Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author이삼형-
dc.date.accessioned2018-03-08T04:09:26Z-
dc.date.available2018-03-08T04:09:26Z-
dc.date.issued2013-03-
dc.identifier.citation학습자중심교과교육연구, Vol.13 No.3 [2013], 483-513en_US
dc.identifier.issn1598-2106-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001782874-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/43526-
dc.description.abstract본 연구에서는 융복합교육 관련 선행 연구의 문헌 고찰을 통해 융복합교육 프로그램 구성틀을 이론적 차원에서 구안하고 이를 실제 학교 현장에서 융복합교육으로 실행되었던 사례의 분석에 적용해 봄으로써 이 구성틀의 적용 가능성을 탐색하였다. 사례 분석을 위하여 학교 현장에서 실행된 융복합교육 사례 중 융복합교육의 다양한 접근 방식을 대표할 수 있는 세 가지 사례를 선정하였다. 이러한 사례 분석을 통해 이론적 수준에서 개발된 융복합교육 프로그램 구성틀을 구성하는 요소들의 교육적 의미를 실제적 맥락에서 검토해보고 구성틀이 적용되는 방식을 구체적으로 확인해 봄으로써 구성틀의 적용가능성과 확장 방향을 탐색하였다. 이러한 시도는 학교 현장의 융복합교육에 구체적으로 활용이 가능한 실제적 지침으로 제시될 수 있다.As an effort to develop a framework for helping teachers prepare yungbokhap education programs for their own classrooms, this study conducts an extensive, critical review of literature on issues around how to develop yungbokhap education programs. We use the term “yungbokhap education” as used in Ham et al. (2013) and Park et al. (2013) in light of emerging scholarly and policy discourses on educational reform which call for a new model of education whereby an integrative and holistic approach to teaching and learning is encouraged to help individual students find their learning experiences more authentic and meaningful.Based on a comprehensive program development model that has evolved from our literature review, we have applied our framework to analyze several exemplary cases of yungbokhap education. Our analysis suggests that the framework is highly useful to draw our analytic attention to a range of elements that constitute the central characteristics of yungbokhap education. This paper also discusses some potential limitations of the framework and calls for future research to both expand and elaborate the framework.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2011년도 정부재원(교육과학기술부 사회과학연구지원사업비)으로 한국연구재단의 지원을 받아 연구되었음(NRF-2011-330-B00159)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher학습자중심교과교육학회en_US
dc.subject융복합교육en_US
dc.subject융복합교육 프로그램 구성틀en_US
dc.subject융복합목표en_US
dc.subject융복합 방식en_US
dc.subject융복합맥락en_US
dc.subjectyungbokhap educationen_US
dc.subjectprogram developmenten_US
dc.subjectdevelopment frameworken_US
dc.title융복합교육 프로그램 구성을 위한 기초 연구: 현장 사례 분석을 통한 구성틀 적용 가능성 탐색en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume13-
dc.relation.page483-513-
dc.relation.journal학습자중심교과교육연구-
dc.contributor.googleauthor구하라-
dc.contributor.googleauthor김선아-
dc.contributor.googleauthor김시정-
dc.contributor.googleauthor안성호-
dc.contributor.googleauthor유병규-
dc.contributor.googleauthor이삼형-
dc.contributor.googleauthor이승희-
dc.contributor.googleauthor이은연-
dc.contributor.googleauthor주미경-
dc.contributor.googleauthor차윤경-
dc.relation.code2012218925-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF KOREAN LANGUAGE EDUCATION-
dc.identifier.pidhyung-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE