613 0

로리 앤더슨의 전자 음악에 나타난 음악적 의미에 관한 연구

Title
로리 앤더슨의 전자 음악에 나타난 음악적 의미에 관한 연구
Other Titles
A Study of Musical Signification in the Electronic Music of Laurie Anderson : Structure, Expression, Narrative and Gesture in "O Superman"
Author
이호용
Alternative Author(s)
Lee, Ho Yong
Advisor(s)
Richard Dudas
Issue Date
2016-02
Publisher
한양대학교 일반대학원
Degree
Master
Abstract
은 미국의 여성 전자 음악가이자 멀티미디어 아티스트인 로리 앤더슨의 대표작으로 첨단기술의 노예로 전락한 현대인의 비극을 표현한 전자 음악이다. 쥘 마스네의 오페라 《Le Cid》에서 영감을 받아 작곡된 본 작품은 이란 인질극 (Iran hostage crisis)이 벌어졌던 1980년 당시의 미국 사회의 모순을 반영하면서, 극중 화자인 로리 앤더슨이 노래와 나레이션, 그림자 기법을 접목한 핸드 제스처를 통해 1인 2역을 수행하는 모노드라마적 경향을 나타낸다. 일반적으로 로리 앤더슨에 대한 기존의 연구들은 주로 퍼포먼스에서의 시각적 효과 및 무대연출 기법, 혹은 페미니즘에 입각한 여성 인류학적 경향이나 아방가르드 미학적 분석에 편중되어있으며, 이는 주로 텍스트의 주제 의식이나 사상적 배경을 설명하는 원론적 해석의 틀로서만 적용이 가능하다. 따라서 작곡가 로리 앤더슨의 음악적 표현 기법에 대한 총체적 이해를 위해서는 기존의 시각적 효과나 페미니즘에 기반한 미시적 연구가 아닌 새로운 분석 방법이 요구된다. 이와 같은 관점에서 본 연구에서는 그녀의 대표작 의 내러티브 구성 및 음악적 구조와 표현 기법, 이에 따른 제스처 양상의 세 가지 측면에서 의 구조적 특징을 분석하고, 이를 토대로 로리 앤더슨의 전자 음악에서 나타나는 세 요소간의 유기적 결합 방식과 그 음악적 의미에 대해 고찰하였다. 내러티브 구성의 측면에서 로리 앤더슨은 주제 의식을 시각적으로 형상화 시킬 몇 가지 상징적 단어들을 선정한 뒤, 이 단어들의 관계를 통해 이야기를 풀어가는 경향을 나타낸다. 극중 위기에 빠진 주인공을 구원할 전능자인 엄마(mom)는 '손(hand)'과 ‘팔(arms)’의 형상으로 구체화되며, 이는 에서 제스처를 구현하는 행위의 주체이다. 이야기가 진행되면서 손과 팔은 살아있는 생명체로 진화, 종국에는 화자를 종속시키는 위압적 존재로 변모한다. 각 문장에서의 강세음절(Stressed syllables)과 모음운(Assonance)은 의 리듬감을 형성하는 특징적 요소이며, 텍스트의 각 문장과 음악의 기본 비트를 대응시킨 다이어그램을 통해 음악의 기본 비트와 텍스트간의 상관 관계를 파악할 수 있다. 음악적 표현의 측면에서 을 구성하는 4가지 핵심 주제 동기들은 부가음의 첨가, 리듬의 축소 및 확대를 통해 변형된 형태로 반복되어 진행된다. 기악간주에서 나타나는 전자 악기들의 오스티나토는 의 선율 진행에서 발견할 수 있는 또다른 표현기법상의 특징적 요소이며, 8분 27초간 스타카토 형식으로 반복되는 사운드 샘플‘Ah’는 동일한 음고(middle C) 로 지속되는 4분 음표로서, 선율이 아닌 하나의 리듬 단위로서 인식하게 된다. 전자 음악 기법에서는 보코더에 의한 전자 인성과 순수 인성이 교차 진행되면서 가사의 내용과 말하는 주체에 따라 그 정확한 말소리의 인지 및 단어에 대한 이해도가 달라지는데, 본 연구에서는 이러한 현상들이 에서 어떠한 음악적 의미를 갖는지에 관하여 직접 채보한 의 총보와 스펙트로그램을 통해 고찰하였다. 더불어 작품의 진행과정에서 인성을 비롯한 각종 전자 악기들의 중첩에 따른 음악적 텍스처의 변화가, 핸드 제스처의 동선 및 속도, 전환 타이밍과 어떠한 관련성을 갖는지 그 대응 양상을 뮤직비디오 영상과 스펙트로그램을 통해 살펴보았다. 내러티브 구성과 전자 음악, 제스처의 세 가지 관점에서 고찰한 본 연구 결과들은 비단 뿐만 아니라 언어와 제스처, 전자음악이 유기적으로 결합된 기타 멀티미디어 작품들에 대한 총체적 분석 도구로서 중요한 기초 자료를 제공할 것이다.|"O Superman" is Laurie Anderson's masterpiece which represents the tragedy of modern people tied to high-technology. Inspired by Jules Masennet's opera 《Le Cid》, this piece has structural features of a monodrama associating song, narration, hand gestures, and silhouette techniques based on an oral narrative reflecting American social issues in the 1980s, around the time of the Iran hostage crisis. Conventionally, the research of Laurie Anderson's work has focused on visual graphic effects, on stage screen images and her performance as seen from a feminist perspective, and an avant-garde aesthetic. However, the results rarely consider the electroacoustic expression in order to describe the narrative structure synesthetically, nor do they generally reveal the correlation between music and gesture. Hence, it is necessary to find a new method to analyze the musical expression techniques of Laurie Anderson's piece. By focusing on the interaction between these musical multimedia elements, this paper examines the musical signification of Laurie Anderson's "O Superman" in terms of narrative, structure, expression, and gestural aspects. After establishing some symbolic keywords which visually describe the theme of piece, Laurie Anderson begins to develop the narrative structure with the relationships between these keywords. This extends especially to the symbolic 'Mom' who rescues the main character 'I' from the danger which is visualized as a silhouette of 'hands' and 'arms' - the subjects of gesture in "O Superman". As the story progresses, hands and arms evolve into the living things, and are finally transformed into a powerful being which constrains the narrator. Stressed syllables and assonance in each sentence are the principal attributes which render the text more rhythmical. Specifically, repetitive beats are used as a time grid for arranging the stressed syllables and assonance. A more detailed correlation between text and beats can be seen by analyzing the relationship between the sentences and basic musical tempo. In terms of musical expression, "O Superman" is built in from four main motives which are repeated with the rhythmic variation and auxiliary tone as they progress. Ostinatos of electronic instruments in the ritornello sections are also a characteristic feature of "O Superman", as is the repetitive quarter note sound sample 'Ah', recognized as not a melodic element but as a series of rhythmic units with a staccato articulation. Furthermore, the juxtaposition of vocoded voice and unprocessed voice plays a role to express different levels of verbal clarity of characters portrayed by the narrator in the narrative structure, by creating a different timbre for each. In this context, this paper considers how these electroacoustic phenomena imply the musical significations in "O Superman" through the use of spectrogram analysis. In addition, it examines how the change of musical texture, including harmonic progression and repetitive rhythm alter the shape, tempo, and transitional timing of Anderson's hand gestures, within the visual framework of "O Superman". Based on an analytical approach from multiple perspectives, this integrated methodology will provide basic models of examining the correlation between the oral narrative, musical structure, and magnified gestures through electronics and musical significations in Laurie Anderson's music.; "O Superman" is Laurie Anderson's masterpiece which represents the tragedy of modern people tied to high-technology. Inspired by Jules Masennet's opera 《Le Cid》, this piece has structural features of a monodrama associating song, narration, hand gestures, and silhouette techniques based on an oral narrative reflecting American social issues in the 1980s, around the time of the Iran hostage crisis. Conventionally, the research of Laurie Anderson's work has focused on visual graphic effects, on stage screen images and her performance as seen from a feminist perspective, and an avant-garde aesthetic. However, the results rarely consider the electroacoustic expression in order to describe the narrative structure synesthetically, nor do they generally reveal the correlation between music and gesture. Hence, it is necessary to find a new method to analyze the musical expression techniques of Laurie Anderson's piece. By focusing on the interaction between these musical multimedia elements, this paper examines the musical signification of Laurie Anderson's "O Superman" in terms of narrative, structure, expression, and gestural aspects. After establishing some symbolic keywords which visually describe the theme of piece, Laurie Anderson begins to develop the narrative structure with the relationships between these keywords. This extends especially to the symbolic 'Mom' who rescues the main character 'I' from the danger which is visualized as a silhouette of 'hands' and 'arms' - the subjects of gesture in "O Superman". As the story progresses, hands and arms evolve into the living things, and are finally transformed into a powerful being which constrains the narrator. Stressed syllables and assonance in each sentence are the principal attributes which render the text more rhythmical. Specifically, repetitive beats are used as a time grid for arranging the stressed syllables and assonance. A more detailed correlation between text and beats can be seen by analyzing the relationship between the sentences and basic musical tempo. In terms of musical expression, "O Superman" is built in from four main motives which are repeated with the rhythmic variation and auxiliary tone as they progress. Ostinatos of electronic instruments in the ritornello sections are also a characteristic feature of "O Superman", as is the repetitive quarter note sound sample 'Ah', recognized as not a melodic element but as a series of rhythmic units with a staccato articulation. Furthermore, the juxtaposition of vocoded voice and unprocessed voice plays a role to express different levels of verbal clarity of characters portrayed by the narrator in the narrative structure, by creating a different timbre for each. In this context, this paper considers how these electroacoustic phenomena imply the musical significations in "O Superman" through the use of spectrogram analysis. In addition, it examines how the change of musical texture, including harmonic progression and repetitive rhythm alter the shape, tempo, and transitional timing of Anderson's hand gestures, within the visual framework of "O Superman". Based on an analytical approach from multiple perspectives, this integrated methodology will provide basic models of examining the correlation between the oral narrative, musical structure, and magnified gestures through electronics and musical significations in Laurie Anderson's music.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/126794http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000428405
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE