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dc.contributor.author박재옥-
dc.date.accessioned2018-04-19T06:55:04Z-
dc.date.available2018-04-19T06:55:04Z-
dc.date.issued2012-10-
dc.identifier.citation디지털디자인학 연구, 12(4), pp.329-341en_US
dc.identifier.issn1598-2319-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02008835-
dc.description.abstract본 연구는 뉴실버 여성 소비자들이 추구하는 의복이미지를 알아보고 또한 용도(포멀웨어와 캐주얼웨어)에 따라 추구하는 이미지에 차이가 있는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 기존 실버 세대와 대별되는 뉴실버 세대의 의복에 대한 변화된 성향과 그 다양성을 파악하고 뉴실버 여성 소비자 측면에서 고려되어져야할 디자인 이미지에 대한 가이드라인을 제시하고자 한다. 뉴실버 여성들의 의복추구이미지를 심층적으로 알아보고자 정성적 조사방법의 하나인 1:1 심층면접을 실시하여 개방코딩으로 분석하였으며, 2012년 8월 10일에서 8월 23일까지 대도시에 거주하는 60세 이상의 스스로 비교적 젊은 마인드를 가졌다고 생각하는 뉴실버 여성 15명을 대상으로 하였다. 연구결과 뉴실버 여성들은 공식적인 모임에 참석할 기회가 점차 줄어들어 포멀웨어보다 캐주얼웨어를 즐겨 입으며 더 편하고 젊어 보인다는 이유로 캐주얼웨어를 더 선호하는 것으로 나타났다. 뉴실버 여성들의 의복추구이미지는 ‘품위성’, ‘단정성’, ‘매력성’, ‘활동성’, ‘활력성’의 5차원으로 도출되었으며 포멀웨어에서는 ‘품위성’과 ‘단정성’을, 캐주얼웨어에서는 ‘매력성’, ‘활동성’, ‘활력성’을 더 중요시하게 표현하고 싶은 것으로 나타났다. 이 세분화된 지표는 실버의류제품을 디자인하고 마케팅을 함에 있어서 전략적으로 반영되어 개발되어야할 것이다.This paper studied the Pursued-image of clothes that women in the new elderly generation want to present and the difference in the intended clothing image between the formal wear and the casual wear. The findings will offer a design guideline when considering the changing and diverse buying patterns of the new elderly female consumers as opposed to the traditional elderly generation. Weemployed a qualitative study methodology of one-on-one in-depth interview with open coding. Between August 10 and August 23 of 2012, we interviewed fifteen female consumers of age 60 or above with residence in the metropolitan area who considered themselves as young-minded. The analysis of the interviews reveals that the new elderly women wear casual clothes more often than formal clothes. The new elderly women have fewer formal occasions and prefer casual wear because of the comfort and younger look that it offers. Theclothing image that the new elderly women want to present has five dimensions of class, modernity, decency, attractiveness, activity and youthfulness. The main focus of the clothing image that the new elderly women want to promote is class of modernity and decency in the formal wear and class of attractiveness, activity and youthfulness in the casual wear. These findings offer directions in the design and marketing strategies for elderly female clothes.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국디지털디자인협의회en_US
dc.subject뉴실버여성en_US
dc.subject의복추구이미지en_US
dc.subject실버의류제품en_US
dc.title뉴 실버 여성을 위한 의복추구이미지에 관한 질적 연구en_US
dc.title.alternativeA Qualitative Study on the Pursued-Image of Clothes for New Elderly Womenen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no4-
dc.relation.volume12-
dc.relation.page330-341-
dc.relation.journal디지털디자인학연구-
dc.contributor.googleauthor김차현-
dc.contributor.googleauthor박재옥-
dc.relation.code2012218974-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF CLOTHING & TEXTILES-
dc.identifier.pidjaepark-
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COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Articles
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