203 0

중학교 영어교사의 과업을 통한 말하기 수업 연구

Title
중학교 영어교사의 과업을 통한 말하기 수업 연구
Other Titles
A Study on Task-based English Speaking Classes by Middle School English Teachers
Author
김영호
Alternative Author(s)
Kim, Young Ho
Advisor(s)
이영자
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
제 7차 영어과 교육과정에 따르면, 학생들은 다양하고 실제적인 과업을 수행함으로써 영어 의사소통 능력을 기르도록 되어있다. 이러한 과업중심학습(tasked-based learning) 에서는 교사들이 학생들에게 그들의 언어 능력을 고려한 적절한 과업과 도전적인 문제를 제공하는 것이 무엇보다 중요하다. 이와 관련하여, 본 연구는 영어 교사들이 과업을 통한 말하기 수업에서 어떤 과업을 학생들에게 제시하고 있으며, 그 이유는 무엇이고, 교과서 내 과업의 활용도와 과업에서의 어려움은 어떠하며, 그러한 어려움이 있을 때 어떻게 도움을 받는지를 알아보는데 주된 목적이 있다. 그 결과를 바탕으로 교원 양성기관과 연수 기관의 내실화를 기하고 예비교사들에게는 교육 현장에서 어떠한 어려움이 있는지를 미리 인식해볼 수 있는 좋은 참고 자료로 활용되기를 기대한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 서울, 대구, 경상북도 지역 중학교에 재직하고 있는 영어교사 300명을 표본 추출 후 설문지를 배부하여 2008년 10월 10일에서 10월 31일까지 회수된 114명의 자료를 분석하였다. 분석된 자료의 결과는 아래와 같다. 첫째, 비록 아직도 상당수 중학교 영어 교사들이 과업을 통한 말하기 수업에서 ‘듣고 따라 하기’ 와 같은 단순한 기계적 반복 연습을 사용하고 있으나 점차 높은 비율로 ‘정보 전이’ ‘정보차 메우기’ 등의 유의미한 의사소통 과업을 제공하는 쪽으로 옮겨가고 있음을 보여 주었다. 주로 사용하고 있는 과업의 선택이유는 학급 당 많은 학생 수, 수업 시수 등의 외부적인 요인에 기인하고 있으며 그 다음으로 현재 가장 효과적인 교과지도법이라는 생각 때문인 것으로 나타났다. 둘째, 중학교 영어교사가 과업을 통한 말하기 수업에서 교과서 내 과업의 활용 정도를 살펴보면 교사들은 교과서에 실린 과업에 대해 거의 비슷한 비율로 기본적인 것만 다루거나, 심화/보충 까지 모두 다루거나 부분적으로 발췌하고 나머지는 개발 하는 것으로 나타났다. 셋째, 중학교 영어교사가 과업을 통한 말하기 수업에서 겪는 어려움 가운데 개인차가 다양한 전체 학생들에게 학습목표에 부합하면서 흥미를 유발시키는 과업 선정을 가장 어려워하고 있음을 보여 주었고 개선 방안으로 학급당 학생 수를 줄여야 한다고 지적 하였다. 과업을 통한 말하기 수업에서 겪는 어려움이 있을 때 도움을 얻는 방법과 전문성 향상을 위한 노력을 살펴보면 스스로 해결 한다는 답변이 가장 많이 차지했고 교사들이 말하기 수업의 전문성 향상을 위해 스스로 해결하는 방법으로는 관련 연수에 가장 많이 의존하고 있었다. 이상의 분석 결과를 통해 얻을 수 있는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 교사들은 문맥을 제공하지 않는 기계적인 학습 활동을 지양해 나감으로써 궁극적으로는 학생들이 실제적이고 진정성 있는 의사소통 을 할 수 있는 환경을 지속적으로 조성하는 것이 바람직하다. 둘째, 교과서 내 과업이 학생들의 실생활과 동떨어져 있어 학습자들의 흥미를 자극하지 못하고 있다. 그러므로 교사들은 학생들의 동기 자극과 흥미 유발을 위해 교과서를 적절하게 수정해 사용할 수 있어야 하겠다. 셋째, 중학교 영어교사들은 과업을 통한 말하기 수업에서 주로 사용하는 과업의 선택 이유를 학생 수, 학교의 시설 및 수업 시수 등의 외적요인을 꼽고 있어 학급 당 학생 수 감축을 위한 지속적인 노력이 계속 되어야 하겠다. 또한 자신의 전문성 향상을 위해 대부분 관련 연수를 활용 하고 있는 것으로 나타나 현장의 요구를 반영한 맞춤형 연수를 다양하게 제공할 필요가 있겠다.; According to the 7th English curriculum, students are supposed to participate various authentic tasks to improve their English communicative skill. In the task-based learning however, it is very important for teachers to provide students with adequate tasks that they have to perform or problems they have to solve considering learner's language ability. With reference to this, the purpose of this study is to look into what kinds of tasks middle school English teachers present to students in their classroom, reasons of the choice, the degree to which teachers make use of tasks from a textbook, causes of the difficulties they have in the course of teaching, and what they do to deal with those difficulties. As a result, this study is expected to be used to get better at teaching practice in universities and teacher in-service training programs. Also, it is hoped that future teachers recognize difficulties they might have in the classroom in advance. To fulfill these purposes, 300 middle school English teachers selected working at Seoul, Daegu, Gyeongsang province have been asked to fill in a questionnaire and 114 respondents from October 10th 2008 to October 31st have been analysed for the study. The main results of the study are as follows; First, although middle school English teachers are still using teacher-centered repetition drills like 'listening to a dialogue and repeating' or 'practicing with a partner', they are trying to provide the learners with opportunities to use language rather than simply practise it employing lerner-centered activities such as 'information transfer', ''information gap' and 'problem solving'. The main reasons middle school English teachers prefer certain task in English speaking classes are the number of student a class, alloted time for English and the assumption that the task is regarded as the best effective teaching method currently available. Second, the study shows that middle school English teachers utilize tasks from a textbook in only small portion, so most of them usually modify activities of the textbook for learning objectives because the works do not meet learner's interest and facilitate their motivation. Third, the leading difficulties middle school English teachers face in English speaking classes are designating tasks that coincide with learning objectives as well as are suitable for mixed level classes in which some student dominate in any group and other students fail to understand the purpose of the task so do not really know how to contribute. Also the study suggests that middle school English teachers have been making the efforts to deal with the difficulties they have in the classrooms. In terms of helping from others, they mostly make an attempt to resolve the matter on their own, few resort to co-workers at school. The way they favor to improve professionalism in teaching is largely participating in teacher in-service training program in stead of being involved in active try like going to graduate school or taking class at private cram schools. Based on these results, the suggestions of this study are as follows; First, teachers must facilitate communication in the classroom. One of his/her major responsibilities is to establish situations likely to promote communication with a natural context for language use. If the tasks are tightly controlled so that students can only say something in one way, the speaker has no choice and the exchange is not communicative. Second, many middle school English teachers find themselves faced with textbooks that do not reflect learner's interest and facilitate their motivation. Therefore, it is desirable for English teachers to adapt materials in order to make them as accessible and useful to learners as possible. Third, due to the over-sized schools and over-crowed class sizes, most of middle school English teacher are having difficult in managing English speaking classes. Therefore, all concerned parties including the Ministry of Education continuously have to strive to decrease the volume of students in the classroom. Assuming that most of the middle school English teachers rest on teacher in-service training program to develop professionalism in teaching, it is necessary that the program increase English conversation courses, have large amount of time invested on teaching theories and methods applicable in the classroom.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145743http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411618
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE