389 0

이돈응 작곡 「 "Sori" for Violoncello and Live Electronics」의 분석 및 Max/Msp를 이용한 재현방법 연구

Title
이돈응 작곡 「 "Sori" for Violoncello and Live Electronics」의 분석 및 Max/Msp를 이용한 재현방법 연구
Other Titles
A study of realization method used Max/MSP and an analysis of 「"Sori" for Violoncello and Live Electronics 」composed by Lee, Donoung
Author
이수진
Alternative Author(s)
Lee, Su-Jin
Advisor(s)
이돈응
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 논문은 이돈응의「"Sori" for Violoncello and Live Electronics」의 분석 및 Max/MSP를 이용한 재현방법 연구이다. 이 곡은 수학적으로 치밀한 구성과 다양한 악기 주법이 특징이며 원곡은 라이브 일렉트로-어쿠스틱 범주에 속한다. 작곡가 이돈응은 1980년대 후반 작품 「"Sori" for Violoncello and Live Electronics」를 작곡하였으며, 이 작품은 1989년에 첼로와 테이프 버전의 곡으로 초연되었고, 1992년에 독일에서 첼로와 라이브 버전 곡으로 초연되었다. 이 곡의 분석은 작곡의 기본원리, 형식, 구성요소, 전자음향, 그리고 전자음향의 실시간 구현으로 이루어져 있다. 전자음향의 실시간 구현은 작곡가가 이펙터를 사용하여 만든 라이브 버전의 곡을 바탕으로 Max/MSP 프로그램을 사용하여 만들었다. 이 작품의 기본원리는 완전5도로 조현되어있는 첼로의 악기구조에서 기인한 2:3의 비율이며 이 원리는 전체구조부터 곡의 최소단위까지 이끌어간다. 이 곡의 음자리표는 통상적으로 쓰이는 낮은음자리표 대신 4개의 개방현을 4개의 칸에 기보하는 음자리표를 사용한다. 형식은 A부분, B부분, C부분의 3부분으로 나눠지며 동시에 공간적 움직임으로 구분되어있는 Ⅰ, Ⅱ의 2부분으로도 나눠지도록 구성된 복합구조 형식이다. 이 작품의 구성요소는 각 개방현과 그것의 자연배음들이 이 곡의 기본적인 소리로 사용되어졌으며 선율과 리듬은 개방현의 분할에 의한 작법으로 만들어졌다. 악기주법은 다양한 음색을 위한 피치카토, 술 폰티첼로, 술 타스토, 꼴레뇨 바뚜또 및 하모닉스가 사용되고 있다. 전자음향은 첼로 소리가 이펙터로 변형되며 컨트롤러를 통해 제어된다. 전자음향기법으로는 딜레이, 피치쉬프트, 피드백, 리버브 등이 쓰였으며 소리의 공간이동을 통해 입체적인 음악을 만든다. 전자음향의 실시간 구현은 이 곡의 전자음향부분을 Max/MSP 프로그램을 사용하여 실시간 제어가 가능하도록 프로그래밍 되었다. 서브패치인 딜레이, 피치쉬프트, 피드백, 리버브를 통하여 음향변조가 되며, 매트릭스로 각각의 DSP와 연결된다. 전자음향 부분의 파라미터 값은 슬라이더와 이벤트로 제어된다. 결론적으로 이돈응의「"Sori" for Violoncello and Live Electronics」는 완전5도로 조현된 첼로의 악기구조로부터 전체구조와 선율, 리듬, 빠르기를 이끌어내는 수학적인 작법을 사용하였으며 끊임없는 음의 중첩을 통한 풍부한 소리를 만들어내도록 작곡되었다. 이 곡을 통해 수학적인 음악작법과 전자음향 기법을 연구하고 이펙터로 만들어진 전자음향부분이 연주자와 상호관계를 용이하게 할 수 있도록 Max/MSP 프로그램을 통해 실시간 제어를 위한 패치로 프로그래밍 하였다.; This research analyzed Lee Donoung’s "Sori" for Violoncello and Live Electronics and studied how to reproduce it using Max/MSP. This music is characterized by mathematically elaborate composition and various ways of playing. Its original music belongs to live electro-acoustic. Composer Lee Donoung wrote "Sori" for Violoncello and Live Electronics in the late 1980s. It was first performed as cello and tape-version music in 1989, and as cello and live-version music in Germany in 1992. Analysis of this music is composed of the basic principles of composition, form, components, electronic sound, and real-time realization of electronic sound. For the real-time realization of electronic sound, we used Max/MSP programming based on live-version music that the composer created using an effector. The basic principle of this music is 2:3 ratio originating from the instrumental structure of a cello tuned to diapente, and this principle rules from the overall structure of the music to its least unit. This music uses the clef that notes the 4 open strings on four spaces instead of the commonly used bass clef. With regard to form, the music is divided into three parts, Part A, Part B and Part C, and at the same time it can be divided into two parts I and II based on spatial movement. Thus, this music has a composite structure. As to components, this music used the open strings and their natural harmonics as its basic sound, and its melody and rhythm were composed by col legno battuto and harmonics for producing various timbres. The electronic sound is made by transforming cello sound using an effector, and is controlled through a controller. The music used electronic sound techniques such as Delay, Pitch Shift/feedback and Reverb, and was made three-dimensional through the spatial movement of sound. As to the real-time realization of electronic sound, the electronic sound of the music was programmed using Max/MSP programming for real-time control. The sound was modulated through sub-patches Delay, Pitch Shift/feedback and Reverb, and each of them is connected to its DSP through Matrix. The parameters of the electric sound are controlled by sliders and events. In conclusion, Lee Donoung's "Sori" for Violoncello and Live Electronics used mathematical composition techniques that derive the overall structure, melody, rhythm and tempo from the instrumental structure of a cello tuned to diapente, and produces rich sound through continuous overlapping of sound. Using this music, we studied mathematical composition methods and electronic sound techniques, and programmed patches through Max/MSP programming for real-time control so that electronic sound created by an effector can be easily synchronized with the performer.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149011http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407474
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE