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dc.contributor.author박태영-
dc.date.accessioned2018-04-19T05:57:24Z-
dc.date.available2018-04-19T05:57:24Z-
dc.date.issued2012-02-
dc.identifier.citation現代中國硏究(The Journal of modern China studies), 2012, 13(2), P.157-202, 46P.en_US
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2996138-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/69371-
dc.description.abstract본 연구는 신슘페터학파 기술경제학의 이론적 틀에 따라 소프트웨어산업의 기술추격을 분석한다. 즉, 산업별로 기술특성이 다르고 이에 따라 기술혁신의 내용과 패턴이 달라진다는 ``기술체제``란 개념과 기술경제적 패러다임 전환기나, 시장변화, 정부 개입 등이 후발자에게 기술추격의 ``기회의 창``으로 작용한다는 생각을 활용한다. 본 연구는, 중국 소프트웨어기업들의 기술학습과정과 추격전략의 내용을 기술체제의 관점에서 살펴본다. 즉, 온라인게임의 경우, 비록 혁신의 전유성은 낮지만 게임성 높은 컨텐츠 기획력과 소비자 대상의 높은 서비스 노하우 축적이 요구되는데, 중국기업들은 외국 인기게임을 모방하거나 심지어 불법복제를 했으며, 응용소프트웨어산업의 경우, 모방이나 창조적 혁신이 상대적으로 어려운 특성으로 인해, 중국기업들은 자체 개발 보다는 M&A 등을 통한 재빠른 기술습득자의 전략을 선택했다. 다음으로, 중국에서 정부의 개입(산업정책)이 인위적 ``기회의 창``으로서 중요하게 작용하였음을 구명하였다. 즉, 정부의 보호가, 온라인게임산업에서는 자국시장에서 퍼블리싱의 기회를, 응용소프트웨어산업에서는 초기 제품개발의 단초를 제공했다.This study analyzes technological catch-up and role of government in China`s software sector from Neo-Schumpeterian economics, which suggested that the way to perform innovation activities in each industry has a close relationship with technology regime of the industry concerned and suggested the concept of the window of opportunity which observe that when a new techno-economic paradigm appears, latecomers have an opportunity to compete equally with the incumbent firms. This study finds that indigenous SW firms in China have selected different learning and catch-up strategies in the different context of the knowledge and to technological regimes. For the online-game sector where imitation is easier and incremental innovation is more important than radical innovation, the Chinese firms started with doing publishing products of foreign and later on were able to secure in-house game development capabilities by imitating global leaders` products. In the applied software sector where both imitation and creative innovation are difficult, the Chinese firms attained third-party technologies through an M&A, and they then differentiated their products by taking advantage of local specificities. This study also underscore the importance of the government and regulation as playing the role of ``artificially opening`` another window of opportunity for the late-comers, such as business restriction in online game and exclusive procurement for indigenous products in applied software.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher현대중국학회(The Korea Academic Association of Contemporary Chinese Studies)en_US
dc.subject기술추격en_US
dc.subject기술체제en_US
dc.subject기회의 창en_US
dc.subject정부의 역할en_US
dc.subject온라인게임en_US
dc.subject응용소프트웨어en_US
dc.subjectM&A구조적 취약성en_US
dc.subjectTechnological Catching-upen_US
dc.subjectTechnological Regimeen_US
dc.subjectWindows of Opportunityen_US
dc.subjectRole of Governmenten_US
dc.subjectOnline Gameen_US
dc.subjectApplied Softwareen_US
dc.subjectM&Aen_US
dc.title중국소프트웨어산업의 기술추격과 정부의 역할en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.page--
dc.relation.journal현대중국연구-
dc.contributor.googleauthor김준연-
dc.contributor.googleauthor박태영-
dc.contributor.googleauthor이 근-
dc.relation.code2012220812-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakSCHOOL OF BUSINESS[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION-
dc.identifier.pidpa0616-
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