473 0

포스트휴먼의 공포에 대한 비판적 고찰

Title
포스트휴먼의 공포에 대한 비판적 고찰
Other Titles
Critical Study of the Fear about Posthuman
Author
이채리
Keywords
포스트휴먼; 인간의본성; 도덕적지위; 종차별주의; 불평등,; inequality; moral status; posthuman; speciesism; the nature of human
Issue Date
2013-12
Publisher
범한철학회
Citation
범한철학 Journal Of pan-Korean Philosophical Society, Dec 2013, 71, P.161-187
Abstract
이 글의 목적은 포스트휴먼 반대자들이 포스트휴먼에 대해 가지는 공포를 비판적으로 고찰함에 있다. 포스트휴먼 반대자들은 (F1)포스트휴먼화는 비인간화이며 이것은 인간 존엄성을 훼손하는 유해한 것이라고 주장하며, (F2)포스트휴먼의 출현은 인간에 대한 불평등과 학살을 이끈다는 점에서 위협적이라고 본다. 그러나 필자는 (F1)과 (F2)는 다음과 같은 이유에서 정당한 것이 아님을 비판한다. 첫째, (F1)은 포스트휴먼화가 비인간화임을 증명할만한 명확한 인간개념을 제시하지 못하며, 포스트휴먼화가 비인간화라고 할지라도 그것이 인간의 존엄성을 훼손시키는 유해한 것임을 증명할 구체적인 근거를 제시하지 못한다. 둘째, (F2)는 존재의 도덕적 지위는 우월성에 따라 결정된다는 잘못된 믿음과 인간 중심주의적인 가정에서 비롯된다. 따라서 명확하지 않은 근거와 비도덕적인 가정에 의존하는 공포는 포스트휴먼을 반대하는 정당한 근거가 될 수 없다. 필자는 포스트휴먼의 진정한 의미는 인간/비인간의 경계 해체와, 인간 중심주의의 극복이며, 기술과 인간이 점차 융합되어가는 현 시대에 우리에게 필요한 세계관과 도덕률은 이러한 포스트휴먼의 진정한 의미를 기반으로 모색되어야 한다고 본다. The aim of this essay is to tentatively present a pedagogic program to combine ethics as an academic liberal arts course and communicative approach. As is generally known, the duty of ethics is to make a sharp distinction between good and evil, right and wrong, based on the indomitable critical spirit of philosophy as its mother science. Today, it must establish itself as the last bulwark to defend the public heritage of higher education and our right to think against the one-dimensional domination of economic rationality. And the ethics education in universities must meet such needs of the times by endeavoring to restore the students`s right to think autonomously and to communicate democratically to them. This is because the old-fashioned indoctrinating education which stuffs their head with the stereotyped ``truths`` is very likely to damage their ability to think critically far from expanding it. And this is why I think that dynamic discussion is more suitable as the method of ethics education than one-way lecture. Students attending an ethics class must not be regarded as the ``trainees`` who are to be filled with the value-free informations and skills. On the contrary, they must be regarded as the ``parties`` concerned in this and that communication dealing with the various value-laden problems. In this respect, the significance of dialogue for philosophy and ethics is not ``peripheral`` or ``additional,`` but ``constitutive.`` Based on this critical mind, I will diagnose the lack of communicative methodology as the most serious problem of the present ethics education, and then present a tentative class program to combine ethics education and communication education as a pedagogic solution for it.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06157842http://hdl.handle.net/20.500.11754/45058
ISSN
1225-1410
Appears in Collections:
CENTER FOR CREATIVE CONVERGENCE EDUCATION[S](창의융합교육원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE