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성공적인 브랜드에서 디자인 경영의 역할에 관한 연구

Title
성공적인 브랜드에서 디자인 경영의 역할에 관한 연구
Other Titles
A Study on Part of Design Management for Successful Brand
Author
이민희
Advisor(s)
송민정
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
소비자가 시장을 리드하는 21세기에는 감성에 근거한 디자인이 최고의 경쟁력이 될 것이다. 상품과 서비스를 제공하는 기업은 디자인에 대한 투자와 마인드를 높여야만 생존할 수 있다는 것이다. 이에 따라 디자인은 사용자의 새로운 수요를 끊임없이 자극하여 기업 제품의 질적 가치를 높여 주는 핵심 요소로 인식되게 되었으며, ‘디자인 경영’이라는 새로운 이론을 실제 기업 환경에 도입시키는 중요한 요인으로 작용하게 되었다. 선진국들은 이미 100여 년 전부터 디자인을 경영에 도입하여 괄목할 만한 성과를 보여 주었다. 하지만 예술이나 디자인 감각이 뛰어났던 우리 조상들의 지혜에도 불구하고, 우리나라의 디자인 산업은 세계적 수준에 미흡한 현실이다. 다행히 최근 몇 년 사이에 우리나라도 많은 기업들이 디자인 경영을 기업의 핵심 요인으로 받아 들여 높은 성과를 얻고 있다. 또한 대학에서도 교과목으로 채택하는 등 다자인의 관심이 더욱 높아가고 있다. 그러나 아직까지 디자인에 대한 가치를 인식하지 못하고 있거나 디자인 경영의 필요성을 이해하지 못하는 기업들이 있다. 따라서 본 논문에서는 디자인의 변화로 인해 성공을 거둔 브랜드에서 디자인 경영은 어떠한 역할을 하고 있으며, 성공한 브랜드의 사례에서 디자인 경영이 어떠한 역할을 하고 있는지 살펴보았다. 그리고 성공한 브랜드에서의 디자인은 단순히 디자인에 국한 된 것이 아니라 기획단계에서부터 디자인이 함께 기획되고 발전되어야 한다는 점을 중점적으로 연구하였다. 성공적인 브랜드에는 많은 요소들이 존재할 것이지만, 본 논문에서는 그 중에서 디자인 경영의 역할을 살펴보는데 그 의의를 두며 연구하였다.; The all productions led and low my process they came to make, they were under arriving in the consumer. Become does the successful brand of like this products regarding in various branch element to follow and, the result changes. There is a quality of product, there is an effective of marketing, a brand power of the enterprise. But the of recent times it is a design which stimulates the sensitivity of the consumer. In this research, the effect where the design management is many from the successful brand it is what kind of role under prerequisite and it will observe the design management of the report successful brand proposed the checking list. The basic against the brand and design management it will examine a concept and a justice and it with base about under, the design management will be coming to treat how about from the brand, what kind of role it will try to observe. Brand strategic establishment a successful brand instance it saw the fact that the design comes to treat from phase of the thing where the design management becomes accomplished and brand development it researched. Samsung will UltraSlim and LG ChocolatePhone, to observe SONY PSP and New iMAC of Apple companies, the design from phase of the planning will be considered and developed from design management, role possibility is the possibility of knowing the thing there was a successful brand. The most effect element of the successful brand is the design management having the importance the design to be considered and from planning phase of the product to developed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150583http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406087
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
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