Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김광욱 | - |
dc.date.accessioned | 2018-07-19T07:46:54Z | - |
dc.date.available | 2018-07-19T07:46:54Z | - |
dc.date.issued | 2016-06 | - |
dc.identifier.citation | 정보과학회논문지, v. 43, NO 6, Page. 645-652 | en_US |
dc.identifier.issn | 2383-630X | - |
dc.identifier.issn | 2383-6296 | - |
dc.identifier.uri | http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06688695 | - |
dc.identifier.uri | https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/72668 | - |
dc.description.abstract | 사회학습기제(Social learning mechanisms) 가운데 공동주의(Joint Attention; JA)는 인간의 학습에 핵심적 역할을 하는 것으로 알려져 왔다. 그러나 기존 인간 대 인간 상호작용 연구 방법론으로는 JA 요소 별 상호작용(예: 손 또는 머리)에 대한 연구가 어려웠다. 본 연구에서는 인간-아바타 상호작용(Human-Avatar Interaction)과 가상현실(Virtual Reality) 방법론을 시험적으로 적용하여 JA 요소 별 상호작용을 연구할 수 있는 프로그램을 만들고, 이를 활용하여 정상군의 상호작용에 대하여 2회에 걸친 실험으로 연구하였다. 본 연구 결과에 따르면 상호작용 방법론(손 또는 머리)에 상관없이 능동적 JA(Initiating JA: IJA)가 반응적 JA (Responding JA: RJA)보다 정보처리를 촉진시켰으며, 손을 이용한 상호작용이 머리를 이용한 상호작용 보다 상대적으로 정보처리에 영향을 많이 주는 것을 확인하였다. 본 연구 결과에 대한 잠재적 해석과 연구로써의 한계에 대하여 본 논문에서 논의하였다. Joint Attention (JA) has been known to play a key role in human social learning. However, relative impact of different interaction types has yet to be rigorously examined because of limitation of existing methodologies to simulate human-to-human interaction. In the present study, we designed a new JA paradigm with emulating human-avatar interaction and virtual reality technologies, and tested the paradigm in two experiments with healthy adults. Our results indicated that initiating JA (IJA) condition was more effective than responding JA (RJA) condition for social learning in both head and hand interactions. Moreover, the hand interaction involved better information processing than the head interaction. The implication of the results, the validity of the new paradigm, and limitations of this study were discussed. | en_US |
dc.description.sponsorship | 이 논문은 2014년도 정부(미래창조과학부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 기초연구사업임(NRF-2014R1A1A1005390) | en_US |
dc.language.iso | ko_KR | en_US |
dc.publisher | 한국정보과학회 | en_US |
dc.subject | 인간-컴퓨터 상호작용 | en_US |
dc.subject | 인간-아바타 상호작용 | en_US |
dc.subject | 공동주의 | en_US |
dc.subject | 재인 기억 | en_US |
dc.subject | 머리 추적 | en_US |
dc.subject | 손 추적 | en_US |
dc.subject | human-computer interaction | en_US |
dc.subject | human-avatar interaction | en_US |
dc.subject | joint attention | en_US |
dc.subject | recognition memory | en_US |
dc.subject | head-tracking | en_US |
dc.subject | hand-tracking | en_US |
dc.title | 사회 학습 기제로서 IJA와 RJA의 비교: 인간-아바타 머리/손 상호작용을 이용한 연구 | en_US |
dc.title.alternative | Comparing Initiating and Responding Joint Attention as a Social Learning Mechanism: A Study Using Human-Avatar Head/Hand Interaction | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.relation.no | 6 | - |
dc.relation.volume | 43 | - |
dc.identifier.doi | 10.5626/JOK.2016.43.6.645 | - |
dc.relation.page | 645-652 | - |
dc.relation.journal | 정보과학회논문지 | - |
dc.contributor.googleauthor | 김민규 | - |
dc.contributor.googleauthor | 김소연 | - |
dc.contributor.googleauthor | 김광욱 | - |
dc.contributor.googleauthor | Kim, Mingyu | - |
dc.contributor.googleauthor | Kim, So-Yeon | - |
dc.contributor.googleauthor | Kim, Kwanguk | - |
dc.relation.code | 2016018856 | - |
dc.sector.campus | S | - |
dc.sector.daehak | COLLEGE OF ENGINEERING[S] | - |
dc.sector.department | DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCE | - |
dc.identifier.pid | kenny | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.