184 0

중국 소수민족 좡족(壮族) 복식의 특성을 활용한 패션디자인

Title
중국 소수민족 좡족(壮族) 복식의 특성을 활용한 패션디자인
Other Titles
Chinese Zhuang Minorities Clothes' Features Applying to Fashion Design
Author
왕이팡
Alternative Author(s)
Wang, Yi Fang
Advisor(s)
이연희
Issue Date
2017-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
중국은 다수의 민족으로 구성되어 있으며, 의복문화 역시 각각의 민족적 특성과 전통을 지니고 있으며 패션디자인의 중요한 아이디어의 원천이 될 수 있다. 중국 소수민족의 복식에 대한 관심과 중요성이 대두되면서 다양한 민족을 대상으로 연구가 활발히 이루어지고 있으나 좡족 복식에 대한 연구는 아직 미흡한 실정이다. 이에 본 연구의 목적은 좡족의 복식 특징과 표현기법을 분석하고 이를 토대로 새로운 패션디자인을 전개하고 제작하여 창의적이고 다양한 패션 디자인의 방향을 제안하는데 있다. 연구 방법으로 중국 소수 민족의 문화와 복식 및 좡족의 복식에 대하여 문헌 자료와 사진 자료를 기반으로 좡족 복식의 문화배경, 복식 특징, 관한 기법 등을 조사하였다. 좡족 복식의 조사 분석 결과 특성은 다음과 같다. 첫째, 좡족 복식은 정교롭고 아름다우며 문화적으로 좡족의 정신세계를 표현하고 있다. 복식의 형태는 주로 직선 라인이다. 짧은 상의에 치마 혹은 바지를 착용하거나 무릎길이의 셔츠 차림이다. 복식의 색채는 검정, 파랑, 흰색이다. 소재는 거의 직접 제작하는 면, 마 원단으로 이용한다. 문양은 크게 기하학 무늬, 동물무늬와 식물무늬 세 가지 유향으로 나누어진다. 좡족 장신구는 종류가 많고 모자, 머리장식, 목걸이, 귀걸이, 팔찌, 신발, 벨트 등이 있다. 또한 좡족의 복식은 인생의 단계에 따라 복식의 특징이 변화된다. 좡족 복식은 좡족의 인생과 생활의 산물로 복식에는 좡족의 부지런함과 노력하는 생활태도, 소박한 마음을 잘 표현하고 있으며, 다양하면서 아름답다. 정교한 복식 표현기법을 잘 활용하고 있으며 중국 소수민족 복식 중에 매우 중요한 부분이다. 둘째, 좡족 복식의 표현 기법은 대체 날엽, 방직, 자수로 나눌 수 있다. 이 세 가지 기법을 활용해서 좡족 복식의 우아하고 아름다운 모습을 잘 표현해 준다. 특히 좡 비단은 중국 소수민족에서 대표적이고 견직의 최고 단계이다. 좡족 직녀들은 한족의 비단 짜기 기술의 정화를 흡수하고 자신의 비단 짜는 특장에 융합하여 본 민족 생활 습속과 문화 특징을 구비된 장단을 짜냈다. 사면 혼직은 장단의 제일 큰 특점인데 이는 면의 따스함과 두터움을 가지고 있을 뿐만 아니라 사의 화사함을 구비했다. 본 연구는 이러한 좡족 복식의 특성과 표현기법을 반영하여 여성복 4벌의 디자인을 전개 제작하였다. Happy Land 테마의 작품 1, 2는 좡족 복식의 예복(艺服)를 기반으로 명절에 좡족 사람들이 즐겁고 유쾌한 마음을 표현하고자 하였다. ‘Peace of Mind’ 테마의 작품 3, 4는 좡족 사람들이 평소에 자주 입는 편한 복식을 기반으로 평소에 좡족 사람들이 소박하고 부지런히 노력하는 모습을 보여주고자 하였다. 좡족 복식의 표현기법과 좡족 복식의 모티브를 활용한 여성 패션디자인은 전통복식의 특징을 살리면서 현대 생활에서 착용 할 수 있는 데님 원단과 니트를 활용하여 디자인하고 다양한 장식기법을 응용하였다. 작품제작 결과는 다음과 같다. 디자인 전개는 색채는 좡족 전통복식에 영감을 받고 주로 장족사람들이 즐겨 착용하는 검파랑색을 주로 사용하였으며, 데님 소재를 사용하였다. 데님은 좡족 복식의 현대적 활용에 잘 맞는 소재임을 확인할 수 있었으며, 니팅 기법 및 모피, 마 원단을 패치워크, 니팅, 자수로 활용하였다. 화려한 색상과 과장된 실루엣, 다양한 장식물은 명절을 맞이하는 좡족 상람들의 기쁘고 행복한 마음을 표현하는데 적절하였다. 또한 파랑색과 흰색은 좡족 사람들의 소박한 마음을 표현하기에 적합하였다. 태양, 산, 강, 풀, 물고기 등 자연의 이미지를 이용해서 평화로운 자연 풍경을 표현하고 좡족들의 자연숭배의 마음을 현대적 디자인으로 전개하여 소박한 생활과 평화로운 마음을 표현 할 수 있었다. 본 연구는 독특한 좡족 문화에 대한 분석을 통해 좡족 복식의 특성을 파악하고 데님 소재를 활용하여 새로운 패션디자인을 개발하였으며 이를 계기로 현대 패션 디자인에 대한 새로운 시각을 통한 다양한 디자인 개발의 가능성을 보여줄 수 있었다. 또한 중국 소수민족 좡족의 복식 많은 아이디어가 현대 패션에도 좋은 사례가 될 수 있다는 것을 확인 할 수 있었다.|China, consisting of many ethnic groups, has maintained unique characteristics and traditions of each minority group in cultures of clothing, making them important sources of idea in fashion design.As interest and importance on clothes of minor ethnic groups became issues, research on various minority groups were conducted; however, research on Zhuangzu (壯族) or the Zhuang people of China has been insufficient. Thus, this study has as an objective to analyze the characteristics and expressions of clothes worn by the Zhuang; based on them, to develop and produce new fashion designs, and to propose creative and various directions in fashion design. As for the research method, the survey was made on cultural background, characteristics of costume, relevant technique and so forth of the Zhuang costume on the basis of bibliographic data and photographic data with respect to the culture and costume of minority races in China and costume of Zhuang. On the basis of such a survey analysis, 4 sets of women’s fashion design that facilitated the expression technique of the Zhuang costume and the motive of Zhuang costume were made. With the characteristics of the traditional costume, the denim fabric and knit that may be worn in contemporary life are utilized for designing and various decorative techniques are applied. The conclusion of the research through the work production is shown as follows. First, the Zhuang costume is sophisticated and aesthetic and it expresses the mental world of the Zhuang in cultural sense. The type of costume is mainly in the straight line. It wears the short upper-wear with the skirt or pants or wears shirts of the knee length. The color-tones of the costume are black, blue and white. Materials are used with cotton and helm fabrics that are mostly produced manually. The patterns are largely divided into three-fold; the geometric pattern, animal pattern and plant pattern. The ornaments of the Zhuang have many kinds with hats, head ornaments, necklaces, earrings, bracelets, shoes and belts. In addition, the Zhuang costume has been changing continuously with the characteristics of fashion in accordance with the life phases. The Zhuang costume is the product of life and living of Zhuang that its costume expresses well of diligence, life attitude in effort and simple mind of Zhuang and it is diverse and beautiful. It also facilitates well of sophisticated costume expression technique and is a very important part of the costume for minority race in China. Second, the expression technique for the Zhuang costume is generally divided into textile printing, spinning and weaving, and embroidery. By facilitating the three techniques, it expresses well of graceful and splendid appearance of the Zhuang costume. In particular, the silk of Zhuang is representative for the minority races and is the highest phase of the silk weaving in China. Those women of Zhuang absorbed the pinnacle of silk weaving skill of Han people and converged with its own silk weaving technique to come up with the length that is equipped with the life style and cultural characteristics of the race. The thread mixed fiber is the greatest point of the length and it not only contains the warmth and thickness of cotton but also equipped with the splendor of the thread. This research deploys 4 sets of design for women’s wear by reflecting the foregoing characteristics and expression technique for its production. Happy Land Theme Work 1 and 2 are intended to express the joyful and happy mind of Zhuang people on the basis of ceremonial Zhuang costume during the holidays. ‘Peace of Mind’ Theme Work 3 and 4 are intended to display the simple and diligent Zhuang people on the basis of costume frequently worn by the Zhuang people. The result of the work production is shown as follows. With the inspiration of the traditional Zhuang costume, the black and blue were the colors mainly used for the Zhuang people and the material was mostly denim. Denim is the material that blends in well for the contemporary facilitation of the Zhuang costume and it is facilitated for knitting technique, fur and hemp fabric as patchwork, knitting and embroidery works. It is appropriate to express the joyful and happy mind of Zhuang people to celebrate holidays with extraordinary colors, exaggerated silhouettes and diverse decorations. In addition, the blue and white were expressing the simple mind of Zhuang people. By using the natural images, such as, sun, mountain, river, water, fish and others, it expresses the peaceful natural views and deploys the mindset for nature worship of Zhuang in contemporary design to express the simple life and peaceful mind. Through the analysis on unique Zhuang culture, this research is to find out the characteristics of the Zhuang costume and develops the new fashion design by adding the denim material that is established as an important position of the contemporary fashion without deviating from the traditional costume, and with the foregoing as the basis, it displays the possibility for diverse design development through the new insight on contemporary fashion design. Also, it displays the costume of Zhuang, a minority race in China, a minority race of China and the Chinese style in Chinoiserie as well as affirming the fact that numerous ideas in the traditional Chinese costume would be a great case study in contemporary fashion.; China, consisting of many ethnic groups, has maintained unique characteristics and traditions of each minority group in cultures of clothing, making them important sources of idea in fashion design.As interest and importance on clothes of minor ethnic groups became issues, research on various minority groups were conducted
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/124625http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000430487
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE