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럭셔리 크루즈 관광객의 웰빙 인지도 향상과 지각된 가격공정성 형성에 영향을 주는 선행변수 고찰에 관한 연구- 주변인 인식의 조절효과와 함께 -

Title
럭셔리 크루즈 관광객의 웰빙 인지도 향상과 지각된 가격공정성 형성에 영향을 주는 선행변수 고찰에 관한 연구- 주변인 인식의 조절효과와 함께 -
Other Titles
Predictors of luxury cruise travelers' well-being perception and perceived price fairness - A moderating role of other customer perception -
Author
현성협
Keywords
럭셔리 크루즈 체험; 웰빙 인지도; 가격 공정성; 주변인 인식; Luxury Cruise Experiences; Well-being Perception; Perceived Price Fairness; Other Customer Perception; 경제?경영 / Business & Management; 산업경제 일반
Issue Date
2014-06
Publisher
대한관광경영학회 / Korea Academic Society Of Tourism Management
Citation
관광연구 / Korean Journal of Tourism Research. 2014-06 29:123-143
Abstract
본 연구의 목적은 (1) 크루즈 관광객의 웰빙 인지도를 향상시키는 럭셔리 크루즈 관광의 체험요소를 밝히고, (2) 크루즈 관광객의 웰빙 인지도가 럭셔리 크루즈 관광 시 소요되는 가격 공정성 형성에 영향을 미치는지 그 효과를 분석하며, (3) 럭셔리 크루즈 관광의 체험요소와 웰빙 인지도 간 인과관계에서, 럭셔리 크루즈를 탑승한 다른 관광객들에 대한 주변인 인식이 유의한 조절변수로 작용하는지 효과를 검정하는 데 있다.본 연구가 제안한 모형을 실증적으로 분석하기 위하여, 미국의 설문조사 기관을 통하여 럭셔리 크루즈 경험이 있는 관광객들에게 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 배포된 설문지 중 최종 수집된 315명의 자료를 활용하여 구조방정식모형분석을 시행하였으며, 분석결과, (1) 럭셔리 크루즈 관광의 교육적체험, 심미적체험 및 일상탈출 체험은 웰빙 인지도 향상에 유의한 영향을 미쳤으나, 위락적체험은 유의한 영향을 미치지 않았다. 또한 (2) 럭셔리 크루즈 관광객의 웰빙 인지도는 가격공정성 지각에 긍정적인 효과를 나타냈다. 마지막으로 (3) 럭셔리 크루즈에서의 주변인 인식은 교육적체험이 웰빙 인지도에 미치는 효과를 더욱 강하게 만드는 조절역할을 하였다. 위와 같은 결과들을 바탕으로, 학문적, 실무적으로 유용한 시사점을 제시하였다.The purposes of this research were to (1) verify luxury cruise experience factors in enhancing travelers" well-being perception, (2) investigate the effect of cruise travelers" well-being perception on perceived price fairness, and (3) test the moderating role of other customer perception in the relationship between luxury cruise experiences and well-being perception. To empirically test the conceptual research model proposed, data from travelers who had experienced luxury cruise (n=315) in US was analyzed using structural equation modeling(SEM). The research results showed that (1) luxury cruise travel"s education experience, esthetics experience and escapism experience have positive impact on well-being perception except entertainment experience, (2) luxury cruise travel"s well-being perception influences on perceived price fairness, and (3) other customer perception plays a significant moderating role in the relationship only between education experience and well-being perception. Based on these findings, theoretical and practical implications were provided in the research.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02468136https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/69911
ISSN
1226-2501
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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