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수익비용대응이 이익적시성과 정보비대칭에 미치는 영향

Title
수익비용대응이 이익적시성과 정보비대칭에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Revenue-Expenses Matching on Timeliness and Information Asymmetry
Author
조중석
Keywords
수익비용대응; 비용인식; 이익적시성; 정보비대칭; 회계이익; Information asymmetry; revenue-expenses matching; timeliness
Issue Date
2019-03
Publisher
한국공인회계사회
Citation
회계ㆍ세무와 감사 연구, v. 61, NO 1, Page. 65-93
Abstract
국내에서 한국채택국제회계기준(K-IFRS)을 도입함에 따라 발생주의회계 하에서 오랜 기간동안 사용해 온 회계처리 방식인 수익비용대응에 따른 손익 정보 보다 공정가치 중심의 재무상태 정보에 더 관심을 가지게 되었다. 하지만 공정가치 평가를 포함한 재무상태 중심의 정보는 수익비용대응원칙을 약화시키는 문제점을 안고 있다. 수익비용대응수준은 이익의 질에 영향을 미치기에 수익비용대응이 훼손된 회계이익 정보는 기업의 정보를 적절하게 포함하고 있지 못하는 문제점을 가지게 된다. 당기 수익과 당기 비용이 적절하게 대응되지 않고 비용을 전기에 인식하거나 차기에 인식하는 경우 당기 이익은 당기에 발생한 경제적 사건을 모두 포함하지 않을 수 있다. 결과적으로 주가에 회계이익이 적절히 반영되지 않아 이익적시성이 낮아지는 문제가 발생한다. 또한 시장참여자들이 당기 이익에 포함되어야 하는 경제적 사건에 대한 정보를 제공받지 못하는 정보비대칭 문제가 발생한다. 이에 따라 본 연구는 수익비용대응수준이 이익적시성과 정보비대칭에 미치는 영향을 분석하였다. Dichev and Tang(2008)이 사용한 수익비용대응모형에서 당기 비용의 표준화 회귀계수로 수익비용대응수준을 측정하였다. 연구결과, 당기 수익과 당기 비용의 대응수준이 높을수록 이익적시성이 높고, 정보비대칭이 낮은 것을 확인하였다. 이는 수익비용대응수준이 낮을수록 이익적시성이 감소하여 시장참여자들이 미래 이익을 예측에 어려움을 겪게 되는 정보비대칭 현상이 증가할 수 있음을 시사한다. 본 연구의 결과는 수익비용대응원칙의 중요성에 대한 관심이 감소하고 있는 현 시점에서 수익비용대응원칙의 중요성에 대해 재고할 수 있는 단서를 제공한다는 점에서 회계기준제정자들과 회계실무자들에게 시사점을 제공할 것으로 기대된다. 또한 시장참여자들이 당기 이익의 구성요소를 주의깊게 살펴보기 위한 실무적 시사점을 제공했다는 점에서 공헌점이 있다. Recently, K-IFRS was adopted in Korea and this new accounting standards emphasize the statement of financial situation. Under the newly adopted accounting rules, we study how this change affects the revenue and expense recognition, the income statement relation and its implications of this recognition. In the preparation of financial statements, current revenue and expenses should be recognized neutrally. However, due to the characteristics of various corporate environments and flexible accounting standards, it is possible for managers to differentiate the revenue and expenses recognition. Managers can recognize the revenue and expenses discretionally and it could affect market participants and influence their decisions. If a company recognizes the revenue and expenses not properly and instead mismatches them in other periods, the economic events of the current period cannot be reported correctly and lose the information implications of it. As a result, market participants who use accounting information of companies with the well matched revenue-expenses recognition can make better decisions. However, market participants using accounting information of companies with the poorly matched recognition cannot adequately digest and interpret the events. Therefore, we expect that earning quality and information environment of the poorly matched firms deteriorate. Specifically, this study examines the effect of the revenue-expenses matching on earnings timeliness and information asymmetry. Following the research model of Dichev and Tang (2008), we measure the level of the revenue-expenses matching. The results of our empirical analyses are as follows. First, it shows that the revenue-expenses matching positively affects earnings quality. Earnings of firms with a higher level of the revenue-expenses matching are reflected in the market in a more timely manner. Second, we also find firms with a higher level of matching enjoy lower information asymmetry in the market. These results suggest that the level of the revenue- expenses matching positively affects earnings quality and reduces information asymmetry. Our results show the importance and implications of the revenue-expenses matching for accounting standards setters and accounting practitioners.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002452072https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/105975
ISSN
2288-3479
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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