309 0

교사-영아의 애착안정성이 영아의 사회·정서적 행동에 미치는 영향

Title
교사-영아의 애착안정성이 영아의 사회·정서적 행동에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Attachment Security between infants and teachers on SocialㆍEmotional Behavior in infancy
Author
정미숙
Alternative Author(s)
Jeong, Mi-Sook
Advisor(s)
백지은
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교사-영아의 애착안정성이 영아의 사회·정서적 행동에 미치는 영향을 연구함으로써 영아의 애착이 영아의 사회·정서발달의 중요한 요인임을 밝히는데 있다. 본 연구를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 교사-영아의 애착안정성은 성별에 따라 차이가 있는가? 둘째, 영아의 사회·정서적 행동은 성별에 따라 차이가 있는가? 셋째, 영아의 애착안정성은 사회·정서적 행동에 영향을 미치는가? 넷째, 영아의 애착안정성에 따른 사회·정서적 행동은 성별에 의해 중재되는가? 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 영아의 성별에 따른 애착안정성은 여아가 남아보다 애착안정성 점수 평균에서 약간 높은 경향은 보였지만 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 영아의 성별에 따라 사회·정서적 행동의 차이가 있는지를 살펴본 결과, 영아의 사회·정서적 문제 행동에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 사회·정서적 긍정 행동에서는 유의한 차이를 보였다. 그 하위요인을 살펴보면, 주의집중과 모방놀이에서 여아가 남아보다 더 높게 나타났다. 셋째, 애착안정성은 영아의 사회·정서적 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 애착안정성이 높을수록 영아의 외현적 문제(활동/충동성, 공격/반항성)가 낮아지고, 내면적 문제(우울/위축, 일반적인 불안수죽, 분리불안, 새로운 것에 대한 거부)가 낮아지며, 영아의 사회·정서적 긍정 행동(순종, 주의 집중, 모방/놀이, 동기, 감정이입, 친사회적 또래관계)이 높아짐을 알 수 있다. 넷째, 영아의 애착안정성에 따른 사회·정서적 행동은 성별에 의해 중재되는가를 살펴본 결과, 애착안정성이 외현적 문제 행동과 내면적 문제 행동에는 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 성별에 따른 사회·정서적 긍정 행동의 차이에서는 유의한 차이를 보였다. 그 하위요인을 살펴보면, 주의집중과 친사회적 또래관계에서 여아가 남아보다 더 높게 나타났다.; This study aims at demonstrating that attachment in infancy is an important factor for social · emotional development in the infancy, through examining the influence of attachment security between infants and teachers on social · emotional behavior in infancy. For this study, the following research questions were set up. First, is there any difference in attachment security between infants and teachers according to sex? Second, is there any difference in social · emotional behavior in infancy according to sex? Third, does attachment security affect social · emotional behavior in infancy? Fourth, is social · emotional behavior in infancy according to the attachment security mediated by sex? Conclusions derived from the study are as the following. First, in the attachment security by sex in infancy, females rather than males tended to show slightly higher in the average score of the attachment security but the difference was not statistically significant. Second, as a result of examining whether there is any difference in social · emotional behavior in infancy according to sex, there was no significant difference in social · emotional problematic behavior in infancy, while in the social · emotional positive behavior, there showed the significant difference. If we look at its subfactors, in focused attention and imitation/play, female infants rather than male infants showed higher. Third, it was indicated that the attachment security positively influence social · emotional behavior in infancy. That is, we can know that the higher attachment security there is, the lower external problems (activity/impulsion, aggression/resistance) showed and the lower internal problems (depression/shrinking, anxiety levels, separation anxiety, rejection toward new things) showed and the higher social · emotional positive behavior in infancy (obedience, focused attention, imitation/play, motivation, empathy, and prosocial peer-relationship) resulted. Fourth, as a result of examining whether the social · emotional behavior according to attachment security in infancy would be mediated by sex, the attachment security showed no statistically significant difference in external and internal problematic behavior, while it showed the significant difference in the social · emotional positive behavior by sex. If we take a look at its subfactors, females rather than males showed higher scores in focused attention and prosocial peer-relationship.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149218http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407063
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE