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스토리텔링에 따른 조경시설물 특화디자인에 대한 주민 인식 분석

Title
스토리텔링에 따른 조경시설물 특화디자인에 대한 주민 인식 분석
Other Titles
An Analysis of Residents' Perceptions on the Specially Designed Landscape Facilities by the Storytelling Methods : Focusing on the cases of Apartment Sculpture
Author
이정원
Alternative Author(s)
Lee, Jeong Won
Advisor(s)
조세환
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한국의 아파트는 새로운 주거문화의 선구적 사례가 되어 지속적인 변화와 발전을 이루어왔다. 이러한 아파트 공간의 변화는 거주자의 일상을 변화시켜 왔다. 삶의 질 향상과 라이프 스타일 변화로 소비자의 안목이 이전의 단순한 공동주택 형태에서 벗어나 새로운 가치 창출을 위한 터전으로 활용하기 시작하였다. 아파트 조경설계 역시 아파트의 발전과 함께 다양한 시대적 요구에 따라 끊임없이 변화하여 왔다. 관련 법제도 및 사회문화적 변화에 따라 설계 내용이 다양화 되고 복합적인 컨텐츠를 아우르게 되었다. 이러한 과정에서 기존의 획일화된 공동주택 형태를 탈피한 브랜드 아이덴티티 가치 상승이 주목받게 되었고, 차별화를 위해 스토리텔링에 의한 특화디자인이 도입되기 시작하였다. 본 연구는 이러한 아파트 조경 설계 특화디자인의 사회적 요구와 디자인 동향이 실제 거주자에게 미치는 영향을 진단하고자 하였다. 이를 위해 스토리텔링에 대한 문헌연구와 법제도적 고찰, 국내외 아파트 단지 대상의 사례연구를 거쳐 스토리텔링의 적용가능성과 나타나고 있는 양상을 일차적으로 진단하였다. 이를 토대로 분석의 틀을 정립한 뒤에 구체적인 실증분석을 위해 일산 위시티 블루밍 아파트단지를 연구대상지로 설정하였다. 거주자 200명에게 설문조사를 실시한 뒤에 수집된 자료를 통계적으로 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 주거단지 내 스토리텔링에 따른 조경시설물 특화디자인에 대한 주민들의 인식을 분석해 본 결과 조형물이 경관형성에 미치는 영향과 단지 가치 형성에도 매우 영향을 준다는 사실을 확인하였다. 그리고 스토리라인의 명확성과 통일성은 주민 인식에 영향을 주며, 주거 공간 내의 필요한 차별화 요인으로 작용한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 외부공간 이용률은 거의 매일 이용하는 비율과 주1~2회 이용하는 사용자가 65.5%로 매우 높았다. 이용 목적은 산책 및 휴식, 커뮤니티, 놀이와 운동의 목적이 84% 정도로 가장 많았다. 구체적으로는 스트레스 경감(59.5%)과 커뮤니티(16%)를 위해 사용하는 것으로 집계 되었다. 셋째, 단지 내 조경공간을 이용할 때에 여러 조형물의 존재를 인식하는 정도는 높았다. 하지만 조형물들이 스토리텔링적 기획에 따라 테마를 가지고 있다는 것에 대한 인식은 다소 낮은 수준이었다. 넷째, 조경시설물 특화디자인 과정에서 주민 이용도가 높거나 설치 장소가 눈에 잘 띄고, 규모가 클수록 인식정도가 높았다. 그러나 재질이나 색상에 대한 차이는 뚜렷한 영향을 미치지 않았다. 즉 스토리텔링 차별화 전략의 주제는 누구나 잘 아는 주제를 사용할 때에 인식하는 정도가 높았다. 그리고 쉽고 이해도가 높은 주제로 사실적으로 형상화 한 작품이 추상적인 작품보다 인식정도가 더 높은 것으로 분석되었다. 이러한 연구 결과를 통해 아파트 단지는 지극히 평범한 생활공간이지만 스토리가 있는 조경요소가 도입될 때에 거주자들의 경관 지각이 다양하게 자극받게 됨을 알 수 있었다. 따라서 아파트 단지에서 스토리텔링이 가미된 조경적 요소를 통해 주민들에게 보다 다양한 공간적 자극과 장소성의 제공이 가능할 것으로 기대된다.; Apartment houses in Korea have undergone continuous changes and developments since it became a leading case in new residential culture. Such change in apartment houses also brought about everyday life of residents. Improved quality of life and changed lifestyle caused people’s eye for residential environment to change. Apartment houses landscape design has continued to change with the development of apartment houses reflecting various demands. As legal system, society and culture have changed, details of design have become diverse and complex contents have been included. In such process, brand identity value rise moving away from existing standardized apartment house type has received attention and specialized design based on storytelling for differentiation. This study is to diagnose an influence of social demand for specialized apartment house landscape design and tendency on residents. This study diagnosed applicability of storytelling and appearance by examining literature about storytelling, legal system and cases at home and abroad. Based on such diagnosis, this study made framework for analysis and set Wicityblooming apartment complex as target place for concrete analysis. This study surveyed two hundred residents and analyzed data gathered through a survey. Findings of this study are as follows. Firstly, when analyzing residents’ awareness of specialized design of landscape installations in residence based on storytelling, it was found that three dimensional artwork influences scenery and value of apartment complex. It was found that clarity and uniformity of storyline influence residents’ awareness and act as factor to differentiate in residential area. Secondly, for use of exterior space, percent of people who use it almost every day and once or twice a week was the highest with 65.5%. For purpose of use, percent of walking, rest, community, playing and exercise was the highest with 84%. 59.5% of those surveyed said that they use exterior space to reduce stress. 16% of those surveyed said that they use exterior space for community. Thirdly, it was found that residents’ awareness of presence of three dimensional artwork when using landscape space in apartment complex is high. However, residents’ awareness of the fact that three dimensional artwork has themes in accordance with storytelling planning is somewhat low. Fourthly, landscape installation which is frequently used by residents, is noticeable or is sizable showed greater awareness. A difference in materials or colors did not have a clear influence. In other words, a subject of storytelling differentiation strategy that is familiar to everyone showed greater awareness. Artwork which is easy to understand showed greater awareness than abstract one. Findings of this study suggest that introduction of landscape elements with story stimulates residents’ awareness of landscape. Applying landscape with storytelling to apartment complex will provide residents with various space and places.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75226http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000433822
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ARCHITECTURAL, CIVIL AND LANDSCAPE ENGINEERING(건축ㆍ토목ㆍ조경공학과) > Theses (Master)
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