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환경의식과 사회 책임적 의류소비 태도가 패스트패션에 대한 결과지각에 미치는 영향

Title
환경의식과 사회 책임적 의류소비 태도가 패스트패션에 대한 결과지각에 미치는 영향
Other Titles
Influence of Environmental Consciousness and Socially Responsible Clothing Consumption Attitude toward Fast Fashion
Author
박상아
Alternative Author(s)
Park, Sang Ah
Advisor(s)
박재옥
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
의류 제품은 생산, 소비, 처분의 전 과정에 걸쳐 환경오염과 밀접하게 연관되어 있고, 많은 패스트패션 브랜드의 출현으로 대량생산과 대랑소비를 조장하면서 더욱 환경문제를 발생시키고 있다. 한편, 현대 사회의 생산과 소비에 대한 인식은 지구환경 및 각종 생태위기에 부딪히면서 환경 의식적이고 지속가능한 체제로 전환해야 할 필요성이 대두됨에 따라 정부, 기업, 각종 매체에서는 사회 책임적 소비를 다루고 있고, 개인 소비자와 가정에서도 의복을 기부하고 나눔으로써 사회 책임적 행동을 의식하며 실행하고 있다. 그러나 사회 책임적 활동은 환경적인 측면에서는 이익이 되지만, 개인적인 측면에서 중요하게 생각하는 것들을 어느 정도 감수해야 하는 상황이 올 수 있기 때문에, 환경의식과 행동 사이에는 차이를 보이고 있다. 따라서 환경과 개인에게 미치는 긍정적인 측면과 부정적인 측면을 종합적으로 살펴보는 것이 필요하다. 패스트패션에 대해서도 환경적인 측면에서 부정적으로 바라보고 있지만 개인적인 이익 사이의 갈등으로 인해 의식과 행동 사이 일관성의 차이가 나타날 수 있으며, 이에 환경의식과 사회 책임적 소비와 패스트패션을 연관시켜 알아보는 것은 중요하다. 본 연구에서는 환경의식과 사회 책임적 의류소비 태도가 패스트패션에 대한 결과지각에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 구체적인 연구문제는 첫째, 환경의식이 사회 책임적 의류소비 태도에 미치는 영향을 알아보고, 둘째, 환경의식이 패스트패션에 대한 결과지각에 미치는 영향을 알아보고자 하였으며, 마지막으로 사회 책임적 의류소비 태도가 패스트패션에 대한 결과지각에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 본 연구의 실증적 조사를 위해 설문지법을 이용하였으며, 그에 적합한 척도를 선행연구들을 바탕으로 문항을 인용하거나 수정보완하였다. 연구의 대상은 패스트패션 업체의 표적 고객 대상인 만 20세에서 만 49세의 여성 소비자를 중심으로 조사하였으며, 연령, 결혼여부를 고려하여 할당표본추출법을 통해 이루어졌다. 총 450부의 설문지를 배부하여 그 중 유효한 총 430부가 최종 자료분석에 사용되었다. 자료분석은 PASW 18.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 다중회귀분석, t-test, 일원분산분석, 사후검증이 사용되었다. 본 연구의 자료분석을 통하여 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경의식은 사회 책임적 의류소비 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 의류 재활용 태도와 자원보존의 태도에는 소비자 효과성 지각과 환경적 관심의 두 변수 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 영향의 정도를 비교해 보면 환경적 관심이 더 많은 영향을 미치고 있었다. 중고의류 구입태도에는 환경적 관심만이 긍정적인 영향을 미쳤고, 유행에 대한 태도에는 소비자 효과성 지각만이 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 환경의식은 패스트패션에 대한 환경적 결과지각과 개인적 효용에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 세부적으로 환경적 관심만이 환경적 결과지각에 긍정적인 영향과 개인적 효용에 부정적인 영향을 미쳤으며, 종합적으로 패스트패션이 환경과 개인에게 미치는 영향을 고려하는 태도가 일관성 있게 나타났다. 셋째, 사회 책임적 의류소비 태도는 패스트패션에 대한 환경적 결과지각과 개인적 효용에 모두 영향을 미쳤다. 세부적으로 환경적인 결과를 우려하는 태도에는 자원보존의 태도가 가장 많은 긍정적인 영향을 미쳤으며, 중고의류 구입태도가 부정적인 영향을 미쳤다. 개인적인 효용에는 유행을 추구할수록 패스트패션의 속성을 가장 긍정적으로 고려하였으며, 의류 재활용 태도가 긍정적인 영향, 자원보존의 태도가 부정적인 영향의 순으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 환경의식과 사회 책임적 의류소비 태도가 패스트패션에 대한 부정적인 태도와 긍정적인 태도에 미치는 영향을 파악할 수 있었으며, 환경의식과 실천적인 태도에는 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 따라서 의복의 사회 책임적 소비 태도를 독려하기 위해서 소비자의 노력이 환경문제 해결에 효과적인 도움이 된다는 확신을 심어주고 환경적 관심을 높여야 할 것이다. 또 본 연구를 통하여 국내 패스트패션 업체에서는 리사이클 캠페인이나 중고의류 바자회 등을 통해 환경을 고려한 마케팅 전략의 필요성을 확인할 수 있었다. 그러므로 의복의 지속가능한 발전을 위한 전략과 패스트패션이 환경문제로 대두되고 있는 상황에서 패스트패션 업체의 마케팅 전략을 수립하는 데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.| Apparel products are closely related to environmental pollution in all the process of life cycle, and along with this, as a large number of domestic fashion brands convert to fast fashion brands, they aggravate mass production and mass consumption which cause more environmental problems. In the meantime, with the recognition of production and consumption, as a necessity to convert to an environmentally friendly and sustainable system is brought into relief, the government, businesses and the media deal with socially responsible consumption, and a community movement of sharing clothes appears by personal consumers and households. And yet in the movement, there is a difference cause by the conflict between the environment and personal interests, so it is necessary to examine its effects on the environment and individuals comprehensively, and it is important to examine the relationship among environmental consciousness, socially responsible consumption and fast fashion. This study attempted to investigate the effects of environmental consciousness and socially responsible clothing consumption attitude on perception of consequence toward fast fashion. The specific research problems were as follows: First, to examine the effects of environmental consciousness on socially responsible clothing consumption attitude; Second, to examine the effects of environmental consciousness on perception of consequence toward fast fashion; and lastly, to determine the effects of socially responsible clothing consumption attitude on perception of consequence toward fast fashion. For the empirical research of this study, a survey method was used, and appropriate scales were quoted, and questions modified or supplemented based on previous studies. The subjects of the study were female consumers in their ages 20 to 49, the target customers of fast fashion business, and the survey was made through allocated sampling considering their age and marital status. A total of 450 copies of questionnaires was distributed, and among them, a total of effective 430 copies were used for the final data analysis. For the data analysis, using PASW 18.0, frequency analysis, reliability analysis, multiple regression analysis, t-test, one-way ANOVA and post verification were used. The results drawn out through the data analysis of this study are as follows: First, environmental consciousness turned out to have effects on all the dimensions of socially responsible clothing consumption attitude, and concretely, environmental concerns had positive effects on secondhand clothing purchase attitude while only perceived consumer effectiveness had positive effects on attitude toward trend. In addition, it turned out that both variables had positive effects on attitudes toward the reuse of clothing and the preservation of resources, and environmental concerns had relatively more effects. Second, environmental consciousness turned out to have significant effects on perception of environmental consequence and individual usefulness toward fast fashion, and in detail, only environmental concerns had positive effects on perception of environmental consequence and negative effects on individual usefulness while comprehensively considering the effects of fast fashion on the environment and individuals was offset. Third, socially responsible clothing consumption attitude had effects on perception of environmental consequence and individual usefulness toward fast fashion. In detail, attitude toward the preservation of resources had the most positive effects on attitude of concerns with environmental consequences while attitude toward secondhand clothing purchase had negative effects. For individual usefulness, the more their pursuit of trend, the more positively the properties of fast fashion became considered, and attitude toward the reuse of clothing had positive effects and attitude toward the preservation of resources had negative effects. Through the findings of this study, the effects of environmental consciousness and socially responsible clothing consumption attitude on negative attitude and positive attitude toward fast fashion could be analyzed, and it was found that there was a difference between environmental consciousness and practical attitude. Thus, to encourage socially responsible clothing consumption attitude, environmental concerns should be increased by convincing the consumers that their efforts can be an effective help to solve environmental problems. In addition, through this study, the domestic fast fashion business should make efforts to consider the environment in diverse ways and the necessity of an environmental marketing strategy through recycling campaigns or secondhand clothing bazaars could be found. Therefore, it is expected that this study will help establish a strategy for the sustainable development of clothing and a marketing strategy of fast fashion business which is pointed out to cause an environmental problem.; Apparel products are closely related to environmental pollution in all the process of life cycle, and along with this, as a large number of domestic fashion brands convert to fast fashion brands, they aggravate mass production and mass consumption which cause more environmental problems. In the meantime, with the recognition of production and consumption, as a necessity to convert to an environmentally friendly and sustainable system is brought into relief, the government, businesses and the media deal with socially responsible consumption, and a community movement of sharing clothes appears by personal consumers and households. And yet in the movement, there is a difference cause by the conflict between the environment and personal interests, so it is necessary to examine its effects on the environment and individuals comprehensively, and it is important to examine the relationship among environmental consciousness, socially responsible consumption and fast fashion. This study attempted to investigate the effects of environmental consciousness and socially responsible clothing consumption attitude on perception of consequence toward fast fashion. The specific research problems were as follows: First, to examine the effects of environmental consciousness on socially responsible clothing consumption attitude
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/133065http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000423048
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Master)
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