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재고자산이 매출조정과 미래 수익성과의 관련성에 미치는 영향

Title
재고자산이 매출조정과 미래 수익성과의 관련성에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Inventory on the Association between Sales Manipulation and Future Profitability
Author
이화득
Keywords
매출조정; 실제이익조정; 재고자산; 미래수익성; 합리적 의사결정; sales manipulation; real earnings management; inventory; future profitability; rational behavior
Issue Date
2018-02
Publisher
한국세무학회
Citation
세무와회계저널, v. 19, no. 1, page. 213-237
Abstract
본 연구의 목적은 기업의 재고자산 특성에 따라 실제이익조정의 수단 중 하나인 매출조정이 미래 수익성에 미치는 영향이 다르게 나타나는가를 분석하는데 있다. 구체적으로, 본 연구는 총자산중 재고자산이 차지하는 비중이 높은 동시에 전년 대비 재고자산 비중이 감소하는 기업의 매출조정은 미래 수익성에 부정적인 영향을 미치지 않는 현상을 살펴보고자 한다.매출조정은 기업이 할인이나 완화된 신용조건을 제시함으로써 당기의 매출과 이익을 증가시키지만 할인판매로 상품브랜드 가치가 감소할 수 있고 할인 이후 정상 가격으로 환원하기 힘들어 미래경영성과에 부정적 영향을 미친다. 그러나 판매되지 않은 재고가 쌓여있음에도 불구하고 할인판매등 재고처분을 위한 노력을 기울이지 않는 경우, 재고보유비용과 재고 진부화로 인한 손실은 증가하게 될 것이다. 따라서 재고자산의 비중이 높은 기업은 최적 수준의 매출조정을 통해 재고보유 및재고자산의 가치하락으로 인한 손실을 회피하는 것이 합리적이다. 본 연구에서는 재고비중이 높은동시에 당해 재고자산이 감소하는 기업의 매출조정은 일반적인 실제이익조정으로서의 매출조정과는 달리 미래 경영성과에 부정적인 영향을 미치지 않는 현상을 검증하였다.연구 결과, 일반적인 상황에서의 매출조정은 선행연구의 논의와 마찬가지로 미래 수익성을 감소시키는 것으로 나타났다. 그러나 재고자산의 비중이 높은 동시에 재고자산 비중이 감소하는 기업이 실시하는 최적 매출조정은 미래 수익성에 부정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한현상은 매출이 성장하는 기업보다는 성장하지 않는 기업에서, 영업이익률이 높은 기업보다 영업이익률이 낮은 기업에서 더욱 뚜렷이 나타났다.본 연구의 결과는 매출조정이 항상 어떠한 기회주의적인 의도에 의한 것이 아니라, 기업이 당면하고 있는 경영환경을 고려한 합리적 판단의 결과물이 될 수 있음을 시사한다. 아울러 본 연구는할인이나 신용조건 완화를 통한 매출조정에 대한 해석이 기업이 처해있는 상황에 따라 달라지는상황을 구체적으로 제시하였다는데 공헌점이 있다. 또한, 본 연구에서 보고한 결과는 재무제표의이해관계자들이 매출조정이 갖는 맥락을 이해하는데 실무적인 도움이 될 것이라 예상한다.The purpose of this paper is to test whether the relation between sales manipulation and future profitability differs across the business environments. Specifically, we focus on the condition where the inventory level is higher than peers and the inventory-to-asset is decreasing. In this circumstance, we predict sales manipulation is not likely to decrease future profitability.Sales manipulation refers to providing customers drastic discounts or extending credit, and increases immediate revenue and profit but impedes economic substance and future performance.However, if firm does not conduct sales promotions in spite of inventory pileup, the firm will experience increased inventory cost and losses from inventory obsolescence. If this is the case, it will be rational for managers to conduct sales manipulation through discount promotion and extending credit to its customers, that is, sales manipulation is rational behavior of managers to avoid additional losses rather than manager’s opportunistic behavior. Therefore, we expect sales manipulations conducted by firms experiencing high-and-decreasing inventory level are not likely to decrease future profitability.We find, consistent with prior studies, sales manipulation tends to decrease future profitability in general. However, sales manipulations of inventory-pileup-firms are not likely to decrease future profitability. In addition, we find the nonnegative relation between sales manipulation and future profitability is stronger in declining and less profitable firms.To sum up, our findings imply that not all the sales manipulations are neither motivated by opportunistic behavior nor hampering future profitability. We suggest that stakeholders of financial statements should consider the circumstances and environments surrounding the firm when they interpret the sales manipulation.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3580344https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/117291
ISSN
1738-3323
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