589 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author함승환-
dc.date.accessioned2018-03-17T03:20:06Z-
dc.date.available2018-03-17T03:20:06Z-
dc.date.issued2014-09-
dc.identifier.citation다문화교육연구, 2014, 7(3), p.135-151.en_US
dc.identifier.issn2005-4963-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024988893-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/48248-
dc.description.abstract교육복지 개념의 체계적 정교화를 위해서는 교육과 복지의 사회정치적 결합구조에 대한 심층적인 이해가 요구된다. 본 연구는 이러한 시도의 하나로서, 먼저 교육복지 개념을 교육의 사회정치적 목적과 관련하여 재조명하고, 이를 바탕으로 복지(국가)체제 유형에 따른 교육복지의 제도적 구현 양상을 예비적으로 분석?논의한다. 이를 통해 본 연구는 한국의 교육복지 관련 정책담론을 보다 풍부하게 하고 더욱 체계적인 후속연구를 촉발하기 위한 분석틀 구성의 한 방향을 제시한다.As an effort to elaborate the notion of educational welfare, this study attempts to systematically examine the socio-political nexus between social welfare and education. To this end, this study first sheds light on educational welfare in relation to a range of socio-political purposes of education, and then provides a preliminary analysis of the institutionalization of educational welfare policies in Sweden, Germany, and the United States from a welfare state regimes perspective. Finally, implications are discussed in light of developing a useful conceptual framework for sharpening our understanding of educational welfare within the Korean context of the historical evolution of social||||policies.en_US
dc.description.sponsorship본 논문은 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2012S1A5B8A02027810).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국다문화교육학회. / The Korean Association for Multicultural Education (KAME).en_US
dc.subject교육복지en_US
dc.subject교육정책en_US
dc.subject사회복지정책en_US
dc.subject복지국가 유형en_US
dc.subjecteducational welfareen_US
dc.subjecteducation policyen_US
dc.subjectsocial welfare policyen_US
dc.subjectwelfare state regimesen_US
dc.title복지국가 유형과 교육복지의 제도적 모형en_US
dc.title.alternativeWelfare state regimes and educational welfare policiesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume7-
dc.identifier.doi10.14328/MES.2014.09.30.135-
dc.relation.page135-151-
dc.relation.journal다문화교육연구-
dc.contributor.googleauthor함승환-
dc.contributor.googleauthor김왕준-
dc.contributor.googleauthor김정덕-
dc.contributor.googleauthor양경은-
dc.contributor.googleauthor최경준-
dc.contributor.googleauthorHam, Seung Hwan-
dc.contributor.googleauthorKim, Wang Jun-
dc.contributor.googleauthorKim, Jung Deok-
dc.contributor.googleauthorYang, Kyung Eun-
dc.contributor.googleauthorChoi, Kyoung Jun-
dc.relation.code2014001885-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidholish-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE