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dc.contributor.advisor김상욱-
dc.contributor.authorHyekyoung Park-
dc.date.accessioned2019-02-28T03:03:48Z-
dc.date.available2019-02-28T03:03:48Z-
dc.date.issued2019-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99776-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000434343en_US
dc.description.abstract스마트 기기의 개발과 함께 소셜 미디어의 이용이 증가하게 되면서 온라인 공간에서의 사용자 간 의사소통이 활성화되고 새로운 관계가 형성 및 발전되고 있다. 소셜 미디어를 이용하는 개인은 온라인에서 많은 사람들과 연결되고, 많은 기업들이 이를 고려하여 소셜 미디어를 통해 기존 및 잠재고객을 대상으로 마케팅에 활용하고 있다. 소셜 네트워크는 ‘좋아요 (like)’, ‘태그 (tag)’, ‘팔로우 (follow)’, ‘댓글 (comment)’와 같이 사용자들이 다양한 활동을 할 수 있도록 기능을 제공하는데 반해, 사용자 활동을 결합하고 그에 대한 특징 및 의미 분석에 대한 연구는 많이 이루어져 있지 않다. 본 논문에서는 ‘좋아요’와 ‘태그’ 활동을 결합한 2가지 네트워크를 정의한다: tag-based like network, non-tag-based like network. 그리고 두 가지 유형의 네트워크의 구조적 측면과 시간적 측면에 대한 비교 분석을 진행한다. 우리의 연구는 (1) 두 네트워크는 규모와 구성 요소의 정도에 큰 차이가 있음을 보이고, (2) tag-based like network가 non-tag-based like network에 비해서 잠재적 팔로워 (follower)로 구성될 수 있는 가능성을 보인다.; With the development of smart devices and the popularization of social media, communication between users is becoming increasingly active in the online space, revitalizing a new relationships formed and developed. Individuals are connecting with various people, which makes many companies actively employ social media to communicate with existing and potential customers for marketing. While social networks comprise a mix of various activities such as liking, commenting, tagging, and following, little is known about the way in which liking and tagging characterize one’s social networks. In this paper, we define two types of a like network: tag-based like network, non-tag-based like network and present a comparative analysis with regard to their structural and temporal aspects. Our study results show (1) a significant difference in the network size and the degree of components between the two networks and (2) the potential of the tag-based like network to have more followers than the non-tag-based like network.-
dc.publisher한양대학교-
dc.titleAnalysis of Social Networks based on User Activity-
dc.title.alternative사용자 활동 기반 소셜 네트워크 분석-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor박혜경-
dc.contributor.alternativeauthor박혜경-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department컴퓨터·소프트웨어학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > COMPUTER SCIENCE(컴퓨터·소프트웨어학과) > Theses (Master)
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