Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 함승환 | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-17T03:20:06Z | - |
dc.date.available | 2018-03-17T03:20:06Z | - |
dc.date.issued | 2014-09 | - |
dc.identifier.citation | 다문화교육연구, 2014, 7(3), p.135-151. | en_US |
dc.identifier.issn | 2005-4963 | - |
dc.identifier.uri | http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024988893 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11754/48248 | - |
dc.description.abstract | 교육복지 개념의 체계적 정교화를 위해서는 교육과 복지의 사회정치적 결합구조에 대한 심층적인 이해가 요구된다. 본 연구는 이러한 시도의 하나로서, 먼저 교육복지 개념을 교육의 사회정치적 목적과 관련하여 재조명하고, 이를 바탕으로 복지(국가)체제 유형에 따른 교육복지의 제도적 구현 양상을 예비적으로 분석?논의한다. 이를 통해 본 연구는 한국의 교육복지 관련 정책담론을 보다 풍부하게 하고 더욱 체계적인 후속연구를 촉발하기 위한 분석틀 구성의 한 방향을 제시한다.As an effort to elaborate the notion of educational welfare, this study attempts to systematically examine the socio-political nexus between social welfare and education. To this end, this study first sheds light on educational welfare in relation to a range of socio-political purposes of education, and then provides a preliminary analysis of the institutionalization of educational welfare policies in Sweden, Germany, and the United States from a welfare state regimes perspective. Finally, implications are discussed in light of developing a useful conceptual framework for sharpening our understanding of educational welfare within the Korean context of the historical evolution of social||||policies. | en_US |
dc.description.sponsorship | 본 논문은 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2012S1A5B8A02027810). | en_US |
dc.language.iso | ko_KR | en_US |
dc.publisher | 한국다문화교육학회. / The Korean Association for Multicultural Education (KAME). | en_US |
dc.subject | 교육복지 | en_US |
dc.subject | 교육정책 | en_US |
dc.subject | 사회복지정책 | en_US |
dc.subject | 복지국가 유형 | en_US |
dc.subject | educational welfare | en_US |
dc.subject | education policy | en_US |
dc.subject | social welfare policy | en_US |
dc.subject | welfare state regimes | en_US |
dc.title | 복지국가 유형과 교육복지의 제도적 모형 | en_US |
dc.title.alternative | Welfare state regimes and educational welfare policies | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.relation.no | 3 | - |
dc.relation.volume | 7 | - |
dc.identifier.doi | 10.14328/MES.2014.09.30.135 | - |
dc.relation.page | 135-151 | - |
dc.relation.journal | 다문화교육연구 | - |
dc.contributor.googleauthor | 함승환 | - |
dc.contributor.googleauthor | 김왕준 | - |
dc.contributor.googleauthor | 김정덕 | - |
dc.contributor.googleauthor | 양경은 | - |
dc.contributor.googleauthor | 최경준 | - |
dc.contributor.googleauthor | Ham, Seung Hwan | - |
dc.contributor.googleauthor | Kim, Wang Jun | - |
dc.contributor.googleauthor | Kim, Jung Deok | - |
dc.contributor.googleauthor | Yang, Kyung Eun | - |
dc.contributor.googleauthor | Choi, Kyoung Jun | - |
dc.relation.code | 2014001885 | - |
dc.sector.campus | S | - |
dc.sector.daehak | COLLEGE OF EDUCATION[S] | - |
dc.sector.department | DEPARTMENT OF EDUCATION | - |
dc.identifier.pid | holish | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.