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스마트 모바일 기기에서 엔터테인먼트 서비스의 성능 향상을 위한 원격 GPU 사용의 필요성 연구

Title
스마트 모바일 기기에서 엔터테인먼트 서비스의 성능 향상을 위한 원격 GPU 사용의 필요성 연구
Other Titles
Feasibility of Exploiting remote GPU in smart mobile devices
Author
최기한
Alternative Author(s)
Choi, Ki Han
Advisor(s)
강수용
Issue Date
2015-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 스마트 모바일 기기는 사용자들에게 없어서는 안 될 물품으로 자리 잡았다. 스마트 기기를 사용하는 시간이 PC를 사용하는 시간을 앞설 만큼 많은 시간을 스마트기기를 이용하는데 소비한다. 엔터테인먼트 분야는 사용자의 스마트기기 사용시간 중 1/3을 차지할 정도로 급속히 성장하고 있다. 증간현실을 이용한 게임과 화려한 그래픽을 자랑하는 3D 게임 등 스마트 기기로부터 많은 계산작업을 요구하는 어플리케이션이 등장하였고, 이는 곧 많은 에너지 소비량으로 이어지게 되었다. 또한, 고성능 모바일 프로세서가 등장하면서 스마트 기기에서도 GPGPU를 통해 복잡한 계산을 빠르게 수행할 수 있게 되었다. 본 논문에서는 한 공간 내에 존재하는 다른 모바일 기기의 GPU를 빌려 사용하는 원격 GPU 사용의 필요성을 제안하고, 이를 검증하기 위해 MCTS를 이용한 Reversi게임을 구현하여 실험을 진행하였다. 그 결과, 원격 GPU 사용을 통해 게임의 승률 향상 및 수행시간 감소를 보였고, 에너지 소비량 또한 감소하는 결과를 얻을 수 있었다.|Recently, smart mobile devices have been one of the indispensable items. People seem to spend more time on using smart devices than PCs. Specifically, the entertainment industry has been growing rapidly and account for one-third of the time spent on the devices. There were break-outs of augmented games or 3D that bragging fancy graphics, and these applications need high computing power, which leads to a lot of energy consumption. In addition, it is realized to process faster using GPGPU even on smart devices as high performance mobile processes appear. In this paper, I propose the necessity of using GPU of other devices in same place. I implemented and experimented Reversi game using MCTS to verify the proposition. The result shows the increase on win rate and the decrease on execution time and also on energy consumption when using remote GPU.; Recently, smart mobile devices have been one of the indispensable items. People seem to spend more time on using smart devices than PCs. Specifically, the entertainment industry has been growing rapidly and account for one-third of the time spent on the devices. There were break-outs of augmented games or 3D that bragging fancy graphics, and these applications need high computing power, which leads to a lot of energy consumption. In addition, it is realized to process faster using GPGPU even on smart devices as high performance mobile processes appear. In this paper, I propose the necessity of using GPU of other devices in same place. I implemented and experimented Reversi game using MCTS to verify the proposition. The result shows the increase on win rate and the decrease on execution time and also on energy consumption when using remote GPU.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/128677http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000426328
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > COMPUTER SCIENCE(컴퓨터·소프트웨어학과) > Theses (Master)
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