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이상규 작곡 개량대금 독주곡 <청매> 선율분석

Title
이상규 작곡 개량대금 독주곡 <청매> 선율분석
Other Titles
An Analysis of Composed by Lee, Sang Kyu
Author
김영헌
Alternative Author(s)
Kim, Young-Hun
Advisor(s)
이상규
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
우리나라의 작곡자 중 이상규(李相奎)는 현재 한양대학교 국악학과 교수로서 중요무형문화재 제20호 대금정악 전수교육조교이며, 작곡자 겸 지휘자로 활발한 활동을 하고 있다. 이상규가 대금을 주제로 작곡한 작품은 2006년 12월 현재 모두 38곡이다. 이중 대금독주곡은 14곡으로 이중 개량대금독주곡 1번 「청매(靑梅)」는 개량대금을 위한 첫 번째 작품으로 기존대금에서 내기 어려웠던 음과 음계를 새롭게 사용한다는 의미에서 작곡한 작품이다. 또한 ‘청(靑)’은 ‘동(東)’을 상징하고 ‘매(梅)’는 ‘봄(春)’을 상징하니 모두 ‘시작’, ‘새로움’의 의미를 가지고 있다. 이는 「청매」가 개량대금독주곡으로는 ‘시작’이지만, 「청매」로 시작하여 개량대금독주곡의 미래를 여는 ‘새로움’, ‘젊음’의 의미를 가지고 작곡한 작품이라 할 수 있는 것이다. 본고에서는 개량대금에 대하여 알아보고 독주곡 1번 「청매」의 악곡구조, 음계, 선율분석, 출현음, 박자의 변화, 선율의 진행을 살펴보았으며, 「청매(靑梅)」는 악장의 구분은 없지만 템포의 변화에 따라 5부분으로 나누어짐에 따라 A-B-C-D-E로 구분하였으며, 각 부분의 선율분석 결과는 다음과 같다. A부분(1~28마디)은 ♩=42~45, Eb Key로 되어있고, 5/4+3/4+3/4+5/4박의 규칙적 진행으로 되어 있으며, 전체적 선율 구성은 동일 규칙적 선율 구성이 아니라 선율 흐름의 구성 즉, 동일 박자적 박자 구성이 아닌 선율로 되어 있다. B부분(29~52마디)은 3/4박자의 템포♩=60로 되어 있으며, 조성은 Bb Key로 선율 구조는 3/4박자의 선율이 두 소절과 한 소절 선율 흐름으로 진행되는 구성이다. C부분(53~106마디)은 ♩=92, 4/4박자의 선율이후 3/4, 2/4박자의 선율이 교차로 나타나는 구성의 F Key로 되어 있으며, 유사선율의 동형진행으로 경쾌한 느낌을 준다. 28번의 박자 변화를 찾을 수 있으며, 선율의 구분을 규칙적 박자단위흐름이 아닌 선율흐름의 진행으로 박자가 바뀌는 것을 볼 수 있다. D부분(107~134마디)은 ♪=150, C Key로 되어 있고, 6/8박자의 동일 규칙적 선율 구성으로 되어있는 것이 특징이다. E부분(135~182마디)은 ♩. =82, 12/8박으로 되어있고, 동일 규칙적 선율 구성이 아니라 선율흐름의 구성으로 되어 있음을 알 수 있으며, Eb Key, Ab Key, Gb Key, Cb Key, F Key, Bb Key, Eb Key의 7번의 조 변화가 나타난다. 곡 전체 조성변화는 Eb Key → Bb Key → F Key → C Key → Eb Key → Ab Key → Gb Key → Cb Key → F Key → Bb Key → Eb Key의 10번의 조 변화와 5번의 속도 변화로 구성되어 있다. 「청매」는 한국전통음악의 음계를 바탕으로 전통음악의 시김새를 선율에 적용하고 리듬의 반복과 변형에 의한 선율로 구성되어 있다. 이상규 작곡 개량대금독주곡 「청매」는 전통적인 시김새를 개량대금의 다양한 표현기법을 사용하도록 작곡한 곡으로 개량대금의 발전 방향을 모색한 곡이라 생각한다.
Lee, Sang Kyu (Professor, Dept. of Korean Traditional Music, Hanyang Univ.), a Korean traditional music composer is Major Intangible Cultural Asset No. 20 Daegeum Jeong-ak instructor and also works actively as composer and conductor. Lee has composed total 38 pieces based thematically on Daegeum till Dec. 2006. Out of them, 14 were Daegeum solos, and particularly his reformed Daegeum solo No. 1 「Chungmae(靑梅)」 is the first work for reformed Daegeum, which was composed in the sense of newly using sounds and scales hardly expressible with conventional Daegeum. In addition, ‘Chung(靑)’ and ‘Mae(梅)’ symbolize ‘east(東)’ and ‘spring(春)’ respectively, all of which signify ‘outset' and ‘novelty.' This implies that 「Chungmae」 is just an ‘outset' of modified Daegeum solo, but is a piece composed in the sense of ‘novelty' and ‘youth' opening up the future of reformed Daegeum solo as pioneered by 「Chungmae」. This study addressed the reformed Daegeum itself, and analyzed the Daegeum Solo No. 1 「Chungmae」's musical composition, scales, melodies, emerging notes, rhythmic variations, and melodious progress. The results of such analyses can be summed up as follows: Chungmae(靑梅), even having no movement classification, were subdivided into 5 sections, i.e. A-B-C-D-E according to tempo variation, and melodies can be analyzed in the following respective sections: Section A(1st to 28th measure) is based on ♩=42~45 and Eb Key, and goes in the regular progress of 5/4+3/4+3/4+5/4 rhythms. Its overall melodies are based not on same regular melodies, but on a flow of irregular melodies, i.e. melodies not based on same rhythmic composition. Section B(29th to 52nd measure) is based on Bb Key in the melody progress of two ♩=60 measures and one 3/4 rhythmic measure. Section C(53rd to 106th measure) is based on F Key in the melody progress of ♩=92 and 4/4 rhythm followed by a cross of 3/4 and 2/4 rhythms in turn. This section gives a cheerful feel in the isomorphic progress of similar melodies. Total 28 rhythmic variations can be found in this section, and such rhythmic variations work to classify melody progress not by a flow of unit rhythms, but by the progress of melodious flows. Section D(107th to 134th measure) is based on ♪=150 and C Key and goes in the progress of 6/8-rhythmic regular melodies. Section E(135th to 182nd measure) is based on ♩.=82 and 12/8, and goes in the progress of melodious flows, not in the arrangement of regular melodies. Here, we can see total 7 modulations such as Eb Key, Ab Key, Gb Key, Cb Key, F Key, Bb Key and Eb Key. Overall modulations of this work comprise total 10 modulations such as Eb Key → Bb Key → F Key → C Key → Eb Key → Ab Key → Gb Key → Cb Key → F Key → Bb Key → Eb Key, as well as total 5 tempo shifts. Based on the scales of Korean traditional music, 「Chungmae」 applies its traditional grace notes to melodious progress, and comprises a flow of melodies based on rhythmic repetition and modification. The reformed Daegeum solo 「Chungmae」(composed by Lee Sang-gyu) is a piece intended to express traditional grace notes using various techniques of the reformed Daegeum, so it is considered a piece in exploration of possible developments of the reformed Daegeum.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150495http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406328
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
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