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영구자석을 이용한 콘크리트 궤도상의 쇠가루 포집장치 특성 분석 연구

Title
영구자석을 이용한 콘크리트 궤도상의 쇠가루 포집장치 특성 분석 연구
Other Titles
Analysis of Iron-filings Trapping Characteristics on Concrete Slab Track using Permanent Magnet
Author
이주
Keywords
마그넷 장치; 영구자석; 쇠가루; 궤도회로; 콘크리트 궤도
Issue Date
2011-08
Publisher
한국철도학회
Citation
한국철도학회 논문집, 2011, 14(4), P.348-353
Abstract
레일을 궤도회로로 이용하는 신호 설비의 경우, 레일 주변에 쌓이는 쇠가루는 궤도회로 상에 이상 신호유발의 원인이 되기도 한다. 차량의 곡선 주행 구간에서는 레일과 차륜의 마찰이 심하여 차륜의 마모에 의한 쇠가루가 발생하게 되고, 이렇게 발생한 레일 상의 쇠가루로 인해 이상 신호가 종종 발생하기 때문에 지하철 운영사의 쇠가루 제거를 위한 방안 마련이 시급한 실정이다. 본 연구에서는 콘크리트 궤도 상 레일 주변의 쇠가루를 포집하기 위한 영구자석 적용 마그넷 포집장치를 소개하였다. 또한 기본 설계 및 수치 해석적 기법을 이용하여 마그넷 포집장치의 다양한 특성 분석을 수행하였으며, 이를 통하여 콘크리트 궤도상의 쇠가루 포집을 위한 마그넷 포집장치의 실제 상용노선 차량에의 적용 가능성을 검토하였다.Iron fillings which were accumulated around the rail was often the cause of abnormal signal in case of signaling equipment using rail as transmission line. Iron fillings were generated on curved section of railroad due to the friction between rail and wheel, and metro line company urged to find the way to remove these iron fillings, because these were often the cause of abnormal signal. Magnetic device for trapping iron fillings around concrete slab tracks is introduced. The characteristics of magnetic device were analyzed using basic design and numerical analysis method. Magnetic device for trapping iron fillings were examined for application to the train which were operating in commercial line.
URI
http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=HGCDCF_2011_v14n4_348http://hdl.handle.net/20.500.11754/66748
ISSN
1738-6225; 2288-2235
DOI
10.7782/JKSR.2011.14.4.348
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > ELECTRICAL AND BIOMEDICAL ENGINEERING(전기·생체공학부) > Articles
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