430 0

드뷔시의 바이올린과 피아노를 위한 소나타 g단조에 관한 분석 연구

Title
드뷔시의 바이올린과 피아노를 위한 소나타 g단조에 관한 분석 연구
Other Titles
An analytic study of Debussy’s Sonata for Violin and Piano in g-minor
Author
고민정
Alternative Author(s)
Ko, Min-Jeong
Advisor(s)
나주리
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인상주의 음악은 19세기 말 프랑스에서 나타난 음악사조다. 이는 고전과 낭만의 음악 양식에서 벗어나 새로운 음악 양식을 찾고자 하는 19세기 말의 시대적 흐름과 유럽 각국의 민족주의적 성향이 맞물려 탄생하였다. 드뷔시는 인상주의 음악의 대표적인 작곡가로, 인상주의 회화와 상징주의 문학의 영향을 받아 자신만의 독창적인 양식을 창출하였다. 인상주의 음악은 풍부한 화성과 음색으로 묘사적인 분위기를 창출하는데, 드뷔시는 이를 위하여 5음음계, 온음음계, 교회선법, 화음의 병행진행, 복조성, 페달포인트, 비규칙적 리듬 등의 기법을 사용하였다. 본고에서 살펴본 드뷔시 바이올린 소나타는 드뷔시의 마지막 작품이다. 이 곡은 그가 이전에 사용하지 않았던 소나타 형식을 따르고 있으며, 총 3악장인 이 곡의 구성은 다음과 같다. 1악장은 변형된 소나타 형식, 2악장은 2부 형식, 3악장은 변형된 론도 형식이다. 이 작품에서는 형식을 따르는 요소와 형식을 약화시키는 요소들이 양립하는데, 이렇게 서로 다른 요소들이 대비되는 모습은 곡 전체에 걸쳐 중요한 요소로 사용된다. 본문에서 이뤄진 작품 분석을 통해 내린 결론은 다음과 같다. 이 곡은 소나타 형식의 큰 틀은 따르고 있지만 드뷔시의 자유로운 여러 기법들과 순환적 구성으로 인해 완전한 소나타로는 볼 수 없다. 이러한 점에 비추어 보아 이 곡을 통해서 형식에 관련된 드뷔시 양식의 변화가 나타났다고 말할 수 없다.; Impressionistic music is a trend of music that appeared in France in late nineteenth century. It tried to be free from the classical and romantic form ofmusic in order to create a new form of music that could reflect the nationalism ofEuropean countries in that period. Claude Debussy was the representative ofimpressionlstic music who created his own style of music that was influenced byimpressionistic art and symbolic literature.Impressionistic music creates descriptive aaospheres through plentiful Debussy's violin Sonata, analyzed in this thesis, is his final work, where he harmony and tone. For this reason, Debussy used a lot of techniques such aspentatonic, whole-tone scale, church mode, bitonality, pedal point and parallelharmonic progression . followed the Sonata style that he had never used before. The work is composedof three movements: a modified sonata form in the first movement, a binary formin the second movement, and a modified Rondo form in the third movement. Thereare two exclusive elements (1.e. the one that follows the style and the one thatsoftens the form) in this work, which play an important role throughout the wholework. According to my analysis of this work, it is cncuded that the work is diffixcult to be defined as a standard form of Sonata in that Debussy used a lot of differenttechnlques and cyclical composition in the work in spite of the fact that he tried tofollow the main idea of Sonata. It is not easy to assert that there was somechange in his astyle of music.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149002http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407185
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE