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수용자 관여도가 건강프로그램의 시청효과에 미치는 영향 연구

Title
수용자 관여도가 건강프로그램의 시청효과에 미치는 영향 연구
Other Titles
Research on the effects of audience involvement has on viewing influence of health programs : Focus on KBS 'Vitamin' program
Author
김종우
Alternative Author(s)
Kim, Jong Woo
Advisor(s)
김정기
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 웰빙의 열풍 속에 수용자들이 건강정보를 일상생활에서 중요분야로 인지하고 다양한 형식으로 제작된 건강프로그램을 시청하며 그 프로그램들이 긍정적이든 부정적이든 시청자들의 건강태도와 행동변화에 영향을 미친다는 것에 주목하여 KBS 비타민 건강프로그램의 시청에 관해 연구해 보고자 하였다. 구체적으로 이용과 충족연구에서 분석해온 문제들을 적용하여 비타민 프로그램에 대한 시청동기조사, 시청특성이 수용자관여도와 시청효과에 미치는 영향, 수용자의 정보처리활동과 같은 시청경험인 수용자관여도가 시청효과에 미치는 영향을 살펴보았다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. [연구문제 1] KBS 비타민 프로그램의 시청동기는 무엇인가? [연구문제 2] KBS 비타민 프로그램의 시청특성(도구적/관습적 특성)이 수용자 관여도에 미치는 영향은 어떠한가? [연구문제 3] KBS 비타민 프로그램의 시청특성(도구적/관습적 특성)이 시청효과에 미치는 영향은 어떠한가? [연구문제 4] 수용자 관여도가 KBS 비타민 프로그램의 시청효과에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째 연구문제인 KBS 비타민 프로그램의 시청동기는 42개의 항목에 대한 인자분석을 통하여 총 7개의 인자(시간보내기와 습관/대인적 이용/기분전환과 오락/일상적 필요/동반자 역할/정보습득/긴장감 해소와 상상적인 상호교류)가 도출되었다. 이러한 결과는 비타민 프로그램이 단순히 건강정보를 전달하는 차원에서 정보소구력만 가지는 것이 아니라, 매주 다른 건강주제에 대해 등장인물의 다양한 경험과 재치 있는 입담을 통해 가벼운 오락과 기분전환의 동기들도 가 질수 있다는 것을 살펴볼 수 있다. 또한 주제별 건강검사를 통해 그들이 비타민 신호등을 통과하지 못할 때 시청자들은 등장인물에 대해 안타까워하는 감정적 동기들까지 가질 수 있음을 보여주는 결과로 볼 수 있다. 두 번째 연구문제인 시청특성이 수용자 관여도에 미치는 영향에서는 도구적 특성과 관습적 특성이 관여도에 차별적인 관계로 보여주었다. 대체적으로 정보추구를 위해 시청하는 도구적 특성에서는 프로그램에서 전달되는 건강정보 메시지에 주의를 하고, 그 내용을 자신의 삶에 반영시키고자하는 경향을 보였다. 반면에 관습적 특성은 건강정보 메시지에 주목하기보다는 오락성을 대변하는 등장인물 동일시를 통해 얻는 즐거움과 같은 감정적인 측면의 요인들에 영향을 미치는 경향을 보였다. 세 번째 연구문제인 시청특성이 시청효과에 미치는 영향에서는 도구적 특성과 관습적 특성에 따라 시청효과에 확실히 구분되는 효과를 보여주었다. 기분전환과 휴식, 긴장감 해소와 상상적인 상호교류, 습관과 같은 관습적 시청의 경우 시청효과(행동적 활용)에 모두 영향을 미치지 못하였다. 이는 관습적인 시청은 비타민 프로그램이 주는 정보를 일상생활에 도구적으로 활용하지 못한다는 것을 의미한다. 반면에 일상적 필요와 대인적 이용이라는 도구적 특성에서는 모두 유의한 영향을 미침으로써, 미디어 이용 정향에 따라 차별되는 결과가 도출된다는 기존 연구에서의 타당성을 확보하였다. 네 번째 연구문제인 수용자 관여도가 시청효과에 미치는 영향에서는 수용자의 미디어 경험을 설명해주는 변인인 수용자 관여도가 시청효과에 미치는 영향을 살펴보는 것이었다. 오락적 교육물의 선행연구에서 다루어진 수용자 관여도 변인들이 건강프로그램의 시청효과에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대체적으로 건강정보를 얻기 위해 비타민 프로그램을 시청하고 소개되는 건강정보에 주목하고 자신의 삶에 통합시키려는 인지적 요인들이 행동적 변화에 크게 영향을 미치는 결과가 나왔지만, 등장인물 동일시 같은 감정적 측면도 행동변화에 영향을 미치는 결과도 보여주었다. 이는 비타민 프로그램에 등장하는 연예인들과 서로 상호교류를 통해 수용자들의 건강태도와 행동변화에도 영향을 미칠 수 있다는 선행 연구에 일치하는 결과를 보여주었다. 또한 오락적 교육물로 제작된 건강프로그램의 시청효과에 영향을 미치는 중재변인으로 관여도를 강조하고 있는 선행연구(Sood, 2002)처럼, 본 연구에서도 관여도가 시청동기보다 시청효과에 미치는 영향이 더 큰다는 결과로 보여주어 선행연구를 뒷받침하였다. 본 연구는 기존에 다루어지지 않은 건강이라는 특정 유형의 프로그램을 대상으로 수용자 경험과 프로그램 시청효과의 상관성을 알아보고, 오락적 교육물로 제작된 건강프로그램의 시청효과에 중재변인으로 강조해 온 관여도가 국내연구에서도 적용이 되는지를 살펴보는데 의의가 있다고 할 수 있다. 그러나 건강이라는 주제를 대상으로 한 국내 선행연구가 적다는 점에서 본 연구의 이론적 배경논의 및 이 연구결과와 다른 연구결과와의 비교분석에 한계가 있다. 그리고 다양한 인구통계학적 변인을 연관 지어서 분석해보지 못한 한계가 있는데, 후속연구에서는 다양한 직업군, 지역, 연령 등에 따른 시청행태를 살펴 볼 수 있을 것이다. 또한 수용자 능동성 측면의 시청경험을 관여도가 아닌 다른 다양한 변인들(선택성, 유용성, 주목성, 무감동성, 회의, 회피 등)을 가지고 건강프로그램의 시청효과를 살펴보는 것이 필요하다고 본다.; Nowadays the audience perceive that health information is important in our life as much as politic and economic issues etc, and the researcher in health communication department use TV programs made by the formation of entertainment-education to change our own health attitude and behavior. However the study how much health programs influence to change the audience own health attitude and behavior and how the audience is affected to change them is in short supply in communication department in Korea. As the result, this research focused on the effects of viewing health programs. In consequence, this research focused on the effects of viewing KBS 'Vitamin' program made by the formation of entertainment-education. Especially, it looked into the motivation of viewing KBS 'Vitamin' program, and the effects of viewing traits having on influence of audience involvement and behavior variation, and the effects of audience involvement having on influence of behavioral variation with use and gratification theory. The first research question was what it is the motivation of watching KBS 'Vitamin' program. The second research question was the effects of viewing traits about KBS 'Vitamin' program having on influence of audience involvement. The third research question was the effects of viewing traits about KBS 'Vitamin' program having on influence of behavioral variation as watching effects. The fourth research question was the effects of audience involvement having on viewing influence of KBS 'Vitamin' program. In brief about the results, this research showed 7 factors(leisure and habitual watching/exchanging information individually/feeling relax and entertainment/companion/health information acquirement/relax the tension and para-social interaction with entertainer) about the motivation of viewing KBS 'Vitamin' program. These factors explains that the audience use not only KBS 'Vitamin' program as health information acquirement window in terms of transforming health information, but also offers entertaining and emotional function to the audience by the funny taking and special experience and medical diagnosis of entertainers in KBS 'Vitamin' program. The result of second research question deduced that the traits of viewing KBS 'Vitamin' affected audience involvement differentiation relation between instrumental trait and habitual trait. In general, the audience remarked health information and reflected them to their life in terms of instrumental trait which focus on learning information. On the other hand, habitual trait influenced that the audience just use KBS 'Vitamin' as the entertainment and emotion window. In addition, the result of third research question showed that the traits of viewing KBS 'Vitamin' affected definitely the audience health behavior different effects between instrumental trait and habitual trait. It explains that the audience who want to learn health information from KBS 'Vitamin' use the health information when they communicate and cook or go shopping etc in terms of instrumental trait. While audience watching KBS 'Vitamin' as habitual trait didn't concentrate its information. Finally, the result of forth research question showed that audience involvement affected significantly their own health behavior as the viewing effects after watching KBS 'Vitamin'. In general, cognitive factors effected their own health behavior much more than emotional factors as well as this research showed that the factor of para-social interaction with entertainer in KBS 'Vitamin' can also influence their own health behavior the reason why the KBS 'Vitamin' is consisted of entertainment such as emotion and education as health information. Furthermore, the result of forth research question demonstrated the pre-studies that audience involvement as mediated variance affects our own health attitude and behavior variation. In conclusion, this research verified if audience involvement affects our own health attitude and behavior or not. But it has limited the comparative analysis between this research result and pre-studies because there are a few pre-researches about the topic of health in communication department in Korea. In addition, this research didn't applicate the correlation between democratic variance and viewing effects. According to them, the next research needs to use various variances(selectivity, utility, attention, skepticism, avoidance) as audience activity and to applicate the correlation between democratic variance and the effects of viewing health programs.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147551http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408733
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