 관리역할을 수행할수록 유아의 즐거움의 표현이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 부모역할은 유아의 문제행동에 영향을 미쳤다. 즉, 어머니가 합리적 권위 태도를 많이 보일수록 유아의 전반적인 문제행동이 적어졌다. 또한 어머니가 유아에게 격려를 많이 하고, 합리적 권위의 태도를 많이 역할하며, 그리고 거부적 태도를 많이 보이지 않을수록 유아의 적대-공격 문제행동은 감소하였으나 증진적 태도를 과도하게 많이 보일수록 과잉행동-산만이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 유아의 놀이성은 문제행동에 영향을 미쳤다. 즉, 신체적자발성과 유머감각이 높을수록 사회적자발성과 인지적자발성이 낮을수록 전반적인 문제행동이 높게 나타났으며, 유아의 신체적자발성과 유머감각이 높을수록 사회적 자발성이 낮을수록 적대-공격은 높게 나타났다. 또한 유아가 유머감각이 높고 사회적자발성과 인지적자발성이 낮을수록 걱정-불안은 높게 나타났으며, 신체적자발성과 유머감각이 높을수록 사회적자발성과 인지적자발성이 낮을수록 과잉행동-산만은 높은 것으로 나타났다.; The purpose of this study was to determine the differences of mothers' roles depending their demographic variables and the differences of preschoolers' playfulness and behavioral problems perceived by teachers depending on their demographic variables and thereby, analyze the factors affecting preschoolers' playfulness and behavioral problems perceived by teachers and the effects of their playfulness on their behavioral problems, and thereupon, suggest mothers' correct roles and explore the ways to encourage preschoolers to play and reduce their behavioral problems to help them grow in a healthy direction. For this purpose, the following study points were set up; 1. Would mothers' parental roles and their preschoolers' playfulness & behavioral problems differ depending on children's demographic variables (gender, age, status in siblings, and period of experiencing the of early childhood education) and mothers' (age, academic background and job life)? 2. How would mothers' parental roles affect preschoolers' playfulness? 3. How would mothers' parental roles affect preschoolers' behavioral problems? 4. How would preschoolers' playfulness affect their behavioral problems? In order to find answers to the above questions, the researcher sampled 377 preschoolers aged 3~6 attending 6 children's houses and 2 kindergartens in the districts of similar socio-economic background in Seoul and Gyeonggi Province as well as their mothers. In order to measure mothers' parental roles, the researcher used 'Parents' Parental Role Intelligence Scale' developed by Hyun Mi-sook (2004) and in order to assess preschoolers' playfulness, the researcher used 'Children's Playfulness Scale: CPS) produced by Barnett (1990, 1991) in reference to Lieberman's (1965) definition of playfulness and translated and modified by Kim Young-hee (1995). On the other hand, in order to assess preschoolers' behavioral problems, the researcher used the PBQ (The Preschool Behavior Questionnaire) produced by Behar and Stringfield (1974) for the preschoolers aged 3~6 and modified and complemented by Kim, Ja-sook (2000). The data collected from the survey were processed using the SPSS statistical program for Cronbach's alpha coefficients testing the reliability of the scale as well as for frequencies, percentages, means, standard deviations, T-test, one-way ANOVA, Duncan's ex post facto multiple range test and multiple regression analysis. The results of this study can be summarized as follows; First, mothers' parental roles as well as preschoolers' playfulness and behavioral problems differed significantly depending on each group's demographic variables. Second, mothers' parental roles were found to affect preschoolers' playfulness. Namely, the better the mothers were controlling their preschoolers' behaviors, preschoolers were more spontaneous physically, and the more rational the mothers' authority was, preschoolers were more spontaneous socially. In addition, the more extreme the mothers' empowering attitude was, preschoolers expressed their pleasure less, and the more proper the mothers' control was, preschoolers expressed their pleasure more. Third, mothers' parental roles were found to influence preschoolers' behavioral problems. Namely, the more rational the mothers' authority was, preschoolers showed less behavioral problems. And the more the mothers encouraged their preschoolers and the more they played a rational authority and the less they showed negative attitudes, preschoolers showed hostile and aggressive behaviors less, but the extremely more the mothers showed empowering attitudes, preschoolers tended more to be hyperactive and distracted. Fourth, preschoolers' playfulness was found to affect their behavioral problems. Namely, the higher their physical spontaneousness and their sense of humor were and the lower their social and cognitive spontaneousness was, they showed more behavioral problems in general, and the higher their physical spontaneousness and sense of humor were and the lower their social spontaneousness was, they showed more hostile and aggressive behaviors. In addition, the higher the preschoolers' sense of humor was and the lower their social and cognitive spontaneousness was, their anxiety and apprehension levels were higher, and the higher their physical spontaneousness and sense of humor were and the lower their social and cognitive spontaneousness was, they were more hyperactive and distracted.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150817http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406193
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE