458 0

교양체육수업에서의 학습동기 영향요인이 자기결정성 동기 유형에 미치는 영향

Title
교양체육수업에서의 학습동기 영향요인이 자기결정성 동기 유형에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Factors Influencing Learning Motivation on Self Deterministic Motivation Type in General Physical Education Class
Author
임인
Alternative Author(s)
Lim In
Advisor(s)
이성노
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교양체육수업에서의 자기결정성 동기유형과 학습동기 영향요인과의 관계성을 규명하여 학생별 특성에 적합한 동기부여 방법을 찾아 교양체육수업을 개선하고자 한다. 이를 위하여 교양체육수업에서 학생의 성별, 학년, 종목에 따른 학습동기 영향요인이 자기결정성 동기유형에 미치는 관계성을 분석하는데 본 연구의 목적이 있다. 연구대상자는 서울 H대학에서 교양체육을 수강중인 학생 583명을 표집 하였다. 설문지는 신뢰성이 떨어지는 39부를 제외한 544부를 회수하여 분석에 사용하였다. 설문지는 학습동기영향요인(학습자, 교수자, 학습그룹)과 자기결정성 동기유형(내적동기, 외적동기1, 외적동기2, 무동기)로 구성하였다. 본 연구는 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 동기영향요인과 동기유형의 차이검증에서 남녀, 학년별, 종목별로 동기유형은 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 자기결정성 동기유형의 내적동기에 영향을 미치는 요인으로 수업 흥미가 정적 영향을, 무동기에 영향을 미치는 요인으로 수업 흥미가 부적 영향을, 자기결정성이 낮은 외적동기에 영향을 미치는 요인으로 수업 흥미가 정적 영향을, 자기결정성이 높은 외적동기에 영향을 미치는 요인으로 수업 흥미가 정적 영향을 미친다고 나타났다. 셋째, 종목과 성별에 따라서 자기결정성 동기유형에 영향을 미치는 요인은 다르게 나타났다. 종목과 성별에 따라 동기부여 전략을 다르게 적용해야한다. 구체적인 방법은 다음과 같다. 남자 학생은 탈동기를 막기 위해서는 교수자 신뢰도, 친밀도를 강화해야 한다. 여자 학생은 학습그룹 응집도, 친밀도가 증가하면 오히려 수업에 대한 동기를 잃어버리므로 학생간 과도한 친목은 수업에 방해 되는 것으로 사료된다. 구기 종목에서 학습그룹 분위기, 친밀도를 높여서 동기를 부여할 수 있다. 라켓 종목에서 교수자의 신뢰도, 친밀도를 높이면 탈동기를 막을 수 있다. 개인 종목에서 사회적 상호작용이 오히려 운동에 대한 동기를 감소시킨다. 결과적으로 교양체육 수업에서 종목과 성별에 따라 동기부여 전략을 달리해야 할 것으로 사료된다. 교양체육에서 학생들의 학습 동기를 향상시키기 위해서 학생의 특성과 종목을 고려하여 수업, 교수자, 학습그룹, 사회적 만족감을 충족 시켜주어 학습동기를 향상시킬 수 있도록 개선하고 노력해야할 것이다.; The purpose of this study is to investigate the relationship between self deterministic motivation types and factors influencing learning motivation in improving the physical education class. The purpose of this study is to analyze the relationship between self deterministic motivation types and factors influencing learning motivation and according to sex, grade, and type of students. The subjects of the study were 583 students who were attending physical education at Seoul H University. The questionnaire was used to analyze 544 items, except for 39 items, which were not reliable. Questionnaire consisted of learning motivation influencers (learner, instructor, learning group) and self deterministic motive type (internal motivation, external motivation 1, external motivation 2, no motivation). Followings are results of the study of The Effect of Factors Influencing Learning Motivation on Self Deterministic Motivation Type in General Physical Education Class in General Physical Education Class First, there was a significant difference in motivation type between male and female, grade, and item in the verification of difference between Factors Influencing Learning Motivation and motivation type according to general characteristics. Second, it was found that factors influencing the internal motivation of the self deterministic motivation type are the static influence of the class interest, factors influencing no motivation of the self deterministic motivation type are the negative influence of the class interest, factors influencing the external motivation with low self determination of the self deterministic motivation type are the static influence of the class interest, factors influencing the external motivation with high self determination of the self deterministic motivation type are the static influence of the class interest. Third, factors influencing self deterministic motivation type were different according to sport and sex. Motivation strategies should be applied differently depending on the sport and sex. The concrete method is as follows. Male students should reinforce the reliability and intimacy of teachers in order to prevent de-motivation. Female students are more likely to lose their motivation for classes if the group cohesiveness and intimacy increase. Motivation can be given by raising learning group atmosphere and intimacy in ball games. Increasing the reliability and intimacy of the instructor in racquet sports can prevent de-motivation. In social phenomena, social interaction reduces motivation for movement. As a result, it seems that motivation strategy should be different according to sport and gender in general physical education class. In order to improve students motivation to learn in physical education, it is necessary to improve and try to improve learning motivation by satisfying class, instructor, learning group, and social satisfaction considering student' s characteristics and sports.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75932http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000433608
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE