684 0

문화대혁명 이후 등장한 중국영화의 경향과 영화사적 특성에 관한 연구

Title
문화대혁명 이후 등장한 중국영화의 경향과 영화사적 특성에 관한 연구
Other Titles
The study on trend and historical characteristics of Chinese films since the Cultural Revolution -focused on flms by 4, 5, 6th generation directors-
Author
홍성민
Alternative Author(s)
Hong, Seongmin
Advisor(s)
최영철
Issue Date
2011-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중국영화의 전통과 현재 그리고 역사에 대한 고찰로 그 시점을 문화대혁명으로 하고 있다. 중국 영화사 뿐 아니라, 문화, 정치, 경제 전반에 걸쳐 큰 영향을 준 문화대혁명을 기준으로 이후 등장한 중국 영화사에 초점을 맞추고자 하였다. 영화계의 세대 구분법은 신시기 문화의 전형적 담론 가운데 하나다. 문화대혁명의 종결과 함께 터져나오기 시작한 갖가지 사조와 주장들은 너무나 제각각이어서 󰡐 세대󰡑 라는 말이 아니면 제대로 정리되지 않는 것처럼 보인다. 중국이 영화계를 󰡐 라는 말로 구분해서 이해하기 시작한 것은 5세대 감독들이 등장하면서부터인데 이들은 󰡐 문화대혁명󰡑 으로 강제 폐쇄되었다가 다시 개교한 베이징영화학교(北京電影學院)에서 공부한 첫 세대들로 1982년 졸업과 동시에 두각을 나타내기 시작한다. 현재까지도 󰡐 5세대󰡑 라는 이름을 처음 사용한 사람이 누구인지는 알려지고 있지 않지만, 당시 천카이거(陳凱歌), 톈좡좡(田壯壯) 등 5세대를 대표하는 감독들이 󰡐 라는 이름으로 지칭되기 시작한다. 그러자 이들을 기준으로 중국 영화사가 새롭게 재편되고 자연스럽게 1세대부터 6세대까지의 지형도가 그려지게 된 것이다. 제 4세대가 활동을 시작한 시기는 문혁의 종결과 정치적 혼란이 정리된 1970년대 말이다. 이 시기는 사회 정치적 변화로 문화적 분위기가 쇄신되기 시작한 때이다. 1950년대 말이나 1960년대 초에 대학을 졸업한 4세대들은 안으로는 과거 정치적 상황에 대한 성찰의 시간을 갖는 한편, 밖으로는 세계 영화의 흐름에 관심을 기울이기 시작한다. 1930년대 리얼리즘 영화에 대한 객관적인 평가와 새로운 경향의 영화에 대한 탐색을 진행한 시기로 이런 경향은 1980년대 초까지 이어진다. 대표적 감독으로는 우이궁(吳胎弓), 장놘신(張暖忻 ), 셰페이(謝飛), 우티엔밍(吳天明) 등이 있다. 제 5세대는 문혁으로 인해 폐쇄되었다가 1982년 다시 문을 연 베이징 영화학교(北京電影學院)의 첫 졸업생들을 위주로 하고 있다. 이들은 4세대 감독들의 정치 지향적 태도에서 벗어나 자신의 경험과 생각에 기반한 영화를 찍음으로써 국내에서뿐만 아니라 서구에서도 호평을 받는다. 중국영화를 부활시켜야 한다는 강렬한 책임의식을 가지고서 전통 요소들을 적극 활용하지만 오리엔탈리즘적 경향은 이후 비판의 대상이 된다. 대표적 감독으로는 천카이거(陳凱歌), 장이모우(張藝謨), 뎬좡좡(田壯壯), 황지엔신(黃建新) 등이 있다. 마지막으로 제 6세대는 1960년대 생으로 1980년대 중반부터 1990년대 초 사이에 대학을 졸업하고 영화 활동을 시작한 젊은 영화인들을 가리킨다. 이들은 1989년 천안문 운동을 직접 경험한 세대로 상업주의 문화, 탈이념화, 탈정치화 조류 속에서 개인의 생존 체험과 불안정한 심리 상황에 관심을 갖는다. 이들은 2000년대 초까지만 해도 제도권 밖에서 작업하는 󰡐 지하영화󰡑 혹은 5세대에 맞서는 6세대 감독으로 불렸다. 이후 상당수가 제도권으로 편입되었고, 최근에는 󰡐 포스트 천안문 세대󰡑 혹은 󰡐 신생대󰡑 (新生代)라고 불린다. 대표적 감독으로는 장위엔(張元), 왕샤오솨이(王小帥), 로우예(婁燁), 루쉬에창(路學長), 지앙장커(賈樟柯) 등이 있다. 세대 혹은 중국영화의 작가들, 󰡐 역사󰡑 가 중국영화의 연대기라면, 세대는 중국영화의 흐름을 대중적으로 정리해보고자 하는 시도이다. 이에 본 논문은 세상에 이미 널리 퍼질 대로 퍼진 중국 영화의 세대에 관한 논의들을 정리했다. 󰡐 를 정점으로 수렴되는 세대론을 통해 중국영화의 작가주의 전통을 되짚어보고 문화대혁명 이후 등장한 4, 5, 6세대 감독들의 작품들에 스며있는 영화적 경향과 세대마다의 독특한 영화사적 특성을 되짚어 보았다. | This research is based on the time of the Cultural Revolution for its' past, present and contemplation for history of Chinese films. The Cultural Revolution of China was a turning point to Chinese culture. politics and economy not only to the Chinese film industry and the movies after the Cultural Revolution are those I'm going to focus on throughout the paper. How to classify the 󰡐 generation󰡑 of film world is still one of much epoch-making debatable topics. There had been numbers of trends and opinions burst after the end of the Cultural Revolution which varied in a big degree that without the word 󰡐 , it doesn't seem to be fully organized. It was after the emerge of the Fifth Generation of directors when China started to recognize the film world with the word 󰡐 . They are the who first studied in the Beijing Film Academy which went thru a forced shutdown and reopened and right after they graduated in the year of 1982, immediately started to show their talents. Nobody knows who started using the term 󰡐 the Fifth Generation󰡑 but directors like Chen Kaige and Tian Zhuangzhuang were the leading members of the Fifth Generation and started to be called with the term. Starting with them the Chinese film industry became organized and classification of generation from the first and sixth was set with a complete map. The Cultural Revolution and political turmoil came to an end in 1970 and this was when the Fourth Generation started to work in the firm industry. Cultural atmosphere renewed with the social and political changes that took place. The Fourth Generation graduated colleges in the late 1950's and early 1960's spent some time introspecting the political situation of the past and also took some consideration to the flow of the film industry throughout the world. This was the time when they started to reevaluate 1930's realism movies objectively and searched for the new trend of movies and this trend was kept till the 1980's. Wu Tai gong, Zhang Nuan Xin, Xie Fei and We Tian Ming represented the directors of the Fourth Generation. The Fifth Generation is consisted of the graduates of the Beijing Film Academy which was shut down by force and re-opened in 1982. They escaped from the political insight that the Fourth Generation held and shoot movies based on their own experience and philosophy which eventually received appraisal not only from the domestic market but also from the western world. They strongly felt responsible for the revival of Chinese movies using many chinese elements in the movies but excessive use of Orientalism became a target of criticism. Chen Kaige, Zhang Yimou, Tian Zhuangzhuang and Huang Jian Xin are included in the Fifth Generation. For the last, the Sixth Generation are the young directors who were born in the 1960's and graduated from college from the mid 1980's and early 1990's to start their work. They directly experienced the Tiananmen incident and showed interest in a person's experience in survival and insecure mentality driven by the social wave of commercialism, complete separation from ideology and politics. They were called to be the directors of Sixth Generation working outside of regulations, producing 󰡐 underground films󰡑 or opposed to the Fifth Generation. A considerable number of them returned to the system and recently called as 󰡐 Post Tianmen Generation󰡑 or 'Newly Born Generation. Representative directors include Zhang Yuan, Wang Xiao Shuai, Lou Ye, Lu Xue Chang, Jia Zhang Ke. If 󰡐 or writers of Chinese film, or 󰡐 history󰡑 were a chronicle of Chinese film world, 󰡐 was an attempt to organize the flow in the Chinese film world in a popular level. This thesis organized well-discussed debate about the concept of generation of Chinese film world. With the peak point of 󰡐 Fifth Generation󰡑 , I organized the arguments based on generation theory and went over the writer-oriented tradition of Chinese film and unique characters of each generation and tendency that lies on the movies of the Fourth, Fifth and the Sixth generation emerged after the Cultural Revolution.; This research is based on the time of the Cultural Revolution for its' past, present and contemplation for history of Chinese films. The Cultural Revolution of China was a turning point to Chinese culture. politics and economy not only to the Chinese film industry and the movies after the Cultural Revolution are those I'm going to focus on throughout the paper. How to classify the 󰡐
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/138283http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000417572
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE