619 1050

미술영재교육 프로그램 기준 개발 연구

Title
미술영재교육 프로그램 기준 개발 연구
Other Titles
Developing Gifted Education Program Standards for the Gifted in Art
Author
김선아
Keywords
미술영재; 미술영재교육; 프로그램 기준; 병행교육과정; the gifted in art; gifted education in art; program standards; parallel curriculum
Issue Date
2018-05
Publisher
한국초등미술교육학회
Citation
미술교육연구논총, v. 53, page. 191-230
Abstract
본 연구는 영재교육원, 영재학급 등에서 운영되는 미술영재교육 프로그램의 책무성본 연구는 영재교육원, 영재학급 등에서 운영되는 미술영재교육 프로그램의 책무성을높이고 준거에 기반한 미술영재교육 질 관리의 토대를 마련하기 위해 실행되었다. 이를 위해 미술영재교육에 관한 선행 연구 분석에 기초하여 미술영재교육 프로그램의 기준을 상세화하고 전문가 델파이 조사를 중심으로 타당성을 검토하여 미술영재교육 프로그램 기준을 최종 개발하였다. 그 결과, 미술영재교육 프로그램 기준을 ‘창작과 감상’, ‘통합적 탐구’, ‘실제적 경험’, ‘정체성과 전문성’의 4영역으로 구분하고 17개의 하위 내용 요소로 구성되었으며, 각각의 내용 요소를 진입 단계의 수준 1, 심화 단계의수준 2, 확장 단계의 수준 3으로 연계, 심화할 수 있도록 수준별로 구체화하였다. 또한레이어드(layered)의 방식으로 유연하게 설계, 구성할 수 있는 병행교육과정의 특성을 반영하여 본 연구에서 제안한 미술영재교육 프로그램 기준을 적용한 프로그램 구성의 예시를 제시함으로써 미술영재교육 프로그램 기준의 성격에 대한 현장의 이해와 활용성을 높이고자 하였다. In this study, the standards for education programs for gifted artists were developed and proposed to enhance the responsibility of education programs for talented artists operated by gifted children and gifted children, and to provide a basis for quality management based on the standards provided. Based on a prior study on the education of art gifted children, it was focused on the detailed standards of art education programs and the justification of the expert Delphi Survey. As a result, it divided the criteria for education programs for gifted artists into four categories: “Creation and appreciation”, “Integrative Exploration,” “Practical Experience” and “Identity and Specialization” and 17 sub-components. Each component was mapped out according to the level so that it can link and deepen the elements into level 1, level 2, and level 3 of the extension phase. The program is also designed to enhance the understanding of the characteristics of the educational programs for gifted artists (proposed by the plan) by reflecting the characteristics of the educational programs that are flexibly designed and constructed by layering.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002348701https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118522
ISSN
1598-1274
DOI
10.35657/jae.2018.53..007
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
미술영재교육 프로그램 기준 개발 연구.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE