183 0

개정 승진규정에 관한 중학교 교원의 인식연구

Title
개정 승진규정에 관한 중학교 교원의 인식연구
Other Titles
A Study on the Recognition of Middle School Teachers for the Revised Teacher's Promotion Regulations
Author
김희순
Alternative Author(s)
Kim, Hee Soon
Advisor(s)
노종희
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 최근 공포된 개정 교육공무원승진규정(2007.5.25 대통령령 제20068호)에 관하여 중등교원들의 인식과 승진규정의 각 평정요소에 관한 반응을 조사하고 문제점을 분석함으로 승진제도의 합리적인 개선방안을 모색하는데 목적이 있다. 선행연구자들의 조사내용을 참고로 지도교수의 지도를 받아 제작된 35문항의 질문지를 서울 소재 공립 중학교에 근무하는 교사에게 무선 표집으로 질문지 310부를 배포하여 결과처리에 사용하였다. 수집된 자료는 조사대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였고 개정 승진규정에 관한 인식 차이를 살펴보기 위하여 교차분석(Crosstabs)(p)을 실시하였다. 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 p<.05, p<.01, p<.001 에서 검증하였으며 통계처리는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 개정 승진규정의 하위요인에 관한 평균은 근무성적 평정(근평) 3.33점, 연수성적 평정 3.30점, 경력평정 3.09점의 순으로 나타났다. 한편, 승진제도 전반에 관한 만족도는 2.55점으로 비교적 낮은 수준으로 나타났다. 본 연구의 결과 분석을 통해 얻은 결론을 살펴보면 첫째, 승진에 임박한 교사를 제외하면 승진규정에 특별한 관심이 없었으며, 승진규정과 교사의 근무의욕, 교과 전문성과의 관계도 부정적 의견이 많았다. 승진에 대한 관심도와 이해도는 교총가입교사가 타 집단보다 관심이 높았다. 둘째, 경력 평정에서 현재보다 5년 단축시키고 점수도 낮게 평정한 것에 관한 반응은 대체로 긍정적으로 나타났다. 경력이 짧을수록 그리고 전교조에 가입한 교사가 타 집단보다 더 긍정적으로 반응하였다. 셋째, 승진에 가장 중요하게 영향을 미쳐야 할 평정요소는 근무성적이라고 인식했고 동료교사를 포함하는 다면평가에 관한 만족도가 높게 나타났으며, 근무성적 평정점을 경력보다 높게 개정한 방안에도 긍정적 응답률이 높았다. 특히, 근무 평정 결과에 관한 공개에 부정적 응답은 7.1%로 대다수의 교사가 긍정적으로 반응하였다. 근무성적 반영 기간을 늘리는 방안에도 대체로 긍정적이었으며 주관적 응답에서는 평균 7.91년으로 나타났다. 넷째, 연수성적 평정에 있어서 직무연수 성적을 환산점수로 상향조정한 것에 대해 긍정적 반응이 높았다. 석사학위나 박사학위 점수에 관한 상향도 대체로 만족하였다. 다섯째, 가산점에 대해서는 현행유지에 관한 응답이 많은 것으로 나타났으며, 승진체계를 관리체계와 교수체계로 분리하는 것에 대해 찬성하는 교사가 많았고, 수석교사제 모형 중 가장 적합하다고 생각하는 것에 대해 살펴본 결과 교수, 관리체계의 이원화가 36.7%로 가장 많은 응답을 보였다. 이상의 분석을 통해 다음과 같이 승진제도의 합리적 개선방안을 도출하였다. 능력 위주의 개정안으로 젊은 교원들이 승진의 기회가 빨라져 교육발전에 기여하게 되겠지만 현재 적체된 승진대상자와 장기 근속자에 관한 배려가 함께 있어야겠다. 근무성적평정 시 일반교사가 포함된 다면평가 도입과 평정기간 10년에 적극 찬성하고 있는데 평정내용에서도 객관성, 신뢰성을 보장할 수 있고 학생들에게 헌신 노력하는 교사가 높은 점수를 받는 구체적 평정자료의 연구가 필요하다. 가산점 평정에 있어 승진에 임박한 경우, 가산점에 의해 당락이 결정되므로 자신의 노력에 의한 점수는 늘리고 전보로 인한 이익을 받게 되는 점수는 낮추어 인사이동 시 교사 본연의 자세를 흐트리는 폐단을 막아야 한다. 아울러 과열된 승진경쟁을 막고 교직발전을 위해서 승진체계를 관리직과 교수직으로 분리하자는 의견에 다수의 교사가 찬성하는 바 빠른 시일 내에 도입하여 교단교사를 우대하는 풍토가 일어나야 한다.; This study aims at groping for the rational improvement scheme of promotion system by examining the recognition of middle school teachers and the reaction on each evaluation element of promotion regulations and analyzing the point at issue about recently promulgated and revised educational public service's promotion regulations(2007.5.25 No. 20068 of Presidential decree). After distributing 310 copies of questionnaire of 35 question items manufactured under the guidance of advisor by referring to the survey contents of preceding researchers to teachers who work at public middle schools located in Seoul by random sampling, this researcher used it for result handling. About collected data, frequency analysis was executed so as to examine the general feature of survey subject, and crosstabs x (p) was executed so as to examine the recognition difference for revised promotion regulations. As for the positive analysis of this study, verification was made at significant levels, p<.05, p<.01, p<.001. And, as for statistical handling, analysis was made by using SPSSWIN 12.0 program. Average about the lower factor of revised promotion regulations showed in the order of evaluation of work performance, 3.33 marks, evaluation of grade of research study, 3.30 marks, and career evaluation, 3.09. In addition, satisfaction degree for the whole of promotion system showed with relatively low level as 2.55 marks. To examine the conclusion obtained through the analysis of this findings is as follows: First, except the teachers impending promotion, nobody had special interest about promotion regulations. And, there were many negative opinions in the relation with promotion regulations, work will of teachers, and specialty nature of subjects. As for the interest degree and understanding degree for promotion, interest of teachers to join general federation of teachers was higher than that of other groups. Second, reaction on what shortened 5 years than now in career and evaluated marks low showed affirmatively on the whole. Teachers that career is short and teachers who joined whole educational associationreacted more affirmatively than other group. Third, they recognized that evaluation element to have to have influence on promotion most importantly is work performance. And, satisfaction degree on many-sided evaluation to include colleague teachers showed high. And, about the scheme which revised evaluation mark of work performance higher than career, affirmative answer rate was high. Especially, negative answer for the opening on the result of work evaluation was 7.1%. Thus, majority of teachers reacted affirmatively. They were affirmative on the whole about the scheme to increase the reflection period of work performance. And, in subjective answer, average 7.91 years showed. Fourth, about what made upward readjustment on the marks of research study of duty with conversion marks, affirmative reaction was high. Upward readjustment on the marks of master's degree and doctor's degree was satisfactory on the whole. Fifth, it emerged that answers on current maintenance were many about addition marks. And, there were many teachers who agree on dividing promotion system into management system and teaching system. And, as the result to have examined on thinking most suitable out of the models of chief teacher system, duality of teaching system and management system showed the most answers as 36.7%. This researcher extracted the rational improvement scheme of promotion system as follows: That the opportunity of promotion of young teachers becomes rapid with the revision scheme centering around ability will contribute toward education development. But, there should be the consideration on accumulated promotion subjects and persons in long service together. At the time of evaluation of work performance, they agreed to the introduction of many-sided evaluation to include general teachers and 10 years of evaluation period positively. Then, study of concrete evaluation data that teachers to be able to guarantee objectivity and reliability in evaluation contents and to devote themselves to students get high marks is necessary. In the evaluation of addition marks, in case of impending promotion, success or defeat is decided by addition marks. So, we should remedy an abuse to distract the way that teachers should be at the time of personnel changes by increasing the marks to be based on own efforts and lowering the mark to get profit by transfer. In addition, majority of teachers agree to the opinion to try to divide promotion system into management job and teaching job for preventing overheated promotion competition and for the development of teaching profession. Thus, climate to treat platform teachers courteously should arise by introducing it within rapid days.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148217http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408193
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE