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중국IT기업의 네트워크중심성이 기업 혁신성과에 미치는 영향-파트너특성의 조절효과를 중심으로

Title
중국IT기업의 네트워크중심성이 기업 혁신성과에 미치는 영향-파트너특성의 조절효과를 중심으로
Other Titles
The Effect of Network Centrality on IT Companies' Innovation in China-Moderating Effect of Partner's Characteristic
Author
차혜민
Alternative Author(s)
CHE,HUIMIN
Advisor(s)
박병진
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
경쟁환경의 높은 불확실성과 제4차산업혁명의 도래에 따라 혁신은 기업이 지속가능한 경쟁우위를 창출하고 치열한 경쟁에 대응하는 중요한 수단이다. 그러나 IT기업의 혁신에 필요한 기술 및 지식 등 자원은 개별 기업이 보유한 내부역량범위를 초과하였는바, 많은 기업들은 지속가능한 경쟁우위를 창출하기 위하여 특정부문에서 상호보완적인 자원을 지닌 다양한 기업들과 제휴를 맺음으로써 제휴네트워크를 구축하고 있다. 제휴네트워크에서 네트워크구조는 매우 중요한 전략적자원이며 기업이 희소하고 가치가 있는 지식, 자원 및 정보를 획득 할 수 있도록 하므로 네트워크구조에서의 중심성이 다름에 따라 기업이 새로운 지식, 자원을 획득 할 수 있는 역량에 차이점이 존재한다. 중국 IT기업들은 글로벌 지식경제하에서 협력네트워킹전략을 사용하고 있으며 전략적 제휴를 적극 추진하고 있다. 하지만 네트워크연구에서 중국 기업을 대상으로 한 연구는 매우 미흡한 실정이다. 따라서, 본 연구에서는 상해증권거래소 및 심천증권거래소에 상장된 중국 IT기업을 대상으로 네트워크중심성과 기업혁신성과 사이의 관계를 살펴보고 파트너특성이 양자사이의 관계에 어떤 조절효과를 미치는지를 검증하였다. 본 연구에서는 사회네트워크분석기법을 사용하여 독립변수인 네트워크중심성을 측정하였으며, 종속변수로 사용된 혁신성과는 특허 출원수 및 특허 등록수를 사용하여 측정하였다. 조절변수인 파트너 특성으로서 코피티션정도는 경쟁자의 비율로 측정하였고 지리적 다양성은 허핀달지수를 사용하여 측정하였다. 본 연구의 결과는 네트워크 분석과 실증분석으로 나뉜다. 2010-2012년과 2013-2015년의 네트워크구조를 살펴보면 소수 기업의 네트워크는 더욱 강화되였으나 대부분 크게 변화하였다. 실증분석을 보면 연결중심성은 기업혁신성과에 정(+)의 영향을 미친다는 가설은 채택되었고 매개중심성은 기각되었다. 조절변수인 파트너특성에서 코피티션정도는 연결중심성과 혁신성과사이의 관계에는 영향을 미치지 않았지만 매개중심성과 혁신성과사이의 관계에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 지리적 다양성은 연결중심성과 혁신성과사이의 관계에 (+)의 영향을 주는 것으로 나타났으나 매개중심성과 혁신성과사이의 관계에는 영향을 미치지 않았다. 마지막으로 코피티션정도와 지리적다양성의 상호작용은 매개중심성과 혁신성과사이의 관계에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 사회네트워크 분석을 통해 중국 IT기업의 네트워크구조를 분석함으로써 기업들의 네트워크내에서의 위치와 영향력을 확인하였으며 제휴네트워크를 구축함에 있어서 파트너의 특성에 대해 고려해야 할 필요가 있다는 것을 제시하였다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 중국 IT기업의 제휴네트워크 구조변화를 두 개 기간으로 나누어 분석함으로써 기업의 위치와 영향력의 변화를 자세히 알아 볼 수 있었다. 둘째, 상해 및 심천증권거래소에 상장된 중국IT기업들은 기존 연구에서 분석한 다른 국가의 첨단산업내 기업들에 비해 기술혁신활동의 원천으로서 외부적 네트워크에 의존하는 성향이 비교적 낮다는 것을 확인하였다. 셋째, 파트너의 코피티션정도, 지리적다양성은 네트워크중심성과 혁신성과사이의 관계에 조절효과를 미치는 바, 기업이 네트워크에서 영향력을 행사하기 위해서는 파트너 선정에도 심혈을 기울여야 한다.; With the uncertainty of competitive environment and the Fourth Industrial Revolution, innovation have become an inevitable strategic choice for obtain sustained competitive advantage. However, resource such as technology and knowledge which related to the innovation went beyond of the capacity of the individual firm. As we all know, lots of firms entering into strategic alliances in order to obtain sustained competitive advantage. Network structure is one of the most important strategic resource which led to obtain rare and valuable resource. Because of the development of knowledge economy, alliance network has become a major factor of innovation. Although Chinese IT enterprises are actively participate in alliance network, there is few research in this field. Using a sample of IT enterprises in China, the current study examines the relationship between network centrality and innovation performance. Additionally, the moderating effects of the alliance partners' characteristics on the centrality–performance relationships are explored. This paper utilized two independent variables to explore network centrality: degree centrality and nodebetweenness centrality. This paper used two measures of innovation performance: the number of patent application and the number of patent registration. Futhermore, we use coopetition ratio(the ratio of competitors) and geographic diversity to measure alliance partners' characteristics. Results are divided into two distinct parts: network analysis and empirical analysis. A comparison of the two period network structure indicates that only a small number of firm's network centrality have been strengthened while most of the network structure have changed a lot. According to the results of the empirical analysis, the hypothesis that degree centrality is positively related to innovation performance is partially supported. However, nodebetweenness centrality is not supported for the hypothesis2. This paper predicted a moderation effect of alliance characteristic on the relationships between network centrality and innovation performance. respectively. The outcome indicates that coopetition ratio would have no effect on the relationship between degree centrality and innovation performance. But, coopetition ratio have positive effect on the relationship between nodebetweenness centrality and innovation performance. In concern of partner's geographic diversity, the hypothesis that geographic diversity have positive effect on the relationship between degree centrality and innovation performance is partially supported. We find no support for hypothesis that geographic diversity have positive effect on the relationship between nodebetweenness centrality and innovation performance. Finally, the interaction of co-opetition ratio and geographic diversity have positive effect on the relationship between nodebetweenness centrality and innovation performance. The current research have significant value, making great theoretical and practical contributions on enterprise network theory. First of all, through network analysis, we identify the change of firm's position and power during 2 period. Second, comparing with other enterprises, Chinese IT firms' innovation performance which are listed on Shanghai/ Shenzhen Stock Market doesn't relying so heavily on network structure. Finally, the current research also provided guidance for enterprises about choosing alliance partner and use knowledge outflow mechanism to improve the innovation capability, and then achieve strategic objectives.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/69100http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000432868
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > STRATEGIC MANAGEMENT(전략경영학과) > Theses (Master)
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