360 0

멘델스존과 J. S. 바흐

Title
멘델스존과 J. S. 바흐
Other Titles
Felix Mendelssohn and J. S. Bach
Author
신혜영
Alternative Author(s)
Shin, Hye-Young
Advisor(s)
권송택
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Bach was not widely acknowledged in the 18th century as the present day. His influence was limited to regional areas, and he was remembered by only few musicians. It was not until the 19th century, increasing aesthetic and social reception on historicism and nationalism has brought his works into a spotlight. One of the most significant events that propagated Bach Renaissance was Mendelssohn's 1829 performance of the St. Matthew Passion in Berlin. Although Bach was already acknowledged as master of 'old' contrapuntal composer of fugues and motets, it was the Mendelssohn who brought Bach's works into public and rediscovered aspects of Bach, the inventor of the true rules of harmony. Schumann also pointed to Mendelssohn as the prime mover who renewed Germany's awareness of Bach. Mendelssohn's works were often criticized because they were more than usually dependent upon order models of 18th century. Yet, it is apparent that he developed his personal style by incorporating the old elements in the new Romantic ideas. This thesis observed diverse aesthetical trends of the 19th century and the background of the Bach Renaissance focusing on the significance of Mendelssohn to the Bach revival. Then it examined the influence of Bach on Mendelssohn's musical languages by evaluating his works composed with choral, Bach's form and fugal technique, and the quotation from Bach's works. This study should provides explicit understanding of the relation between Bach and Mendelssohn by observing the trace of Bach in the 19th century, Mendelssohn's significance to the Bach Renaissance, and degree of Bach's influence on Mendelssohn's personal style.; 바흐는 18세기 동안 그 시대의 선호되던 음악적 경향에서 벗어나면서 단지 몇몇 지역과 음악가들 사이에서 기억되고 그 영향력을 발휘하였다. 역사의 뒤안길에 묻혀있던 그는 19세기에 미학적, 사회적 수용관의 변화 가운데 역사주의적, 민족주의적 관점에서 재조명되어 다시 빛을 발하게 되었다. 1829년 베를린 공공 연주회에서 이루어진 멘델스존의 <성 마태 수난곡> 초연은 재조명 작업 촉진에 가장 중요한 역할을 한 동시에 음악사적 큰 의미를 갖는 역사적인 사건이었다. 게다가 멘델스존은 바흐를 단지 옛 대위법 양식의 종교음악 작곡가로 국한 시키지 않고 대중에게 이끌어 내어 소개했다는 점에서 19세기 바흐 르네상스의 촉매자라 할 수 있다. 슈만도 멘델스존을 독일에 바흐를 다시 인식시킨 제 1인자이자 바흐 르네상스 운동의 선구자로 꼽았다. 멘델스존은 간혹 그 시대 음악적 문화와 어울리지 않게 18세기 음악가들에게 너무 의존하였다는 평가를 받기도 하였다. 그러나 그는 분명 선배 작곡가들의 영향 아래 옛 요소들을 새로운 낭만주의적 사고 안에 통합시키면서 자신의 고유한 음악언어를 창출하였다. 본 논문에서는 19세기로 구분되는 여러 다양한 경향과 이 사조들에 의해 확립되는 바흐 르네상스의 배경을 알아보고 멘델스존의 등장 배경을 중점으로 바흐 르네상스의 촉진을 야기시킨 역사적인 사건 <성 마태 수난곡> 공연의 전후 상황, 공연이 갖는 음악사적 의미를 살펴보았다. 그러고 나서 멘델스존의 음악에 바흐의 영향이 어떻게 나타나는지 바흐의 형식이나 푸가기법을 사용한 곡, 코랄이 사용된 곡, 그리고 비코랄 선율을 그대로 인용한 곡으로 분류하여 분석함으로써 멘델스존의 음악어법을 고찰하였다. 이러한 연구는 19세기 바흐 르네상스를 일으킨 장본인으로서의 멘델스존과, 그와 바흐의 긴밀한 연관성을 이해하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149004http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407217
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE