399 0

브람스의 <클라리넷 트리오> op. 114에 관한 연구

Title
브람스의 <클라리넷 트리오> op. 114에 관한 연구
Other Titles
A Study of Brahms Clarinet Trio op. 114
Author
차경주
Alternative Author(s)
Cha, kyung ju
Advisor(s)
나주리
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
고전적 낭만주의자로 평가받는 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833~1897)는 고전주의 음악의 형식과 기법을 계승하여 '발전시킨' 작곡가이다. 그는 교향곡, 실내악곡, 피아노곡, 가곡 등 다양한 장르에 걸쳐 수많은 작품들을 작곡하였고, 특히 실내악으로는 다양한 편성의 24곡이라는 많은 작품을 남겼다. 그 중 클라리넷 3중주로는 op. 114가 유일하다. <클라리넷3중주> op. 114는 1891년에 완성된 곡으로, 발전된 고전주의적 형식과 브람스의 독특한 음악어법이 결합된 작품이다. 이 곡은 총 4개의 악장으로 구성되며, 조성이나 형식면에서 전체 악장간의 균형과 대칭이 특징적이다. 본 논문에서는 소나타형식으로 구성된 1악장 분석에 중점을 두었으며, 특히 브람스 작곡기법의 핵심인 주제-동기작업이 어떻게 전개되는지에 주목하였다. 이 외에도 단락간의 대칭구조를 조성의 변화나 선율의 구성 등의 특징적인 내용에 기초하여 살펴보았다. 이 후 2, 3, 4 악장은 1악장의 분석결과의 주요 내용인 주제-동기작업과 형식 간의 균형과 대칭의 측면으로 고찰하였다. 위와 같은 연구방법에 의한 결론적 내용은 다음과 같다. 우선 주제-동기작업을 살펴본 결과, 1악장의 시작주제를 구성하는 동기들은 전 악장에서 다양하게 발전된 형태로 출현하고, 이로 인해 전체 악곡의 선율들은 깊이 연관되며 유기적 결합체의 양상을 보인다. 또한 선율이나 조성, 형식 구조 등에서 나타나는 대칭적 구조, 주제의 제시와 전개과정에서 나타나는 대위적 양식들이 이 악곡의 주요 특징이라 하겠다.; Johannes Brahms (1833~1897) who was considered as a classic romanticist and he was a composer who succeeded the style and technique of classic music to contribute to the advancement of the genre. He composed numerous outstanding works in various genres in symphony, chamber music, piano music, song and others, and in particular, he had 24 brilliant works in diverse compositions in chamber music. Among them, op. 114 was the only one for . This thesis is on op. 114, which was completed in 1891, and this is a work that combined the advanced classic style and the unique musical dialog of Brahms. This music was structured with a total of 4 movements, and the work displayed well of the balance and symmetry for all movements in the aspect of structure or style. In the main context, the focus was on the analysis of the movement consisted in the sonata type, and in particular, the attention was on how thesis-motivation work, the critical contents of composition technique of Brahms, was undertaken. In addition, the symmetry structure between the conclusions was considered on the basis of the characteristical contents of change of structure, composition of melody and others. Thereafter, contemplation on movements 2, 3, and 4 was made in the aspect of theme-motivation works, the major contents of the analysis result of the movement 1 and the aspect of balance and symmetry between the types. From the above research method, the contents of conclusion drawn are shown as above. As a result of taking a look at the theme-motivation work, the motivations that structures the beginning theme of the movement 1 are appeared in the diversely advanced types on entire movements, and because of it, the melodies of entire musical piece were deeply related to display the organic combined body. Furthermore, the major features of this musical piece would be the symmetric structure shown in melody, tonality, style structure and the like and the subrogation style shown in the process of presenting the themes and its development.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/142816http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413789
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE